Hvorfor er 'Oumuamua så mystisk

Fora ASTRO-FORUM NYT FRA VIDENSKABEN Hvorfor er 'Oumuamua så mystisk

• Dette emne har 37 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 1 måned siden af Bjarne. This post has been viewed 1927 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Forfatter

Julius
    Deltager
      • Nova

rune.cb.
      Deltager
        • Super Nova

Stephen Hawking og hans forskergruppe skal visstnok ha planer om å undersøke A/207 U, for å sjekke om asteroiden er kunstig eller ikke.

Les forøvrig her: https://solarsystem.nasa.gov/planets/oumuamua/indepth

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Bjarne
        Moderator
          • Super Nova

Det er korrekt, at Yuri Milner anvender Stephen Hawkings navn, men den egentlige rådgiver er

Professor Avi Loeb

og her

Avi Loeb

Bjarne
          Moderator
            • Super Nova

Den generelle tumlende bevægelse af et stift legeme er ikke just en nyhed. Den blev først beskrevet af Leonhard Euler (1707-1783):

Leonhard Euler

Bjarne
            Moderator
              • Super Nova

Asteroiderne i vort solsystem stammer sandsynligvis fra Kuiper-bæltet i den ydre del af Solsystemet uden for Neptun. De er derfor porøse og meget lidt stive. Asteroider i solsystemer med planeter tæt på stjernen er måske dannet meget tættere på stjernen, så de er meget mindre porøse. ‘Oumuamua kommer måske fra et sådent system.

Bjarne
              Moderator
                • Super Nova

Breakthrough Listen Releases Initial Results and Data from Observations of ‘Oumuamua

Der var alligevel grænser for mystikken, selvom den stadigvæk er mystisk.

rune.cb.
                Deltager
                  • Super Nova

Er den egentlig så mystisk ? Den har en uvanlig form og spes. egenskaper ift. til andre asteroider, men “romskipsteorien” tror jeg må være helt absurd. (Hva evt. aliens måtte finne på, vet man jo ikke).

Mvh Rune.

Bjarne
                  Moderator
                    • Super Nova

Nej. Rumskibsteorien har aldrig været en sandsynlig mulighed, på grund af den tumlende rotation. Et rumskib ville vel næppe rotere på denne måde. Med mystisk mener jeg noget uforklarligt på samme måde som mørk energi er mystisk. Det var grunden til, at jeg lavede et helt afsnit om Eulers ligninger for rotationen af et stift legeme. Bemærk også, at personerne bag det efterhånde berømte simulerede billede har haft en kæmpestor jernmeteorit i tankerne. Jernmeteoritterne stammer fra et sammenstød mellem to halvstore asteroide for ca. 600 millioner år siden, hvor i hvert fald den ene har haft en flydende jernkerne, som langsomt er størknet. Jeg ved ikke, hvor store de største stumper er, men jeg har aldrig læst om, at en af de jordkrydsende asteroider har haft en tumlende rotation.

Problemet er stadig, hvor blev den dannet og hvordan? Dette er det interessante ved hele sagen.

rune.cb.
                    Deltager
                      • Super Nova

Hva mener du med tumlende rotation ?

Burde ikke Kuipers belte være et sannsynlig opphavssted ? (Dette belte består jo hovedsakelig av meteorer og asteroider og strekker seg milliarder av km utenfor Pluto).

Mvh Rune.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Rune, du skal blot rejse ca 280 km væk for at se det demonstreret 😉

https://youtu.be/fPI-rSwAQNg

/Rudi B. Rasmussen

rune.cb.
                        Deltager
                          • Super Nova

Ja, den tumler visst rundt på en merkelig måte.

Takk for videoen. 🙂

Mvh Rune.

Bjarne
                          Moderator
                            • Super Nova

Jeg kunne heller ikke huske den frie rotation af et stift legeme, så jeg satte mig for at udlede bevægelsen. Lad mig citere mig selv:

Hvad er en tumlende rotation?

Jeg beklager den bratte slutning med et (fortsættes). Det skyldes, at systemet fjernede alle indexer, hvis indlæget blev længere.

Jeg gravede nogle gamle forelæsningsnoter fra 1964 i Fysik 1 frem (Olaf Pedersen). Jeg har fundet Eulers ligninger for et frit legeme, som ikke er påvirket af et kraftmoment. Et usymmetrisk legeme har generelt 3 ortogonale inertiakser. En tumlende bevægelse foregår om alle 3 akser.

Rama blev nævnt på forum, og den famøse illustration ligner faktisk en lang cylinder, så rotationen adskiller sig sandsynligvis ikke kvalitativt fra rotationen af en cylinder. Så jeg lavede et indlæg om den generelle rotation af en cylinder (f.eks. et rakettrin):

Hvordan tumler Rama?

Dette er fortsættelsen, som specielt ser på løsningen af Eulers ligninger for en cylinder (Rama eller ‘Oumuamua). Cylinderen roterer både om symmetriaksen og om en akse vinkelret på cymmetriaksen. Impulsmomentet L er bevaret, da objektet ikke er påvirket af noget kraftmoment. Rotationsenergien har et bidrag fra rotationen omkring hver af de 2 inertiakser.  Man kan vise, at for et konstant impulsmoment L har rotationen vinkelret på cylinderen den laveste energi, hvorimod en rotation omkring cylinderens akse har den højeste energi. Objekter fra Kuiperbæltet er en blanding af is, grus og støv. De er porøse legemer, som let giver efter for spændinger som følge af en tumlende bevægelse. En del den kinetiske energi omsættes til varme, indtil rotationsenergien antager den laveste værdi, der svarer til aksen med det maksimale inertimoment (aksen vinkelret på cylinderen).

‘Oumuamua må derfor være dannet på en anden måde end kometer og asteroider i vort solsystem.

Bjarne
                            Moderator
                              • Super Nova

Jeg burde måske forklare sammenhængen mellem impulsmomentet, rotationsenergien og inertimomentet for rotationen om en af hovedretningerne.

Lad L være impulsmomentet for en hovedretning med inertimomentet I. Lad desuden vinkelhastigheden være ω.

Impulsmomentet er givet ved: L = Iω.

Rotationsenergien er givet ved: T = (1/2)Iω2.

Jeg finder nu ω fra den første ligning, og indsætter den i den anden ligning:

Rotationsenergien er givet ved: T = L2/2I.

Denne ligning gælder for rotation om alle inertimomentets 3 hovedretninger. Hovedretningen med det største inertimoment har den laveste rotationsenergi.

rune.cb.
                              Deltager
                                • Super Nova

Du går grundig og vitenskapelig til verks, så jeg bestrider ikke at Oumuamua er blitt dannet utenfor vårt eget solsystem. Dette er jo også noe de fleste astronomer og forskere hevder. Pussig at den har havnet akkurat her hos oss …..

Mvh Rune.

Bjarne
                                Moderator
                                  • Super Nova

Der var en interessant udsendelse i DR K om kosmologi. Den introducerede Fred Hoyle som en brilliant teoretiker, som turde anvende teoretiske overvejelser til at forklare tripple-alfa processen som et resultat af en resonans i kulstofkernen. Den tillader stjernernes udvikling til kæmpestadiet. V.M. Slipher bliver nævnt som den brilliante observatør, som ved sin dygtighed kunne måle spiraltågernes radialhastigheder fra omkring 1914 og frem. Hans arbejde blev grundlaget for hubble-relationen. Jeg forsøger med mine skriverier at vise det samme. Naturen kan kun forstås, hvis man kombinerer teoretiske betragtninger med med meget dygtige observationsmetoder. Et fremragende eksempel på dette er LIGO-projektet, som kombinerer Einsteins generelle relativitetsteori med meget sofistikerede metoder til måling af afstandene mellem 2 spejle.

Jeg frygter, at al den snak om, at ‘Oumuamua er et rumskib, vil afspore en fortælling om asteroidernes natur i vort solsystem. De er ikke bare en “space rock”, hvis man hermed mener en klippe fra et bjerg på Jorden eller Mars. Asteroider ligner langt mere 3200 Phaethon, som sandsynligvis er en gammel komet. Jangt de fleste asteroider stammer fra Kuiper-bæltet, og de ligner mere en grusbunke end et stykke af en planetskorpe. Klipper kan slynges bort fra Mars, men de er meget sjældne sammenlignet med normale asteroider. Grusbunker tumler ikke på grund af deres ringe sammenhængskraft. Opdagelsen af ‘Oumuamuas tumlende rotation viser, at der må findes mange solsystemer, hvor sådanne stive asteroider dannes og slynges ud i det interstellare rum. Men er den af jern eller planetskorpemateriale?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'Hvorfor er 'Oumuamua så mystisk' er lukket for nye svar.