Michael – du har rätt ! Nu tar jag mig i kragen och ser till att använda The Sky mer. Det spar en massa tid att se var man kan hitta guidestjärnorna och vrida CCD,n rätt från början. Har bara varit lat och samtidigt förlorat mycket tid på att leta guidestjärnor. Igår testade jag en sak jag funderat på länge nämligen att ta en bild på en stark stjärna med SBIG,s luminans filter och en bild utan något filter alls. Och precis som jag trodde så fick jag en skarpare bild utan filter ! Det är något fel med mitt luminansfilter, kanske det är skadat eller så är det inte helt plant. Man ser det på att en av spiksen är bredare än de andra. Köper Baaders nya LRGBC filter som Johannes Schedler har testat http://panther-observatory.com/ titta under “links” om du är intresserad. Timo
Ja timo de skulle være ganske gode de nye filtre..
Men husk lige at lave en platesolve på et FITs inden du lægger data om fokal også videre ind i TheSky… Ellers er du lige vidt, næsten da. Men det betyder jo meget for guidestjerne finding om du har et par buemin fra eller til.