› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Hvordan styrer man sit teleskop- mount fra en computer?
Tagget: Az-GTi mount
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af astoft. This post has been viewed 656 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. november 2017 kl. 14:52 #313091
astoftDeltager- Planet
Jeg har købt en montering hos Henrik Rosenørn (Lyra). Den hedder AZ-GTi from Skywatcher.
Det er en vidunderlig lille let montering, som jeg bruger til DSLR-fotometri.
Man kan styre den fra en smartPhone, og det fungerer for så vidt meget godt. Men WiFi forbindelsen kan godt ryge sig en tur, hvis jeg skal bruge telefonen til andre ting.
Derfor ville jeg gerne kunne styre den fra min PC.
Henrik anbefalede dette link
http://www.usconverters.com/downloads/support/Controlling-a-telescope-over-WiFi.pdf
der beskriver, hvordan man installerer ASCOM og Skywatchers program SynScan.
Men de går ud fra, at man har et kabel fra computeren til mountet med en COM-port i den ene ende.
Selvom min labtop ikke er nyeste model, så har den alligevel ikke en COM-port.
Jeg ville gerne lave en forbindelse fra computerens WiFi til den WiFi, der sidder i mountet Az-GTi.
Er der nogen af jer der ved, hvordan man gør det?
På forhånd tak.
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI9. november 2017 kl. 16:06 #313239
clauskafDeltager- Nova
Du skal have fat på den rigtige usb/com adaptor, det kan være lidt svært at finde en der virker ordentligt, men måske Henrik har et bud. Hvad synes du om mountet? Er selv lidt lun på det😎
Hilsen Claus
9. november 2017 kl. 16:48 #313247
astoftDeltager- Planet
Hej Claus.
Jo det er en rigtig lækker lille sag. Men det er heller ikke uden udfordringer.
Når jeg observerer den variable stjerne VV Cep, så står den meget tæt på zenit, og det er altså ikke let for en Az-Alt montering.
Den kan godt blive rundtosset.
Jeg benytter den alignment-metode der udgår fra Home-position (dvs nord og vandret).
Det går hurtigt at dreje store vinkler på himlen, så det gør ikke så meget, hvis mountet mister orienteringen.
Jeg oplevede en gang, at jeg bad den om at gå i Home. Det resulterede i, at den pegede mod syd og på hovedet. Det var lidt overraskende.
Nu bruger jeg den til at tage billeder på 30 sek, (Fotometri) og det betyder jo, at hvis man har 32 billeder, så optræder der jo feltrotation. Det kan man selvfølgelig fixe (Jeg bruger IRIS 5.49), men det er selvfølgelig lidt mere indviklet, end hvis man havde en ækvatoriel opstilling.
Da jeg købte den, var jeg meget obs på det, der hedder Freedom Find, dvs at den kan aflæse de indbyggede dekodere. Men det har vist sig at det ikke har den store betydning. Først og fremmest, fordi den er så hurtig, så man let kan gentage en alignment, hvis det går galt.
Mener du, at man skal have en ledning fra mountet til computeren. USB – RS232 – Phone ?
Det var egentlig det, jeg gerne ville undgå.
Derfor spørgsmålet.
Clear Skyes !
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI9. november 2017 kl. 17:01 #313248
clauskafDeltager- Nova
Ja det var det jeg mente. Kender ikke programmer til PC der kan køre. Jeg har efterlyst funktion en hos Stellarium og de siger det kommer…..
Dejligt at høre at du har fået løst dine powerknap problemer.
Har du ikke lyst til at komme forbi vores forening? Evt. til et af vores astrofoto-møder?
Hilsen Claus
9. november 2017 kl. 17:06 #313249
astoftDeltager- Planet
Har du ikke lyst til at komme forbi vores forening? Evt. til et af vores astrofoto-møder?
Det lyder spændende. Hvornår mødes I næste gang?
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI9. november 2017 kl. 18:15 #313258
clauskafDeltager- Nova
Vis har medlemsmøde den 16/11 og astrofoto-møde den 23/11 begge på Kroppedal museum ved Vridsløsemagle. Den 7/12 har vi månedsmøde på Rundetårn.
Se evt. http://www.kaf-astronomi.dk
10. november 2017 kl. 11:18 #313315
astoftDeltager- Planet
Den 7/12 lyder godt.
Jeg vil prøve om jeg kan komme.
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI10. november 2017 kl. 11:22 #313317
Kenneth HoynesDeltager- Asteroid
For å koble SkWatcher til PC trenger en slik:
https://www.clasohlson.com/no/Exibel-CAT-6-nettverkskabel/38-3983
og en slik:
https://www.clasohlson.com/no/Eksternt-nettverkskort/38-3732
Det virker greit for meg med EQASCOM.
Kenneth
17. november 2017 kl. 13:52 #313712
astoftDeltager- Planet
Hej Kenneth.
Jeg ville egentlig gerne have en forbindelse uden ledning, dvs. fra min laptops WiFi til monteringens WiFi
Det lader til, at SkyWatcher er ved at lave en version af det program, der fungerer fint fra telefonen.
SynScan4Windows
http://skywatcher.com/download/software/synscan-app/
Men det er vist en præliminær version 1.1
Når man har fortalt den, hvorfra man observerer, ja så kommer man ikke videre.
Jeg har sendt dem en mail.
Søren
Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvordan styrer man sit teleskop- mount fra en computer?' er lukket for nye svar.