ICX445 EXview I eller II?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR ICX445 EXview I eller II?

• Dette emne har 24 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r siden af store. This post has been viewed 239 timesbjoern. This post has been viewed 239 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

store.bjoern
    Deltager
      • Giant

Sidder og sammenligner spec.s pÄ Atik GP Colour http://www.astro-optics.dk/atik-gp-colour.htm og Imaging Source DFK 23U445 http://www.theimagingsource.com/en_US/products/cameras/usb-cmos-ccd-color/dfk23u445/

Jeg ser, at Atiks kamera har en Sonyℱ ICX445 EXview HAD CCD IIℱ, DFK har principielt den samme chip, men ikke ver. II. Jeg kan ikke finde nogen direkte sammenligning ml. de to. Er der nogen der ved, hvad man fĂ„r med II?

Vil jo prÞve at se, om det er ét af ovenstÄende kameraer jeg skal anskaffe. Kan nÊvne at Atik GP er USB 2 med buffer, DFK er USB 3, hvis det har noget at sige ift. forskellen ml. CCD chip ver. I og II.

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Point Grey kameraet som ogsÄ har chippen oplyser fÞlgende:

The EXview HAD CCDℱ II is an evolved version of the well-known EXview HAD CCDℱ technology further increasing sensitivity as well as extending higher sensitivity into the near-IR range.”
        SÄ umiddelbart vil du kunne fÄ en bedre fÞlsomhed generelt. Hvor meget og om det sker pÄ bekostning af stÞjniveauet ved jeg ikke.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

store.bjoern
        Deltager
          • Giant

Tak for det, Leif!

SĂ„ Atik’en har en mere fĂžlsom chip, ogsĂ„ ret simpel strĂžmforsyning, blot via USB, og den kan guide. Jeg tror jeg er ved at have fundet en vinder.

Der stÄr ikke noget om Atik GP har indbygget IR cut-off filter, men det kan vel lÊgges til, hvis det bliver nÞdvendigt. Med det ydmyge skop jeg har, vil jeg lige til en start holde mig til planetfotos, sÄ er IR cut-off vel ikke sÄ vigtigt?

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Med farvefotos sÄ er IR cut-off vigtigt, ellers vil du ikke opnÄ farverigtige fotos med et single shot farve kamera.

Det skal ogsĂ„ lige siges, at hvis du vil hĂžjere frame rates, sĂ„ er ROI vigtigt, dvs Region Off Interest, altsĂ„ du fĂ„r flere billeder pr. sek. men med mindre oplĂžsning. AltsĂ„ du optager i fx 640×480 pixeler, men med 160 frames pr sec i stedet for 1280×960 med 30 frames pr sec.
            Det kan IS DFK kameraerne typisk ikke og derfor kan jeg ikke anbefale dem til planetfotos.

outlook2015-02-17 19:32:13

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

outlook wrote:

Det kan IS DFK kameraerne typisk ikke og derfor kan jeg ikke anbefale dem til planetfotos.

Øhh, du mener ImagingSource DMK kameraerne, ikke ?

Men angÄende ROI, sÄ virker det fint med mit DMK 21.618, og jeg er helt enig i, at det er en vigtig parameter for et planetkamera.

Og jeg er ogsÄ helt enig i, at et IR-cut eller bedre et IR/UV-cut filter er et absolut must til planet-fotos.
              Billederne bliver ganske enkelt mudrede og uskarpe, hvis det ikke bruges.

store.bjoern
              Deltager
                • Giant

Ok, et filter skal der til, tak. Har lĂŠst, at Baaders IR-filter skulle vĂŠre anbefalelsesvĂŠrdigt, pga meget…nej jeg paster lige: The Baader IR/UV blocking filter is particularly good because, unlike many IR blocking filters, it has a very steep cut off and doesn’t significantly block light in hydrogen alpha wavelengths. Fra http://stargazerslounge.com/topic/9615-atik-i-r-infrared-uv-blocking-filter/ Eller det kommer sig mĂ„ske ikke sĂ„ nĂžje? Andre fabrikater kan vel vĂŠre med?!

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

DFK 23U445 vil jeg passe pÄ med da den ikke er pÄ listen over deres astronomikameraer.
                  MĂ„ske giver det problemer med software?

Men ser her hvilke der anbefales til astronomy fra deres side.
                  TIS Astronomy Cameras:
                  http://www.astronomycameras.com/products/usb/

PointGrey er ogsÄ et rigtig godt mÊrke, meget hÞj kvalitet, ogsÄ med den hyppede CCD IMX174
                  http://www.ptgrey.com/grasshopper3-usb3-gige-poe-astrophotography-cameras

Et andet og biligere alternativ kunne vĂŠre ZWO:
                  ZWO er nok det mest populĂŠre lige nu og bruges af rigtig mange.
                  Deres ASI120MM/MC ser ud til at tage fremragende billeder.
                  http://www.zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI120/index.asp

Endnu bedre, den nye ASI174MM/MC – IMX174 (nok den jeg ville vĂŠlge i dag) som har kan
                  nĂ„ op pĂ„ vanvittige 400 fps ved 640×480 – hvilket kunne vĂŠre sjovt til meget andet end
                  planetfotografering.
                  http://www.zwoptical.com/Eng/Cameras/ASI174/index.asp

Atik GP kameraet har ingen pratisk anvendelse til planetfotografering.

En fin liste over de forskelige mĂŠrker som bruges til planetkamera findes her:
                  http://firecapture.wonderplanets.de/
                  BemĂŠrk at par stykker konstant har problemer med drivere o.s.v.

Du skal overveje om USB er den rigtige lĂžsning. GigaBit Ethernet er ud fra min praktiske
                  erfaring betydeligt mere smart.

IR/UV
                  Baader filter virker perfekt og er i hvert fald bedre end nogle af diverse billige Kina alternativer.
                  Astronomik’s IR/UV cut filter finder jeg ogsĂ„ 100% i orden.
                  http://www.gerdneumann.net/deutsch/astronomik-l-filter-uv-ir-sperr-1-25.html

BemĂŠrk:
                  Husk ogsÄ at planetfotografering de kommende Är bliver rimelig begrÊnset, sÄ overvej om
                  det er vÊrd at starte pÄ det nu.

Nightsky2015-02-17 21:35:49

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Orv, det kan betale sig at lĂŠse alt der der er skrevet Embarrassed

Jeg vidste ikke, at IS havde modeller, der hedder DFK til at begynde med.
                    Der kan man bare se, jeg troede at Leif havde lavet en taste-fejl. Sorry LOL

SpÊndende med den nye ASI174, den mÄ jeg lige lÊse lidt om.
                    Det er jo alligevel overskyet!

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Hohohoho

640×480@397FPS <— jeg kĂžrer i denne oplĂžsning pĂ„ Jupiter

320×240@740FPS <— og denne pĂ„ Mars

Men spÞrgsmÄlet er nu ogsÄ hvor lang eksponeringstid, der behÞves for at fÄ lys nok pÄ chippen.
                      Hvor fĂžlsom er den CMOS IMX174LLJ i forhold til Sony’s icx618, er der noget der ved det ?

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Data – bemĂŠrk at imx174 er en cmos.
                        FĂžlsomhed ved 525 nm. ca. 10% bedre, icx618 ca. 70% og imx174 ca. 77%
                        A higher QE % means greater sensitivity for detecting light. A sensor with a measurement
                        of 79% means that for every 100 photons that hit the sensor an average of 79 will be
                        detected.

FĂžlsomhed ved 850nm, icx618 21%, imx174 14%
                        FĂžlsomhed ved 950nm, icx618 8%, imx174 4%
                        Det kommer bag pÄ mig at imx174 er mindre fÞlsom her, syntes nogle pÄstÄr den er bedre???

Dynamic range, endnu bedre, icx618 61,5 – imx174 73
                        Models with higher dynamic range can detect more detail in the darks and lights.

Read Noise, icx 11,73 – imx174 6,8

BrĂžnddybde, icx618 5,6um/15239, imx174 5,86um/32691

Har set enkelte billeder med IMX til deepsky, det kan vist ogsÄ lade sig gÞre og bedre end
                        icx 618 og MT9M03.

PS: Mener at ZWO farvekameraer kommer med indbygget UV/IR cut filter.

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Jeg har kun set et par overbevisende darkframes fra imx174.

Hvilken producenter har et kamera pÄ markedet der rent faktisk kan kÞbes?

Jeg har afventet det i et par mÄnederne nu siden den fÞrste reklame kom ind af dÞren pÄ arbejde.

Jeg specielt imponeret over den ekstremt lave udlÊsningsstÞj ved de hÞje framerates. En producent pÄstÄr at kunne kÞre 162fps pÄ USB3 ved fuld oplÞsning. Jeg overvejer kameraet til andre formÄl end lige astronomi. FrankLarsen2015-02-17 22:41:46

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

ZWO har den nu, bemÊrk de har lukket nu grundet kinesisk nytÄr.
                            Point Grey har haft dem et stykke tid, ogsÄ som Ethernet
                            Basler har dem, ogsÄ som Ethernet.

Hvis det er til planetfoto vil jeg i dag klart vĂŠlge en OSC chip

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Wow, meget meget interessant !!

Jeg er ogsÄ imponeret over sÄ lave udlÊsningsstÞj fra en CMOS.
                              og icx618 stÞjer faktisk ikke sÄ meget af et planetkamera, slet slet ikke som de gamle qcam5 varianter.
                              Og sÄ 10/12bit udlÊsning skader heller ikke.

Synd at IS er sĂ„ lĂŠnge om at udvikle deres kameraer, for jeg er meget glad for DMK’en. Den er super stabil, virkelig kram.
                              Ethernet lokker. Giver nogle andre muligheder og man slipper for USB bĂžvl.

Der er ingen pris pĂ„ ZWO’s side !?

store.bjoern
                              Deltager
                                • Giant

Nightsky wrote:

DFK 23U445 vil jeg passe pÄ med da den ikke er pÄ listen over deres astronomikameraer. MÄske giver det problemer med software?Men ser her hvilke der anbefales til astronomy fra deres side.

Atik GP kameraet har ingen pratisk anvendelse til planetfotografering.

Hej. Tak for dit indlÊg, vil straks gÄ igang med at studere alternativer. Men, forklar mig lige, hvorfor Atik GP ikke kan bruges til planetfotografering? Kan jeg ikke stole pÄ det, som forhandlerens site angiver?

Jeg kunne godt tÊnke mig at hÞre mere om din erfaring med trÄdlÞs overfÞrsel, havde fÄet den opfattelse, at det var langsommere end f.eks. USB3.

Osse tak for alle andres bidrag!

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej BjĂžrn

NĂ„r jeg skriver at Atik GP ikke har nogen praktisk anvendelse til planetfotografering, er det
                                  fordi det er meget begrĂŠnset hvor mange der bruger det som dedikeret planetkamera, om
                                  nogen. Maks framerate er alt for lav efter dagens standard og der er ikke support fra de
                                  mest brugte programmer til planetfotografering.

TrÄdlÞs og planetkamera. Igen, min praktiske erfaring viser mig at det er svÊrt at opnÄ og
                                  opretholde en rimelig overflyttelseshastighed, selv med helt moderne enheder. For slet
                                  ikke at tale om konflikter grundet enheder sender pÄ f.eks. samme kanal m.v.

Et moderne planetkamera har brug for at komme af med store mĂŠngder data, hvor selv
                                  USB 2 pÄ 480 Mbit/s presses. Vi taler nemt om 1 Gbyte/8Gbit pr. minut.

Glem alt om trÄdlÞs til high-frame rate fotografering.

Nightsky2015-02-18 18:41:22

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'ICX445 EXview I eller II?' er lukket for nye svar.