IC 434 Horsehead Nebula

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER IC 434 Horsehead Nebula

• Dette emne har 22 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af jesper. This post has been viewed 194 timeshusted. This post has been viewed 194 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

jesper.husted
    Deltager
      • Giant

Hejsa

Jeg har lidt problemer med vægten på mit EQ5, hvor min TS RC6″, guidescope, kameraer, reducere, filter og kabler osv, det vejer ca 11kg. Så EQ5 er lidt presset. Men det lykkedes at tage lidt subs, og fik bla dette ud af det.

Optaget d. 29.11.2016

TS RC6″ F9

TS Optics 2″ CCD Reducer 0,67

ZWO ASI1600MC-Cool Gain74

Hutech IDAS P2 Light Pollution Suspression Filter

9 * 5m light

50 flat

50 bias

25 dark

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Välexponerat och vackert!!
        De där små RC6:orna är väldigt underskattade. Jag har en likadan och det är ett av mina favoritinstrument.

BH

Jonas

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Jesper

Den hest er blevet fantastisk vellykket. Godt arbejde

Jeg synes, at du er sluppet rigtig godt fra billedbehandlingen.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper.husted
          Deltager
            • Giant

Hej Jonas og Torben

Tusind tak for kommentaren, det blev jeg rigtig glad for

Mvh Jesper

morten
            Deltager
              • Super Nova

Enig, god behandling, fint focus. Det billede kan du være stolt af.

Følgende er ingen kritik. Jeg synes den røde farve er fin, men du kan få den lidt dybere ved at dæmpe luminansen i området lidt f.eks. med dynamic range compression tool i PI. Det vil også fremhæve detaljerne i NGC2023.

jesper.husted
              Deltager
                • Giant

Hej Morten

Jeg vil prøve at se hvad det dynamic range i PI er for noget, mener ikke jeg har prøvet den endnu. Og mange tak for ros

Mvh Jesper

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jesper

Det kunne være interessant at se billedet i fuld størrelse. Det skal så

uploades til et andet sted end Astro-Forum og linkes til.

mvh

Torben

PS! Dit billede er spejlvendtTorben Taustrup2016-12-04 13:22:13

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper.husted
                  Deltager
                    • Giant

Torben Taustrup wrote: Hej Jesper

Det kunne være interessant at se billedet i fuld størrelse. Det skal så

uploades til et andet sted end Astro-Forum og linkes til.

mvh

Torben

PS! Dit billede er spejlvendt

Værsgo. Beklager at jeg har en hest som ikke er tæmmet endnu, men det skulle være rettet nu håber jeg

Link til fuld størrelse

Mit problem er, at jeg ikke syntes at billedet er godt i fuld størrelse, og meget uklart. Det må være den måde jeg har lavet billedet på. 9 billeder af 5 minutter, er ikke særlig meget, men det var hvad det kunne blive til. Hvorimod mit andet billede jeg har lagt op af M 42, der brugte jeg 56 billeder af 1 minut, altså ikke meget mere eksponeringstid, men den er meget skarpere og klar. Ligger lige en fuld udgave ved denne også.

Mvh JesperJesper Husted2016-12-04 13:43:07

Øystein
                    Deltager
                      • Giant

For å istemme andre: et veldig flott bilde!

Jeg oppdaget det ikke da jeg så bildet ditt for første gang, men det er mulig at flats-behandlingen ikke har fungert helt perfekt. Det er en blålig ring med diameter ca 1/4 av bildets bredde og som berører venstre bildekant. Den ødelegger imidlertid på ingen måte den fine stemningen i bildet.

PS: … venstre i det opprinnelige/speilvendte bildet

Øystein

oystein2016-12-04 15:40:32

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Tak for det Jesper.

Hvis man kaster et kritisk blik på billedet, så kan man se, at skarpheden

i højre side er bedre end i venstre side. Læg mærke til interferensen i

spikes fra de klare stjerner er markant skarpere i højre side end i

venstre – og man kan også se det på stjernerne.

Dit billedplan tilter med andre ord en smule, og så mener jeg, at du nok

ikke har ramt fokus helt præcist – i hvert fald i en del af billedet.

Det er en udfordring at finde fokus, og har man en aluminiumstubus, så

skal man være forberedt på, at fokus kan flytte sig i takt med, at

temperaturen ændrer sig.

mvh

Torben

morten
                        Deltager
                          • Super Nova

Jesper Husted wrote: Hej Morten

Jeg vil prøve at se hvad det dynamic range i PI er for noget, mener ikke jeg har prøvet den endnu. Og mange tak for ros

Mvh Jesper

Beklager upræcis info.

HDRMultiscale transform hedder den iPI lingo.

Det funktionen gør er at den fjerner/dæmper de lavere frekvenser i FFT’en. Oversat betyder det at den komprimerer den dynamiske range i billedet, hvorved man både kan få de svage og de kraftige dele med.

jesper.husted
                          Deltager
                            • Giant

Torben Taustrup wrote: Tak for det Jesper.

Hvis man kaster et kritisk blik på billedet, så kan man se, at skarpheden

i højre side er bedre end i venstre side. Læg mærke til interferensen i

spikes fra de klare stjerner er markant skarpere i højre side end i

venstre – og man kan også se det på stjernerne.

Dit billedplan tilter med andre ord en smule, og så mener jeg, at du nok

ikke har ramt fokus helt præcist – i hvert fald i en del af billedet.

Det er en udfordring at finde fokus, og har man en aluminiumstubus, så

skal man være forberedt på, at fokus kan flytte sig i takt med, at

temperaturen ændrer sig.

Prøv at hente disse 2 filer som er optaget lige efter hinanden. Så kan man se, at der er problemer med at guide. Og jeg har bare brugt de bedste, men lover at være mere kritisk i fremtiden, for det går ud over kvaliteten. Tror jeg skal ønske mig et bedre mount, selvom det næppe sker

Light IC 434 1

Light IC 434 2

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Jesper

Tak for billeder. Det ser ud til, at de lettere deforme stjerner både

relaterer sig til upræcis guiding og en ikke helt præcis kollimering.

Når stjernerne ser pæne runde ud et sted i billedfeltet, så kan man

udelukke dårlig guiding, men som du skriver, så kan det hjælpe at

sortere de dårligst guidede billeder fra.

En ting som jeg har bemærket, når vi har stacket mange billeder er, at

stjernerne som regel bliver rundere end på enkeltoptagelserne. Til

gengæld bliver de også større

Det er bare at klø på, så skal det nok lykkes at forbedre kvaliteten.

Torben Taustrup2016-12-05 07:21:14

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Fin hest, lidt mere flamme ville også have pyntet 😉

Er det en ny EQ-5 medkuglelejre du bruger?

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                                Deltager
                                  • Giant

Torben Taustrup wrote:

Det er bare at klø på, så skal det nok lykkes at forbedre kvaliteten.

Hej Torben

Det er det jeg elsker ved denne hobby, at det er tilpas svært, og ikke bare noget man alle kan. Du skal have mange tak for din tid

Mvh Jesper

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'IC 434 Horsehead Nebula' er lukket for nye svar.