HYP HYP

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER HYP HYP

• Dette emne har 56 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 1091 times
Viser 12 indlæg - 46 til 57 (af 57 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Det er godt nok blevet godt!

morten
      Deltager
        • Super Nova

Kære Forum

Jeg er relativt nybegynder i dette felt og har inspireret af Marks flotte billede også forsøgt mig med hesten og flammen, med dårligt resultat. Jeg har brug for hjælp.

Denne sub er en 10 min frame taget i går med et C8 med 6.3 reducer og et orion SSP kamera. Monteringen er en HEQ5 pro. Der er guidet med et orion guidekamera og phd guide. Jeg har overstrakt den for at vise problemerne.

Jeg er klar over at jeg må tage mig sammen til at kollimere SCT jft de excentriske difraktionsringe omkring Alnitak.

Jeg har følgende spørgsmål.

Der er nogle eliptiske artefakter på billedet, mest tydeligt opad til højre, men også andre steder. Det har jeg set også med mit Nikon D70. Jeg har set grundigt på optikken og kan ikke finde ridser eller fremmedlegemer. Er der nogen der har forslag til hvad det kan være.

Stjernerne er aflange i RA retningen. Med et objekt tæt på ækvator skulle felt rotation ikke være det helt store problem? Jeg har pempro’et opstillingen med de ca 10 kg udstyr og samme balancering som dette billede. Det viser en ret glat kurve og en PE på +/- 15 buesekunder. Der er ikke tegn på de 10 buesekunder savtak lignende kurver, man kan finde på nettet. Jeg tror(ede) det ville være muligt at autoguide PE’en ud og få runde stjerner. Jeg har også set på logfilerne fra phd guide, som ikke ser ud til at oscillere, eller give en forklaring på de aflange stjerner. (oscillationsindex var ca 0,3 under optagelsen).

Jeg håber I vil give jer tid til at svare på dette, da specielt det første problem irriterer mig meget.

Med venlig hilsen

Morten la Cour

morten
        Deltager
          • Super Nova

Her er et plot af guidningen i RA aksen mens billedet blev taget.

uploads/261/guiding.JPG

Morten

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Hejsa.

Først – FLOT Thumbs%20Up

Dernæst – Kolimering er nødvendig som du skriver, og jeg vil antage at det er en reflextion af Alnitak. Formen passer helt i øjet. Skulle forsvinde og blive en ring omkring alnitak når du har fået kolimeret.

Dit guideproblem, kan være flex mellem din guider og dit hoved teleskop. Kan faktisk også være dit spejl der har flyttet lidt på sig. Det sidste burde du kunne undgå over så kort tid, ved at køre spejlet helt frem, og helt tilbage et par gange. Det fordeler det fedt der holder det lige på baffelen.

Din PE er ifølge guide loggen tæt på 40″ og Pempro siger 30″ det viser en forskel som meget vel kan være flex.

morten
            Deltager
              • Super Nova

Kære Michael

Mange tak for det hjælpsomme svar. Jeg må i gang med at kollimere næste gang det bliver klart.

Jeg glemte at sige, at jeg der er en del drift i phd loggens RA kurve (summen af ændringerne i RA). Dette havde jeg fjernet ved at fratrække den lineære regressionslinie. Her er den “rå figur”.

uploads/261/hh.JPG

Det virker som om motoren ikke kører hurtigt nok, men det skulle vel være ultranemt at guide væk.

M.h.t flex. Da jeg anskaffede systemet tænkte jeg på det, så SCT’en og guidekikkerten er monteret på en dobbeltskinne, som er afkortet til minimum længde. Jeg har dog savet lidt af dovetail skinnen af for at spare vægt.

Kan man virkelig forestille at en så massiv alu plade kan flexe? Hvad skal jeg iøvrit gøre ved det – større skinne? Andet stativ?

Jeg har brugt noget energi på at ærgre mig over, at jeg ikke købte en eq6 fra starten. Det var for at gøre systemet mere transportabelt for at komme væk fra lysforureningen, men i bakspejlet nok en fejl.

I øvrigt er jeg vildt imponeret over din billedbehandling af hesten. Det er åbenbart PS der gør forskellen.

Morten

Mogens.Bildsøe
              Deltager
                • Nova

Det er PS og MS der gør forskellen Clap

Mogens B

Hilsen Mogens B.

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg er helt med på at det i langt højere grad er MS end PS der gør forskellen. Med min manglende erfaring i astrobilledbehandling var jeg bare vildt imponeret over hvor meget der er at hente ved billedbehandling i PS. Indtil nu har jeg koncentreret mig om Maxim.

Jeg har arbejdet en del med billedbehandling i andre sammenhænge, men at få så meget ud af et jpg, det er imponerende.

M

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Morten, jeg er selv HELT uden erfaring i billedbehandling, så jeg er måske nem at imponere- men jeg synes altså også dit eget billede er flot Thumbs%20Up

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Mogens – Den flex kan godt udelukkede være dit hoved spejl der flytter lidt på sig. Det er desværre SCT’ens ulempe at spejlet ikke sidder fast.

Takker for de flotte ord fra Morten, og Mogens.

Og uha der er edderbukende meget drift !

Der er jo flere buemin bare på de 40min… Du skal kikke en masse på din polaralignment.

MStauning2009-02-20 11:38:44

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Kære Michael

Tak for svar.

Jeg troede også at det var polar alignment (og det er det sandsynligvis også) Jeg havde bare polaris i den lille ring og rigtig opligning med karlsvognen og cassipoeia da jeg checkede efter optagelsen. Monteringen stod på (frosset) græs, måske kan der være noget der har givet sig. Næste gang må jeg prøve at drift aligne, som jeg ikke har eksperimenteret med før, og i det hele taget arbejde med polar alignment.

M.h.t. flex, mener du så at de aflange stjerner i RA aksen skyldes at spejlet flytter sig i løbet af de 10 min der er optaget?, hvorfor skulle det lige være i RA aksen?

M

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Prøv dette:

Når polaris står hvor den skal og det hele, så drejer du lige kontravægtstangen 180 grader rundt… Hvis polaris så står fint på den store ring, så er dit polarskop justeret korrekt. Hvis ikke, så er det tid til at justere det 😉

Grunden er helt sikkert to ting der spiller ind:

Polaralignment med RA drift på flere buemin over 30min giver aflange stjerner i RA, spejlet vil også gerne give sig i den retning det bevæger sig, hvilket tit gør at man får aflange stjerner i RA. Men jeg tror 99% af det er driftens skyld.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Nu kan vi jo ikke se hvordan det er sat sammen ud fra et billede, men det ser ud for mig som om du har haft kamera’et syd/nordvendt på den aflange side.

Og dine stjerner er aflange i både x og y, altså ikke kun i ra men både ra og dec. Hvilket ville være meget naturligt hvis din polaralignment er off.
                          Viser 12 indlæg - 46 til 57 (af 57 i alt)
                          • Emnet 'HYP HYP' er lukket for nye svar.