I aften er sidste chance…

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER I aften er sidste chance…

Viser 7 indlĂŚg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŚg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

For at se i hvertfald Venus, Jupiter og Merkur pü een gang i denne omgang. DesvÌrre er billedet ved upload formindsket, sü kun Jupiter kan øjnes i nederste højre hjørne og Merkur et stykke under i det røde. Confused

outlook2009-01-07 11:29:43

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
      Deltager
        • Nova

Hej Outlook

Flot billede!

Det er en smuk scene der ogsü har affødt rigtigt mange spm. til astronomibladet :O)

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Ja, og endnu bedre hvis I tillod at uploade lidt større billeder! Men her har jeg forstørret højre hjørne af billedet:

Og her ser I netop Jupiter og Merkur! Dog er Merkur rykket til højre for Jupiter for jeg var nemlig ude i aften og kigge ud over havet og det sü netop ud som det øverste billede rent bortset fra Münen som nu danser over hovedet pü os. Fik ogsü et kig pü Saturn denne morgen, sü med Venus nüede jeg op pü 4 planeter dette døgn. Smile

outlook2009-01-07 19:27:40

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Samtidig er det vist nok sidste gang jeg gider tage billeder af Venus for at fange skyer med et lille teleskop, men nu har jeg gjort det igen bare for se forskellene pü Ir og UV filtrene og der er skam da forskel. Først dette Ir foto som ligner dem fra før i en anden trüd om Venus:

Et vanligt Ir foto 300 frames stakket.

Sü følger et par fotos med et Schßler UV filter. Gad vide om denne kontrast/dynamik forskel man kan se pü disse fotos sü er skyer eller en form for artefakt/defekter:

UV foto 600 frames stakket.

UV foto 900 frames stakket.

Der er i hvertfald dynamikforskelle i modsĂŚtning til Ir billedet som dog viser hvad Ir fotos af solsystemet er god til, nemlig at holde seeing’en i skak sĂĽ billedet bliver “roligt”. Men hvad siger I til dem. Kan disse UV fotos vĂŚre skyer pĂĽ Venus!!? Ermm Jeg kunne ikke fĂĽ de UV fotos mere i ro ellers var opstillingen den samme bortset fra brug af filtre.

outlook2009-01-08 05:58:11

Hilsen Leif,

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Tror ikke det er skyer pü Venus, men en halo af lys. Men det er da et godt foto det først der

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Tak Rigo, for din vurdering Cry , jeg har ingen problemer med at fü lavet de Ir fotos ogsü i større versioner som dette her:

men focus skal vĂŚre “dead on” og teleskopet større for ogsĂĽ at kunne vise skyer i Ir er jeg bange for. Med hensyn til UV sĂĽ er det endnu svĂŚrere med samme kamera, da Venus nĂŚsten ikke ses pga. øjets ufølsomhed i den ende af spektret. Og det er nok ikke skyer, men det KAN vĂŚre forskelle i atmosfĂŚrens dynamik pĂĽ UV billederne. Der er jo en forskel at se pĂĽ de to fotos pga. antal frames stakket.

outlook2009-01-08 06:10:57

Hilsen Leif,

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Det har jo ikke vĂŚret den bedste himmel, selv om det ser ret klart ud

Viser 7 indlĂŚg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'I aften er sidste chance…' er lukket for nye svar.