Hyber tune

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hyber tune

• Dette emne har 6 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af Kim Christensen. This post has been viewed 303 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Finn
    Deltager
      • Neutron star

af min EQ6 Pro Smile .

Jeg har skildt min EQ6 pro af da jeg vil lave den om til Beltdrive, den ligger på køkkenbordet i 500 små dele.

Jeg har bestilt nye lejer som jeg syntes trænger til at blive skiftet, især 40/68/15 lejerne, der er 4 stk med lukkede gummi manchetter, de køre meget tungt/meget meget trægt, så jeg har bestilt nogle med rustfri manchetter, som jeg syntes køre meget mere fridt og ingen træhed i dem, har lige prøvet forskellen på dem.

Men har opdaget at min RA Worm/aksel er slidt på midten ÆV, hvor kan man få sådan en ny en ?????

Jeg har søgt på EQ6 worm men der er ingen steder man kan købe sådan en.

Er der nogle der kan hjælpe da jeg nok igen har overset et eller andet link.

mvh Finn

Tak til Leif Hugo og Kim for en fin tråd da de byggede deres om http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=8912&PN=1 og til Jens Jacobsen for at jeg lige kunne hægte mig fast i hans bestilling http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=10277Thumbs%20Up

Finn2013-04-21 16:39:13

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Har lige taget nogle billeder af Ra-Worm/aksen, hvor man kan se at der er slitage på toppen af Wornem.

Og RA-Kransen.

Og et af DEC-Wormen som stort set er skadesfrit, men mangler lidt polering med korn 1200 vandslibningspapir.

Finn2013-04-21 17:27:08

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Har lige taget nogle billeder af RA og DEC kransen som ser ganske fine ud, men under en lup ser de jo temlig medtagede og ret voldelig behandlede ud.

De er affedtet og børstet igennem med en tandbærste for at få de sidste rester fedt ud af dem.

RA-Kransen.

Og DEC-Kransen

Kim Christensen
          Deltager
            • Giant

Hej Finn. Jeg vil lige komme med et godt råd, så du slipper for mange frustrationer. Husk lige at komme en spændeskive i mellem tandhjulet og huset, skiven skal bare være 1mm tyk. Og den skal være mindre i diameter end den yderste ring på lejet. Og så passe ind over akslen. Bare så den ikke skraber imod huset. Det har vi nogle dårlige erfaringer med.

Jeg har sat et billede nedenfor, med en pil der viser, hvad side den skal sidde på.

Mvh Kim.

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Hej Kim

Tusind tak for oplysningen, herligt med gode fiduser kom bare med flere 🙂 Man er jo gråhåret nok i forvejen.

mvh Finn

ps. nu du siger det kan jeg se på mit yderste tandhjul at der er skrabemærker på, og det kan jog tyde på at det også er galt med Umoddede monteringer i sær på RA aksen.

Takker for fidusen.Finn2013-04-21 17:53:02

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Her lige et par billeder af det yderste tandhjul i RA-Aksen hvor man kan se det har skrabet på huset, ingen problemer i DEC.

Mener det er samme problem som Kim omtaler.

Takker Kim

mvh Finn

Kim Christensen
                Deltager
                  • Giant

Ja, lige nøjagtig samme problem.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Hyber tune' er lukket for nye svar.