Hej Rudi.
I de 15 år jeg har haft min Newton, har jeg vasket hovedspejlet tre gange.
Jeg har gjort stort set som du, dog har jeg altid vasket spejlet under rindende vand ved håndvarm temp. uden for kraftigt tryk.
Når spejlet har ligget i vandbad, har jeg vasket efter med vatrondeller, opblødt og aldrig brugt den samme mere end een gang, Jeg har trukket et lige strøg over spejlet meget blødt og herefter skiftet, fordelt ligeligt over spejloverfladen. Det koster godt nok 15-20 rondeller min., men mener jeg er det værd.
Er spejlet så rent nok og intet smuds sidder hæftet på spejlet, skyller jeg det som du med demineraliseret vand og stiller det lodret under enhætten i køkkenet. Så tænder jeg emhætten på maksimalt sug og tørrer spejlet med føntørre i god afstand (60-80 cm) og blæser de overskydende vanddråber af, og de små der sidder tørrer hurtigt ud således intet støv når at sætte sig i vandperlerne.
Selve tubus står normalt med pose over i lodret position, men i bunden har jeg trukket en pose tæt op om tubus, så intet støv hvirvles ind i den åbne spejlcelle. Dette har holdt mit spejl støvfrit.
Så burde du kunne klare dig i nogle år før du skal på den igen, selvfølgelig alt afhængig af hvor meget og hvor du kommer ud med teleskopet.
Hvor vidt jeg gør for meget ud af det, ved jeg ikke, men det er det jeg føler mig bedst ved.
Hilsen
Jens