› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Hvorfor Astrofoto som hobby
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af rigo. This post has been viewed 506 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. oktober 2008 kl. 20:05 #2466
niveDeltager- Super Nova
Hej AlleJeg tænker sommetider over hvorfor jeg har valgt astronomi som hobby . med hovedvægten på foto . Der er mange ting der skal gå op i en højere enhed . Tid, vejret, teknik o.s. v . Men så læste jeg denne artikel på Cloudynights.Den er da meget rammendeHilsen Nils Vest18. oktober 2008 kl. 20:44 #2469
tommyfDeltager- Neutron star
For mig er det udfordringen.
Skulle nok mere sige, udfordringen ved at få noget til at virke, måske derfor
jeg hele tiden laver noget nyt der skal leges/justeres ind, istedet for at lave
lidt foto
Har lige lave en Baader holder til en Baader fokuser til min Newton, dejlig
udfrodring, den er fuldført med stor tilfredshed passende til min robofokuser
Lidt drejebænk-fræser-standboremaskine med gevind dreje muligheder, aluminium
og lidt tid(8 timer), så var den på plads.Største hindring er nok at bopælen og 1 Sal, meget at slæbe ned og en pæn køretur
det er nok det værste, det ser jeg ikke som en del af udfrodringen men bare
en plage.TommyF 2008-10-19 15:04:23 18. oktober 2008 kl. 20:55 #2472
niveDeltager- Super Nova
Ja når det hele går op i en højere enhed er det en stor glæde og stolthed
18. oktober 2008 kl. 21:22 #2475
rigoDeltager- Super Nova
Det er jo et godt intr. spørgsmål!
For mig er det nok mest, det at have kendskab til det der ude/oppe/fremtiden… udstyr/teknikken kan jeg mærke er ved at gilde lidt over, ment på den måde at jeg ved en masse om det nu, så det er ikke det som driver værket mere, som det var i starten, altså det var spændene at finde ud af teknikken her det først 1-1½år. Men er da helt sikker hug på at tag fotos m.m. Men der må godt komme nogen kometer osv. hehe. Men det er også rent hygge for mig at rode der en klar nat med universet vindue OPEN ! det er COOLNu er det helt sikker jeg intr. mig mere for hvad der sker der ude (og forstiller mig fremtiden, hvem/hvad/hvor osv).Eks. ser/læser NASA, astronomibladet m.m. hver dag for nyheder. Og så er min religion udskiftet med 110% naturvidenskab (astronomi) da jeg mener at et menske skal have noget “tro” på. Og jeg er ret glad for astronomien i den forstand, den har givet svar på noget som manglede før, sådan et helheds billede. Men det er nok også alderen, og hvor man er nået, at man har tid og lyst til at tænke om “livet”, og det at der ved at være lidt historie omkring egen liv. Heldigvis mest positiv (kryser finger for at det forsætter). Men jeg intr. mig for ufattelig mange ting, og jeg “analysér” også mange ting, det må være en “skavank” så jeg er ikke så overrasket over jeg har fundet astronomi værket intr. og er havnet midt i det…http://www.rigorigo.dk 2008-10-18 21:26:06 19. oktober 2008 kl. 11:19 #2485
x72- Asteroid
Tjae jeg ved at det er lidt skørt — det er kompliceret, det driller meget af tiden, det er hammer koldt når det er bedst, det er frygteligt dyrt og vejret driller næsten altid — måske skulle man vælge elektrisk tog eller frimærker som jeg igen og igen får at vide når jeg kommer ind og brokker mig over et eller andet der driller — men når så jeg kommer ind med resultaterne fra en god nats jagt, så syntes jeg at det er det hele værd
Torben19. oktober 2008 kl. 16:49 #2506
jensDeltager- Giant
http://www.rigorigo.dk wrote: Det er jo et godt intr. spørgsmål!
. . .Nu er det helt sikker jeg intr. mig mere for hvad der sker der ude (og forstiller mig fremtiden, hvem/hvad/hvor osv).Eks. ser/læser NASA, astronomibladet m.m. hver dag for nyheder. Og så er min religion udskiftet med 110% naturvidenskab (astronomi) da jeg mener at et menske skal have noget “tro” på. Og jeg er ret glad for astronomien i den forstand, den har givet svar på noget som manglede før, sådan et helheds billede. Men det er nok også alderen, og hvor man er nået, at man har tid og lyst til at tænke om “livet”, og det at der ved at være lidt historie omkring egen liv. Heldigvis mest positiv (kryser finger for at det forsætter). Men jeg intr. mig for ufattelig mange ting, og jeg “analysér” også mange ting, det må være en “skavank” så jeg er ikke så overrasket over jeg har fundet astronomi værket intr. og er havnet midt i det…Du lyder som en gammel mand RigoNej, du har ret.Jeg er også blevet mere filosofisk tilrettet. Langt mere end da jeg var ung.For mig ligger der også en masse tanker og oplevelser i astronomien – et eller andet sted er den for mig beslægtet med filosofi og eksistentialisme, hvad laver vi egentlig her og hvad består vor mission i?Den følelsesmæssige dimension i mine observationer er en sans som har fået en forstærket betydning, den er lige så meget til stede når jeg ser på dso’er som synsindtrykket.Det visuelle binder mig nærmere til verdensaltet end det fotografiske.At se på et billede af en tåge er ikke stimulans nok for mig, en dimension i oplevelsen forsvinder . . . den følelsesmæssige dimension.Det er for mig med galakser som med kvinder; Jeg kan ikke blive følelsesmæssigt stimuleret gennem et billede. En smuk kvinde eller en flot galakse skal opleves med alle sanser og ikke kun synssansen.Jeg nyder til fulde astronomien og alt det den tilfører mig – fuldstændig ligesom med . . . hmmm . . .Jens 2008-10-19 16:51:49 19. oktober 2008 kl. 16:55 #2509
rigoDeltager- Super Nova
Hehe Jens, ikke gammel, men moden mand
Det med at blive “Jeg kan ikke blive følelsesmæssigt stimuleret gennem et billede”hmmm det virker nu helt godt på mig http://www.picvi.com/2008/10/18/girls-amateur-photos-73/http://www.rigorigo.dk 2008-10-19 16:56:35 19. oktober 2008 kl. 17:06 #2512
jensDeltager- Giant
For HULAN Rigo!!
Jeg vidste det, hvad har jeg dog fået rodet dette forum ud i . . .Bevares – følelser er jo et vidt begreb. Min tanke gik ikke i retning af momentan oplevelse, men det stemningfyldte og æstetiske i situationen.Bevares hun er dælme flot, men en mand af min kaliber er mere krævende!19. oktober 2008 kl. 19:26 #2552
rigoDeltager- Super Nova
hmm Jens er du blevet så hardcore der kræver mere end det ja det kommer med alderen,,, jo ælder jo mere kinky
19. oktober 2008 kl. 19:32 #2553
jensDeltager- Giant
Vent du bare kære ven, du når også min alder en dag, – og SÅ, er der tumult i det lille hjem . . .
Det var vist lidt Off Topic var det ikke.19. oktober 2008 kl. 19:36 #2554
rigoDeltager- Super Nova
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvorfor Astrofoto som hobby' er lukket for nye svar.