IC10

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 492 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

johanfynbo
    Deltager
      • Asteroid

Kære alle,

Jeg funderer på om nogen med godt udstyr kunne have mod på at tage en dyb H-alpha optagelse af galaksen IC10 med en stort felt (en kvadratgrade eller så)? Hvis man ser på galaksen (der er en dværggalakse i den lokale gruppe i retning af Andromeda galaksen) i 21-cm radio stråling har den en gigantisk halo af neutral brint omkring sig. Det kunne være interessant at se, om der kommer noget H-alpha stråling fra den gas.

Godt nytår til alle!

Mvh JohanGalaksen IC10 med 21-cm konturer overlagt et optisk billede

xplode
      Deltager
        • Nova

Hei Johan

Jeg skal se hva vi kan få til fra SkyEyE Observatory i Spania, vi har en del større felt, men jeg håper det er ok.

Vi bruker 3nm Ha filter og jeg tenker 20 min eksponering så er det noe der burde vi få det frem.

johanfynbo
        Deltager
          • Asteroid

Interessant! Jeg tror man skulle prøve at give den nogle timers eksponering (selvfølgelig summet op af mange kortere eksponeringer), men lidt af jo en start :-).

Mvh Johan

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Spændende Johan

Har sat de første 10 minutters eksponeringer i pipelinen til i nat med en 10″ f/3,4.

Bjarne
            Moderator
              • Super Nova

Johan

Hvad er radialhastigheden af 21cm linien?

Bjarne
              Moderator
                • Super Nova

Jeg fandt rødforskydningen. Den giver -0.8 nm, som er fint inden for 3nm.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Johan

Her er lidt fra i nat. 5 x 600 sek, desværre med en del vind i de sidste to subs.

Takahashi Epsilon 250, 250mm f/l 850mm, Observatory code MPC H06 (N 32° 54’  W 105° 31’ Elevation: 2,225 metres)

SBIG ST-10XME, 1.65 arcsec/pix, Ha filter, 1×1 bin

Jeg ser ikke ikke noget, så der skal nok en del mere tid til før der dukker noget op. Skal vi op på 10×600 sek eller mere?

Rå data kan selvfølgelig fås 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'IC10' er lukket for nye svar.