IC 434 Horsehead Nebula

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER IC 434 Horsehead Nebula

• Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af jesper. This post has been viewed 195 timeshusted. This post has been viewed 195 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

jesper.husted
    Deltager
      • Giant

rudibr wrote: Fin hest, lidt mere flamme ville også have pyntet 😉

Er det en ny EQ-5 medkuglelejre du bruger?

Hej Rudi

Mange tak! Mit billede felt er ikke større end dette, selvom jeg bruger reducere. Så det næste må være at prøve noget mosaic, det ville også være sjovt at prøve

Jeg ved ikke hvad for en model jeg har, men købte min i januar hos TS, hvis du kan bruge den information?

Mvh JesperJesper Husted2016-12-05 08:59:20

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Hvilke guide problemer oplever du? Har du kikket i logfiler?

Jeg havde en masse bøwl med min gamle sorte EQ5 der lavede pludselige udslag på begge akser.

Min teori er at den gik trægt i glide lejerne og så pludselig slap – og omvendt.

Jeg har nu en ny hvid EQ5 med kuglelejre og den kører som en drøm; kan guide indenfor 1″ – 2″ i timevis uden svinkeærinder.

Under alle omstændigheder, hvis du ikke er tilfreds med guiding, så undersøg logfiler:

http://openphdguiding.org/phd2-log-viewer/

http://www.stark-labs.com/craig/resources/Articles-&-Reviews/DiagnosingPHDGuiding.pdf

PS: syntes iøvrigt at stjernerne ser meget fine runde ud rudibr2016-12-05 09:19:34

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
        Deltager
          • Giant

rudibr wrote: Hvilke guide problemer oplever du? Har du kikket i logfiler?

Du må meget gerne få et kik på de log filer jeg har fra aftenen.

PHD2 Log

Den allersidste log, den kørte rimelig fornuftigt, men som man også kan se, så stikker det hele væk nogle gange. Og jeg har mindst smidt halvdelen af mine lights ud, hvis stjernerne var alt for aflange.

Men ellers så så og jeg fik også en del ud af de links du sidst gav mig, angående guideingen, sidst vi snakkede om det

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg vil gerne se på dine logfiler, men det kan først blive i aften, er i Kbh på arbejde.

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
            Deltager
              • Giant

rudibr wrote: Jeg vil gerne se på dine logfiler, men det kan først blive i aften, er i Kbh på arbejde.

Jamen så har du da det og glæde dig til

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Jeg kikkede på “PHD2_GuideLog_2016-12-02_174929.txt” og jeg syntes ikke din pol-align ser for god ud. Men derfor burde auto-guidingen jo sagtens kunne følge med.

Og så så jeg på sidste lange guide sekvens i “PHD2_GuideLog_2016-12-02_212951.txt” og det ligner ikke de problemer jeg havde, der oplevede jeg udflugter på op til 20″ på både dec/ra akserne.

Det her ligner mere underkompensering, altså at PHD sender for små korrektioner og monteringen halter efter.

For at få en bedre polalign kan jeg klart anbefale drift-align i PHD2. Det er måske lidt besværligt de første par gange men med lidt øvelse kan det gøres på få minutter så du har en næsten perfekt polalignment.

Og så kan jeg også anbefale PHD2’s “guiding assist” funktion, den kan måske rette op på guidepulserne hvis de er for korte.

Iøvrigt bemærkede jeg at du kører med 6 guide intervaller, er det ikke lige i overkanten? Jeg bruger gerne 1 til 2 med min 200 mm guide scope til et 640 mm teleskop.

Ved ikke om det er til hjælp, ellers ved jeg at der er masser af kloge med meget mere PHD erfaring end mig herinde.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

… ser lige i “PHD2_GuideLog_2016-12-02_190644.txt” at du har lavet en lidt bedre kalibrering:

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                  Deltager
                    • Giant

Da jeg ikke kunne få det til at virke sidst, der gik jeg ud til udstyret, og kunne se, at der var kommet lidt slør, eller rettere ca 1cm man kunne dreje hovedet på mounten. Så det hele blev skilt, og sat på igen. Det blev noget bedre, og der kom lidt billeder ud af det

Jeg bruger PoleMaster til at polalign, virker efter bedste overbevisning godt, men kunne godt prøve at teste det af med phd2’s drift-align. Den måde brugte jeg til at starte med, men vi blev aldrig venner, så min redning blev PoleMaster

Det slør der var, var ikke bare at dreje med hovedet, men sådan lidt gummistramt agtigt, eller hvordan jeg lige skal forklare det Men det hjalp at skrue hovedet af, og sætte den på igen Jesper Husted2016-12-05 18:52:45

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'IC 434 Horsehead Nebula' er lukket for nye svar.