HYP HYP

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER HYP HYP

• Dette emne har 56 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 1088 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 57 i alt)
  • Forfatter

kubach
    Deltager
      • Super Giant

Hej,

Så blev det jo endelig klart og jeg tror det endelig lykkedes for mig at indstille fokus korrekt.

Til gengæld Frøs min sekundær så meget, at der var en fin hinde af is på den, hvilket jeg må finde en løsning på næste gang det er klart og frostvejr (December 2009 Confused).

Det blev til 21 * 5 min med modded Canon 350D. Stacket i DSS med 5 darks, 6 flats og 9 bias og så lidt behandling i photoshop. Der er en del støj på billedet som jeg tilskriver sekundærens is belægning Cry.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Ser sku da fint ud! Jeg ville tro easy kan få mere ud af det… God stemning over det

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Super billede Mark Thumbs%20Up. Jeg kender kun alt for godt problemerne med dugget og iset sekundær.

kubach
          Deltager
            • Super Giant
            Rigo og Jesper: TAAAK

Jeg har på et tidspunkt set et produkt der kunne sættes på bagsiden af sekundæren og varme den op. Jeg må se at finde den igen. Det er simpelthen rø. sygt at skulle kæmpe med undstyret når det endelig er klart. Ville en dughætte afhjælpe problemet? Jeg har før stået med en føntørrer og blæst på sekundæren imellem hvert billede, det er bare en anelse belastende.

I går satte jeg bare udstyret til at optage og gik så ind og så en film. Big%20smile

redigering..

kubach2009-02-13 08:57:30

kubach
            Deltager
              • Super Giant

Man kunne vel også bruge et mini peltier element og sætte den varme side på sekundæren og så bare sørge for, at den kun leverer varme nok til at sekundæren lige er over omgivelses temperaturen!? kubach2009-02-13 10:07:38

k_holst
              Deltager
                • Nova

Rigtig godt gået MarkThumbs%20Up

Jeg tror godt fokus kunne blive en lille smule bedre. Den aller yderste spids af dine spikes er lidt “uldne”.

Til gengæld er alle 4 spikes helt ens, hvilket indikere god kollimering.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Mark,

Ja en lille smule varme på bagsiden af sekundæren er nok løsningen. Jeg har selv klippet et lille stykke Dew-Not til, men ikke fået det monteret endnu.

kubach
                  Deltager
                    • Super Giant

Kim,

Det er noget af an process at få stillet skarpt når man har et dslr monteret. Jeg er ved at få en idé om hvordan jeg skal gøre næste gang. Fremgangsmåden må så blive “Bathimov maske monteret, iso til 800 og exp. ca 1 sek”. Så burde jeg kunne se krydset tydeligtConfused

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

en eller to 330oms 5W modtand til en 9-12V regulator som er limet på bagsiden, er hvis det billigste

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Jeg ved sku godt det er svært MarkLOL Men det betyder ikke vi skal holde op med at prøve at få de sidste detaljer med.

kubach
                        Deltager
                          • Super Giant

Rigo,

Det kan du have ret i!!!

kubach
                          Deltager
                            • Super Giant

Kim,

Øvelse gør mester. Det er bare et problem når det så sjældent er godt vejrUnhappy

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Ja vejret er ikke altid med osDisapprove

Når der er gået en mdr. siden sidste fotoaften begynder jeg også næsten forfra og bøvler med de små ting som jeg ellers troede jeg havde styr på.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Ser godt ud, DSLR er ski god til store tåger, må nok have et en dag, og kun bruge atikken til galakser og mindre objekter.

Tror det er en god kombi i har med udstyret, hvornår skulle i til at lave samarbejde med objekter.

kubach
                                Deltager
                                  • Super Giant

Tommy,

Jeg tror faktisk at Heine og jeg kan starte med vores heste som et første trial run!! Nu er det jo også lidt svært at planlægge observationer når det ikke er vejr til det.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 57 i alt)
                                • Emnet 'HYP HYP' er lukket for nye svar.