IC434

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af rune. This post has been viewed 93 timescb. This post has been viewed 93 times. This post has been viewed 93 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

gais
      • Main Sequence

Här kommer en ny version av min tidigare häst.

Jag har lagt till ca 2h Ha som är körda i både R och L kanalen.

Stor bild här

morten
      Deltager
        • Super Nova

Som sædvanligt et fInt billede Matis. Kan du evt fortælle lidt mere præcist hvordan det er lavet, hvor meget lum (LPR filter?) R,B,G, tider. pixelopløsning.

gais
          • Main Sequence

L (H-alfa) ca 2h bin 1×1 i 5min subbar

R kopia av ovan (alltså samma bild)

G och B ca 10m 2,5min subbar bin 2×2

Sen har jag stackat i CCDStack och skapat en RGB bild (där R var Ha) och en Ha bild.

Dessa har jag sedan processat i PS separat och sedan slagit ihop.

Jag måste säga att detta är ett rätt svårt objekt att processa då det saknar normala svarta områden, och därmed fungerar automatiska grejer dåligt.

Bilden i sig hade mått bra av ett par timmar exponering till (som vanligt) och framför allt inte fullmåne.

Jag tycker att det blev aningen mörk och lite för mättad, men jag är inte klar än…

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

Veldig bra Gais! Clap

Fortell litt om hva slags teleskop du bruker (diameter på hovedspeil, antall forstørringer, evt. teleforsterker etc.) …..

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

gais
              • Main Sequence

Jag missade en fråga – nej jag använder aldrig “skylight” filter eller likande till monobilder. Till DSLR använder jag dock CLS.

gais
                • Main Sequence

Teleskop m.m.

-WO FLT 110mm f7 med flattener (DSLR modellen)

-Borg 76mm Astreya Triplet som guider med Loadstar autoguiderkamera

-HEQ5 (som jag aldrig PEC tränat), står på en hemmabyggd pir som kostade 500:-

-Atik 4022 mono med atik USB filterhjul med Ha,L,R,G,B astronomik filter

– Program: CCDstack och PS, samt Maxim som jag använder endast för att ta bilder och guida…. och leta runt på himmelen.

http://www.Astrofoto.nu

gais
                  • Main Sequence

Ytterligare ett svar: Bilden är tagen mitt i ett villaområde 15km från Göteborg centrum och flygplats… en rätt usel plats med massor av ljus… men bildbehandling är ofta nyckeln till en bra bild (när man kommit så långt att stjärnorna är runda)

Anonym
                    • Nova

Hei Mattias !

Flott bilde Thumbs%20Up

Har selv laget pir til min HEQ5, så jeg håper det skal kunne gi gode resultat her også med tiden !

Vurderer også et Astro cam med tiden !

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

GAIS wrote: Teleskop m.m.
                      -WO FLT 110mm f7 med flattener (DSLR modellen)
                      -Borg 76mm Astreya Triplet som guider med Loadstar autoguiderkamera
                      -HEQ5 (som jag aldrig PEC tränat), står på en hemmabyggd pir som kostade 500:-
                      -Atik 4022 mono med atik USB filterhjul med Ha,L,R,G,B astronomik filter

Til å være et teleskop med hovedspeil på kun 110mm (f7), må jeg si du har tatt et bra bilde av hestehode i Orions belte. Lysforholdene er jo et “clue” når det gjelder både observasjon (visuell) og astro-forgrafering. Her hos meg er det litt ugunstige forhold hva angår lys, men jeg tror nok DSO-objekter vil være aktuelle under gode forhold.

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'IC434' er lukket for nye svar.