› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › I aften er sidste chance…
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 ĂĽr, 2 mĂĽneder siden af rigo. This post has been viewed 223 times
-
ForfatterIndlĂŚg
-
7. januar 2009 kl. 12:28 #7132
outlookDeltager- Super Nova
For at se i hvertfald Venus, Jupiter og Merkur pü een gang i denne omgang. DesvÌrre er billedet ved upload formindsket, sü kun Jupiter kan øjnes i nederste højre hjørne og Merkur et stykke under i det røde.outlook 2009-01-07 11:29:43
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŚâ Ed Ting7. januar 2009 kl. 14:18 #7141
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook
Flot billede!
Det er en smuk scene der ogsü har affødt rigtigt mange spm. til astronomibladet :O)
7. januar 2009 kl. 20:24 #7170
Ja, og endnu bedre hvis I tillod at uploade lidt større billeder! Men her har jeg forstørret højre hjørne af billedet:
Og her ser I netop Jupiter og Merkur! Dog er Merkur rykket til højre for Jupiter for jeg var nemlig ude i aften og kigge ud over havet og det sü netop ud som det øverste billede rent bortset fra Münen som nu danser over hovedet pü os. Fik ogsü et kig pü Saturn denne morgen, sü med Venus nüede jeg op pü 4 planeter dette døgn.
outlook 2009-01-07 19:27:40
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŚâ Ed Ting7. januar 2009 kl. 21:43 #7176
Samtidig er det vist nok sidste gang jeg gider tage billeder af Venus for at fange skyer med et lille teleskop, men nu har jeg gjort det igen bare for se forskellene pü Ir og UV filtrene og der er skam da forskel. Først dette Ir foto som ligner dem fra før i en anden trüd om Venus:
Et vanligt Ir foto 300 frames stakket.
Sü følger et par fotos med et Schßler UV filter. Gad vide om denne kontrast/dynamik forskel man kan se pü disse fotos sü er skyer eller en form for artefakt/defekter:UV foto 600 frames stakket.
UV foto 900 frames stakket.
Der er i hvertfald dynamikforskelle i modsĂŚtning til Ir billedet som dog viser hvad Ir fotos af solsystemet er god til, nemlig at holde seeing’en i skak sĂĽ billedet bliver “roligt”. Men hvad siger I til dem. Kan disse UV fotos vĂŚre skyer pĂĽ Venus!!?Jeg kunne ikke fĂĽ de UV fotos mere i ro ellers var opstillingen den samme bortset fra brug af filtre.
outlook 2009-01-08 05:58:11
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŚâ Ed Ting7. januar 2009 kl. 22:55 #7182
rigoDeltager- Super Nova
Tror ikke det er skyer pü Venus, men en halo af lys. Men det er da et godt foto det først der
8. januar 2009 kl. 07:08 #7205
Tak Rigo, for din vurdering
, jeg har ingen problemer med at fü lavet de Ir fotos ogsü i større versioner som dette her:
men focus skal vĂŚre “dead on” og teleskopet større for ogsĂĽ at kunne vise skyer i Ir er jeg bange for. Med hensyn til UV sĂĽ er det endnu svĂŚrere med samme kamera, da Venus nĂŚsten ikke ses pga. øjets ufølsomhed i den ende af spektret. Og det er nok ikke skyer, men det KAN vĂŚre forskelle i atmosfĂŚrens dynamik pĂĽ UV billederne. Der er jo en forskel at se pĂĽ de to fotos pga. antal frames stakket.outlook 2009-01-08 06:10:57
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŚâ Ed Ting8. januar 2009 kl. 09:46 #7207
rigoDeltager- Super Nova
Det har jo ikke vĂŚret den bedste himmel, selv om det ser ret klart ud
-
ForfatterIndlĂŚg
- Emnet 'I aften er sidste chance…' er lukket for nye svar.