› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Hvorfor ?
- Dette emne har 23 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 5 måneder siden af mikael_joe. This post has been viewed 468 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. september 2010 kl. 08:31 #45620
max- Nova
Fandt lige dette imponerende zoom billede af Krappetågen.Når man ser sådanne noget og ved hvor svær den er selv at lave, så kan man
godt stille sig selv spørgsmålet:
Hvorfor bruger jeg så meget tid på denne astrofoto hobby ?VH. Max
Max 2010-09-26 08:33:26 26. september 2010 kl. 09:57 #45625
astrojensenDeltager- Neutron star
Den åbenlyse løsning:
Lad de professionelle om at tage billederne og observer visuelt og se objekterne med egne øjne!
Thomas, Bornholm
26. september 2010 kl. 10:48 #45627
joergen.kDeltager- Nova
jeg kan godt forstå dig, sælg alle dine ting og problemet er løst
Indlæringskurven er ret stejl for astrofoto,det kræver en masse tålmodighed og godt vejr.men når så det lykkeds er det da en fed fornemmelse.my 2 cents26. september 2010 kl. 11:44 #45629
michael.bertelsenDeltager- Nova
Der er altid nogen der kan gøre det bedre end en selv – men ærlig talt Max, du må da ikke sammenligne et Hubbelbill. med dit eget
Du må være realistisk. Men tænk bare på, at for et par årtier tilbage, var det vi presterer nu, kun forbeholdt profferne
Jeg er enig med Jørgen – når det lykkes er det en fed fornemmelse – og er man ikke altid mest glad for sine egne bill. når det kommer til stykket? Indlæringskurven er stejl ja, men så er man også tilsvarende mere glad, når man endelig får et godt skud i kassen, eller når guiden bare kører derudaf. Personligt nyder jeg hele prosessen hver gang, selvom det efterhånden godt kan blive en smule rutinepræet, er der altid noget der kan drille lidt og så lærer man noget nyt derved. Desuden er der altid spændende objekter, at søge efter. Eller også kan man gøre bill. bare lidt bedre næste gang man forsøger. det er fedt, bare, at se en lille smule fremgang.
26. september 2010 kl. 12:14 #45630
max- Nova
Jeg ved jo godt at vi ikke kan sammenligne vore billeder med dem der
er taget med prof udstyr og under helt andre forhold.Synes jo alligevel det er lidt mærkeligt, at man kan synes det er sjovt at lave nogle
billeder, som man ved, der aldrig kommer i nærheden af disse super billeder.
Og det uanset hvor godt udstyr man har eller hvor dygtig man bliver.Jeg synes jo netop selv der er meget sjovt, at kunne lave noget i dag, som man ikke
havde en chance for at lave for bare 20 år siden.
Men når man så ser disse fantastiske billeder, som man bare lige kan slå op på nettet,
så undre det mig alligevel, at man bruger så meget tid, på at lave noget der bare er en
lille brøkdel så godt.VH. Max
26. september 2010 kl. 12:31 #45633
Glæden ved ens eget bill.
og ved forventningen om, at man kan blive bedre og bedre. Det er nok en af de få hobbyer, hvor præstationerne ikke bliver ringere med alderen
26. september 2010 kl. 12:39 #45634
max- Nova
Tror du har fat i noget rigtigt Michael.VH. Max26. september 2010 kl. 12:42 #45635
jesperDeltager- Neutron star
Hvis vi lige ser bort fra Hubble eller addaptiv optik, så er der masser af eksempler på at amatører matcher eller overgår de professionelle, også selvom profferne har teleskoper vi ikke kommer i nærheden af. Det mest nærliggende område er planeterne, som amatørerne helt har overtaget. Profferne kommer ikke i nærheden af den mængde, og kun sjældent i nærheden af den kvalitet amatørerne disker op med på planeterne.
Men også på deepsky kan masser af amatører spise kirsebær med de store, og er i flere tilfælde teknisk dygtigere end de professionelle.Men dybest set handler det jo slet ikke om at overgå hinanden, men om at overgå sig selv. Tilfredsstillelsen ligger i at ens nyeste billede er lidt bedre end det sidste man lavede.26. september 2010 kl. 13:50 #45640
max- Nova
Det er jo rigtigt Jesper.Inde for solsystemet har der faktisk været en del opdagelser i den sidste tid,
gjort af amatører. bl.a. nye kometer og nedslag på Jupiter osv.Og der er selvfølgelig også rigtig gode billeder lavet af amatører inden for deepsky.
Men det der holder en i gang med at lave billeder, er nok det at man også
selv kan se en eller anden (måske) forbedring hver gang man laver noget.
Og så selvfølgelig fascinationen at lave billeder af universet.VH. Max
26. september 2010 kl. 14:02 #45642
Korrekt Jesper.…..Og så må vi jo ikke glemme de kolde vinteraftener. Er der noget hyggeligere end, at gå ind efter en kop varm kaffe, te eller chokolade, for derefter, at sætte sig ud i stolen med et varmt tæppe el. lign. og se på hardwaren/himlen der bare snurrer – det er en fryd!Michael Bertelsen 2010-09-26 14:04:22 26. september 2010 kl. 14:07 #45643
mikael_joeDeltager- Super Nova
Adaptive Optics er nok en af de produkter man kommer til at se mere til snart. Orion har også en AO enhed ude nu, en rimelig dyr en dog.
26. september 2010 kl. 16:29 #45649
holmDeltager- Super Giant
Jeg kan nu godt følge Max’s indlæg – synes selv jeg har brugt rigtig mange penge på denne hobby de sidste par år ikke mindst pga. af eget observatorium og det er også vældig fint.
MEN så sent som i går slog det mig;
Er der nogen som ligger inde med statistisk info omkring hvor mange observations nætter vi i gennemsnit egentlig har her i DK..?
For jeg synes godt nok den sidste måned har været rigtig skidt og spørgsmålet melder sig uundgåeligt omkring f.eks. hvor meget man kan forsvare at fortsætte med at investere …
Ved godt det er meget individuelt, men har andre gjort sig lignende tanker.??
Holm 2010-09-26 16:29:49 26. september 2010 kl. 17:40 #45650
palle.b.Deltager- Nova
Jeg støtter astrojensen…..
Men jeg syntes ikke at i skal holde op med at tage astro foto´s, for som Holm andtyder så er det jo ikke altid
stjernekikker vejr her i Danmark..
og så kan man jo nyde foto folkets FLOTTE billeder…
26. september 2010 kl. 18:01 #45651
teejayDeltager- Super Nova
Da jeg kjøpte mitt første teleskop for under et år siden, og bare fikk se månen, Saturn med ringene, ikke minst Mars – og ser nå at jeg (uten motering) har klart å ta et nogenlunde bra bilde av Jupiter, så gir det meg en god inspirasjon til å forsette å bruke både mer tid og penger på denne hobyen, og ha som mål og forbedre meg hver gang. Kunne jeg så legge til min egen musikk etter hvert så blir det enda bedre.En annen inspirasjonskilde er jo å se alle de fantastiske bildene på dette og andre forum.Som all annen hobby går det alltid mye tid og pengerteejay 2010-09-26 18:05:55 TeeJay
26. september 2010 kl. 19:09 #45655
rune.cb.Deltager- Super Nova
Det er noe av det samme med meg, Tom. Jeg kjøpte mitt første ordentlige teleskop i des. 2009, og hadde egentlig ikke drømt om at jeg skulle begynne som astro-fotograf allerede etter 10 mnd. Det visuelle (med stereo-viewer) gir en meget spes. opplevelse i 3D effekt, men det å kunne dokumentere det man ser, gir enda mere. Som nybegynner på astro-foto er selvsagt målet å kunne ta enda bedre bilder og noe i nærheten av det man observerer visuelt. (Her er det fortsatt stor forkjell p.g.a. forstr./br.vidde og fokus).Astro-foto er imidl. gøy, interresant og lærerikt, men det krever utstyr som koster. Jeg synes allikevel det er verdt pengene!Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvorfor ?' er lukket for nye svar.