› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hvornår skal spejlet renses?
- Dette emne har 17 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1178 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. november 2017 kl. 08:20 #313883
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har på det seneste oplevet at mine billeder er “uldne” og har egentlig skudt skylden på dårlig seeing.
Mit spejl bliver mere og mere nusset med tiden – hvordan måler/bestemmer man hvornår det er tiden at rense det?
Det skal kun renses hvis det er nødvendigt.Teleskopet er fra sommeren 2014 og har indtil sommeren 2016 været opbevaret inde i stuen (parkeret pegende mod nord med spejlet nedad!), siden august 2016 har det stået i observatoriet med tubus i vandret position.
Der findes en fin guide her til hvordan man forsigtigt renser spejlet: SKY & TELESCOPE / How to Care for Your Telescope Optics the Right Way
SPØRGSMÅL: Syntes I at det trænger til at blive skyllet?
Det er lidt svært at tage et billede af skidtet på spejlet, men her er kan man ane graden af skidt på spejlet (klik på billedet for fuld opløsning)
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 09:59 #313889
Der sidder fire skruer på siden af tubus, er det ikke bare dem der skal løsnes for at pille spejlcellen ud?
Er der andet jeg skal være opmærksom på? Altså ud over alt det der står i guiden hos S&T som jeg linker til overfor./Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 19:50 #313897
Det får lige en skyller i lunkent vand og så deminirsliseret.
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 20:12 #313898
Først skylles ca eet minut i lunkent vand:
Det fjernede ikke det hele, så jeg tilsatte lidt sulfo og skyllede ca eet minut igen, det hjalp.
Dernæst skyllet igen liter demineraliserwt vand:
Og nu ser det rigtig fint ud:
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 20:13 #313899
Dråberne af demoneraliseret vand der sidder tilbage forsvinder uden spor.
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 20:19 #313900
jonas.cDeltager- Super Giant
Hej Rudi,
Ja, den behöver rengöras men kanske det bara är damm så det räcker att skölja spegeln i ljummet vatten och sedan destillerat vatten.
Om det är en fet yta får man lägga spegeln i ljummet vatten med lite diskmedel och sedan “dutta” (vet inte danskt ord för det) med bomull där den ligger i vattnet.
Efter detta sköljning. Först med vanligt ljummet vatten och sedan med destillerat vatten och slutligen ställa spegeln på högkant för självtork. Om det finns droppar kvar efter någon timme, brukar jag använda en bomullspinne att försiktigt ta bort den med. INGET mekaniskt torkande!Det som förvånar mig är att den hunnit bli så smutsig/dammig på så kort tid. Jag har haft ett teleskop liggande ett decennium i vågrätt position (med en filt över) och dess spegel är långt ifrån lika dammig eller smutsig som din spegel.
Har du haft något över tuben där den legat? Om inte, lägg över ett lakan och/eller en filt så att det förhindrar damm att komma in i teleskopet.
Bästa hälsningar
Jonas
21. november 2017 kl. 20:24 #313903
Sekundærspejlet ser rigtig fin ud, så det bliver siddende denne gang.
Forresten, beslagene der holder primær spejlet skal vel ikke sidde løse?
Det må have været således fra fabrikken da jeg har teleskopet fra nyt og aldrig har pillet ved det. Og skruerne sad meget stramme, er lidt spændt på om jeg kan spænde dem ordentlig fast igen, måske nogle ekstra afstandsstykker bag spejlet.
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 20:46 #313904
Primärspegeln ska inte sitta stramt infattad utan ha lite plats att röra sig. Detta på grund av temperaturskillnader som kan göra att spegeln annars expanderar och blir deformerad vid hög temperatur.
Lämna därför ett litet glapp för spegeln att röra sig. Räcker men någon mm eller mindre.Jonas
21. november 2017 kl. 20:52 #313905
Ok Jonas, så skal jeg da lige løsne beslagene lidt igen.
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 21:06 #313906
Her et kik bag ind i tubus på sekundær spejlet.
Laser kollimator lige efter spejlet er sat i.
Temmelig megen justeren senere.
Så venter jeg bare på en klar stjerne til fin kollimering.
Nå, det var jo en ganske let operation. Det tog ialt ca 1 time…
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 23:08 #313917
Lite nyfiken. Hur ser primären ut efter rengöring?
/Jonas
22. november 2017 kl. 02:57 #313921
Sådan:
/Rudi B. Rasmussen
22. november 2017 kl. 08:55 #313930
Jonas:
Det som förvånar mig är att den hunnit bli så smutsig/dammig på så kort tid. Jag har haft ett teleskop liggande ett decennium i vågrätt position (med en filt över) och dess spegel är långt ifrån lika dammig eller smutsig som din spegel.Jeg har som midlertidig løsning dækket teleskop + guidecam/scope + DSLR med en plast pose og lader varmebåndene køre (ca 13,5 W i alt). Desuden ligger der en silica pose på ca 250 g inde i posen til at samle evt fugt.
Jeg arbejder på en lidt bedre løsning: tråd
/Rudi B. Rasmussen
22. november 2017 kl. 16:57 #313948
Hmmm, jeg syntes stadig der er lidt snavs. Giver den lige en skyller mere + ligge i sæbe + trække vat hen over. Altså plan B fra S&T i første indlæg.
/Rudi B. Rasmussen
22. november 2017 kl. 17:33 #313951
Så, nu bliver det ikke bedre denne gang.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvornår skal spejlet renses?' er lukket for nye svar.