Hvornår er en barlow for lang?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvornår er en barlow for lang?

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af moser-nielsen. This post has been viewed 405 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

moser-nielsen
    Deltager
      • Planet

Hej

Jeg har kikket lidt efter en 3x barlow til at erstatte 2x-barlow’en fra Skywatcher, der fulgte med teleskopet. Tænker at det er et sted, hvor der er plads til forbedring. Jeg tænker at bruge barlowen visuelt og på et DSLR-kamera.

Hos 365Astronomy falder jeg over en 4-Element 3X Deluxe Apochromatic Barlow

til kun 52GBP, men i produktbeskrivelsen står der at den måske er for lang til newton spejlteleskoper. Den optiske længde er angivet til 69mm. Jeg forstår princippet i at man ikke kan køre crawford’en langt nok ind, men er der nogen måde at regne det ud på forhånd?

Eller er der nogen der har erfaringer med lignende?

Til en lidt højere pris sælger de tilsyneladende samme barlow som Skywatcher-produkt, men uden beskrivelsen “apokromatisk” og uden advarsel om at den kan være for lang til en newton

Mvh PeterMoser-Nielsen2017-09-15 09:55:30

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Det kan man, en tilnærmet metode, se f.eks posten fra 22 juni 2016 kl 18:04 i denne TRÅD

/Rudi B. Rasmussen

moser-nielsen
        Deltager
          • Planet

Tak for dit svar Rudi. En rigtig fin tråd … men det var egentlig ikke det jeg spurgte om.

Men jf. formlerne på tråden kan jeg da regne maks. forstørrelse på barlow’en ud inden jeg farer ud og køber en.

Hvis jeg har forstået formlerne på tråden rigtigt ser det sådan ud:

Dawes Limit: 11,6/15 cm = 0,773 buesekund

Ønskede min. sampling: 0,773 buesekund/2 = 0,386 buesekund

Opløsningsevne kamera & teleskop:

4,29 µm / 750 mm x 206,3 = 1,18 buesekund/pixel

Maks. forstørrelse:

1,18/0,386 = 3,06 altså en 3X barlow

Personligt er der flere af faktorerne i ovenstående jeg ikke forstår, men nu har jeg bare prøvet at følge matematikken. Sig lige til hvis det er gået galt

Mvh Peter

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Hov. Det beklager jeg. Jeg misforstod. Set nu at det er fokus distancer og ikke opløsning du spørger til.

/Rudi B. Rasmussen

moser-nielsen
            Deltager
              • Planet

Uden øvrig sammenligning minder det mig om Henry Kissinger, der som amerikansk udenrigsminister skulle have startet en pressekonference med ordene: Nå, hvilke spørgsmål har I så til mine svar i dag?

Mvh Peter

PS: Se lige spørgsmålet i toppen inden det udvikler sig til en off topic tråd.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Hvornår er en barlow for lang?' er lukket for nye svar.