Hvordan varierer en type M?

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner Hvordan varierer en type M?

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 257 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Jeg er jo total novice på dette område, og ønsker at lave en graf over Mogens Zachariasen’s samt mine få målinger af IRAS 19597+2258 og sammenligne dem med den forventede magnitude.

IRAS 19597+2258

Empheris

Empheris: 25 Feb 2015 12:00

Mag. range: 13.6 – 17.3 V

Period: 311 d

Hvordan varierer en type M? Hvis det er en sinus kurve, burde det jo være muligt at beregne den forventede magnitude som noget hen af:

m(t) = (maxMag – minMag) / 2 * sin((t – Empheris) / Period * 2 * PI) + (maxMag + minMag) / 2

Jeg har prøvet ovenstående i flere variationer, men syntes ikke rigtigt jeg kan få det til at stemme overens med Mogen’s mange og mine få målinger.

Men hvis magnituden som funktion af tid er helt vilkårligt, så kan det jo være ligemeget!

Edit: ahh – prøver lige at lave magnitude variationen om to apparant ændring, dvs dm(m1, m2) = -2,5 * log(m1 / m2)rudibr2015-12-16 13:18:11

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

En venlig sjæl ( tak Mogens Z. ) har peget på dette sted:

Variable Star Classification and Light Curves – An AAVSO course.

Det må jeg jo hellere læse igennem.

Py-ha, et rent held jeg ikke nåede op på “hvorfor-Googlede-du-ikke-det” hjul og stejler, jeg havde faktisk forsøgt, men evnede åbenbart ikke at finde dette dokument

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Hej Rudi

Det kommer helt an på typen af variabilitet. Formen på svingninger vil ofte sammen med periode tiden kunne fortælle hvad det er for en type.

Sinusformede harmoniske svingninger vil være sjældne.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Tak for svaret Frank.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Hvordan varierer en type M?' er lukket for nye svar.