IC342 omarbetad nu 6x15min !!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER IC342 omarbetad nu 6x15min !!

• Dette emne har 16 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 724 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

timo
    Deltager
      • Giant

Nu har jag använt alla exponeringar d.v.s. 6×15 minuter.
      För att se mer av galaxen så har jag gjort den ljusare. Tyvärr får jag mer stöj i bilden men det får bli så denna gång.
      Vixen Cassegrain VMC260L/ST2000XM/AO-8.
      Lätt bildbehandling i Maxim,Images Plus och Paint Shop Pro.

Timo N.
      Ängelholm

Timo2008-11-03 07:59:31

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Hej Timo,

Det ser da ud til, at det klarede rimelig godt op hos dig? Her i København blev det ved med at være overskyet Unhappy

Jeg kendte ikke IC342 i forvejen, så jeg har lige læst lidt op på den. Galaksen ligger, som du også skriver, skjult bag Mælkevejen, så man kan ikke tage et rigtigt skarpt billede af den, uanset hvor meget man arbejder med det. Der er alt for meget galaktisk støv i vejen.

timo
        Deltager
          • Giant

NU är bilden omarbetad med 6×15 minuter d.v.s. alla exponeringar.
          Lite ljusare så man ser mer av galaxen och med mer stöj men det får vara så denna gång.
          Timo
          Ängelholm

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Ikke ringe Timo, må man spørge om hvad guidetid du måtte bruge?

timo
            Deltager
              • Giant

Hej Michael !

Naturligtvis får du det.

Jag använde 1 sekund men provade först 0.5 sekunder men det blev inte riktigt lika bra.Varför det inte fungerade med 0,5 sekunder vet jag inte för stjärnan var ljusstark så det borde ha fungerat.

Har du någon erfarenhet av det Michael ?

De andra inställningarna för AO-8 kommer jag inte ihåg men vill du ha dom så kan jag kolla ?

Timo

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Det er helt oki Timo, ved 1sek mister du de fleste af fordelende ved AO. Men da den ikke skal justere på monteringen hele tiden undgår man stadig bvøvl med PE og backlash også videre 🙂

Jeg tænkte bare på at hvis du havde haft en guidetid på 0.1 eller under, så skulle dine stjerner da have været mere… Hmm kan man kalde det: UMPH over dem 🙂

timo
                Deltager
                  • Giant

Michael,

menar du at du kört med guidetider ner mot 0.1 sekunder ?

Det är snabba korrigeringar vill jag lova

Detta var bara mitt andra försök med AO-8.

Men då måste jag ha en ljusstark stjärna för att kunna guida på så kort tid eller hur ?

Vet inte riktigt hur långt ner man kan gå i guidetid med f/11 på teleskopet men lär jag finna ut så småningom..

Man borde kunna boosta signalen så den blev starkare …..

Timo

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Timo den korteste guidetid jeg har brugt på min AO-8 var… 0,001sek.

Det gav 41hz, og en FWHM der var ca mellem ½ og 1/4 af stjerner uden.

Lad mig se, man siger at en 10″ skal kunne guide på en Mag10 med 1sek.

Jeg må nok erkende at Mag 10 kræver mindst ½sek, men det er altså også at strække den langt. Det kan jeg kun uden RGB filtre foran!

For det meste ender jeg gerne med en gudietid på mellem 0,1 og 0,3 hvis jeg kan fange en der er mag 7 i både RGB kan jeg godt køre 0,1 på hele serien. Rammer den Mag 6 kan man i RGB komme ned på 0,05 hvis det er klart nok. Men Mag 7 og klart så er 0,01 i Lum inden for hvad jeg kan, men da det ikke så tit er det ender jeg meget på 0,05 i Lum.

Men min lille 8″ bliver jo også brugt ved F/6,3 !

http://messier.flight.dk/Galaxy/M81.htm er guidet ved 0,7 sek på alle frames, LRGB. Stjernen der er guidet på er: GSC 4383:949 mag 10,4 ved ikke om den også er det i RGB?

http://messier.flight.dk/Galaxy/M109.htm har en guidetid på 0,05 sek på alle frames, her er stjernen der er brugt: SAO 28210 Mag R8.58, G8.79, B9.43.

Men det var også meget klart den aften, og den havde lidt svært ved at fastholde den i blå.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Fandt lige den her:

Guidetid var 0,01 sek, stjeren der blev brugt var: SAO 27929 Mag: R8.50, G8.61, B9.81 igen havde den svært ved den blå og jeg måtte kaste et par frames ud.

http://messier.flight.dk/Clusters/M29.htm er taget med en guidetid på 0,01 og i hård vind, så derfor måtte mange frames ud. Guidestjerne var SAO 69901 Mag 8,61

petrus
                        • Main Sequence

Hej Timo

Sejt foto ,kommer der farve på.

timo
                        Deltager
                          • Giant

Peder,

om jag hittar guidestjärnor kring mag 7-9 så kommer der färg på den !

Jag har ju samma CCD som MochaelS och en nackdel är att guidechipet sitter sidan om det stora chipet och alltså bakom färgfiltren. Men får vi en riktigt klar natt med god transparens och seeing så blir det absolut färg på den.

Hilsen

Timo

timo
                          Deltager
                            • Giant

Michael,

det var som attan (som vi säger i Sverige)

Så korta exponeringar har jag aldrig knappt drömt om. =0.1 eller kortare…..

Då letar jag extra noga efter ljusstarkare guidestjärnor. Det borde väl betyda att man får fram fler detaljer då eller har jag fel ?

Man kan undra varför inte SBIG har en ordentlig manual till sin AO-8 ? Finns bara ett litet häfte på några sidor som egentligen inte säger något om hur du skall använda den !!!???

Eller har du hittat något på Internet ?

hilsen

Timo

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Hmm ja hvordan fandt jeg ud af det, mest ved at skrive sammen med en gut i USA.

Også læse alt hvad jeg kunne finde, resten er trail’n’error. Nåja også manualen til MaxIm!

Men den støreste hemmelighed ligger i at have et planitarie program med ens FOV inde, så kan du se hvilke guide stjerner du kan forvente at få. Og gerne også deres Mag i farver. Men det er ikke så vigtigt at få korte guidetider på RGB’en, da du jo henter detajlerne på Lum.

Der skulle gerne komme flere detajler med, da flere photoner gerne skulle lande samme sted. Det virker lidt som god seeing 🙂

Timo hvilken fokallængde har dine billeder? Her tænker jeg på om du har udmålt din rigtige fokallængde i mm? Da din 10″ jo gerne skulle kunne guide med meget kortere tider end min, dog modvirker en finere opløsning jo også mod det 😉

timo
                              Deltager
                                • Giant

Michael,

jag har ingen reducerare så det är 3000 mm fokallängd.

Om jag använder educeraren så kan jag inte ha Ao-8 för backfokus räcker inte till då.

Ja, utan en riktig manual så är det “trial and error” som gäller.

Tänkte faktiskt maila SBIG och fråga varför de inte skrivit en mer utförlig manual.

Jag har ju The Sky5 men den har jag aldrig använt, borde kanske prova det !

Timo

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Timo – Har du lavet en plate solve for at finde din “rigtige” fokallængde?

Vixen skriver 260mm åbning f/11,5 det giver 2990mm, så du skulle optage ved 0,51″

Så her er hvad du kan se hvis din fokal er 2990mm:

Hvilket fortæller os at kraftigste stjerne du havde at guide på var:

GSC 4327:2171 Mag 12,8

Hvade du vendt dit kamera 90grader så guidechippen sad nedad ville du have en Mag 10,57

Med guidechippen opad og IC342 en smule offcenter (ca 1buemin) så havde du haft en Mag 9,91
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'IC342 omarbetad nu 6x15min !!' er lukket for nye svar.