I sommernatten

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI I sommernatten

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 28 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Seeingen natten til den 09. juni var helt forrygende på min lokalitet. I min 8″ SCT var Cassini ikke nogen udfordring overhovedet og kunne ses lige som jeg satte øjet til okularet ligesom flere af Saturns måner var synlige.

Transparensen var dog så som så, men alt kunne ses. Og fint var det også med Mars og Månen og alle tre objekter stod næsten på linje omkring 20 gr over horisonten. Det var simpelthen en fornøjelse at observere i sommernatten hen over midnat. Jeg valgte at tage et billede af ringenes herre med mit lille webcam:
      Saturn 09-06-2014 00_25 Lifecam Cinema webcam

outlook2014-06-11 19:18:38

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Jeps, observation om sommeren er godt nok betydeligt mere behagelig end om vinteren.

Fine Saturn

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Flot med det lille webcam.-Gad vist hvordan det havde set ud med en Dispersion korrektorSmile

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Tja, ikke meget anderledes vil jeg tro, hvis ikke både seeing og transparens spiller med. Desuden synes jeg sådan en fætter er alt for dyr. Men man kan jo lave en selv for det halve vil jeg tro.

Saturns ring er anderledes svær i år at få hvid, sikkert fordi Saturn hænger så lavt og skal igennem en mere eller mindre forurenet atmosfære.

outlook2014-06-17 09:57:38

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Her en uge senere efter lidt VM bold stod Saturn atter ud foran min altan og i teleskopet kunne jeg se, at atmosfæren var lidt klarere end sidst. Og det resulterede i dette billede kort efter midnat dansk tid:

Og det synes jeg da bestemt er bedre, når jeg selv skal sige det. I øvrigt atter en pragtfuld sommernat at observere i.

Hilsen Leif,

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Dejligt foto, det er som du skriver i den bedre ende

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'I sommernatten' er lukket for nye svar.