Hvordan skal kagen skæres?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvordan skal kagen skæres?

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 154 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Nu ankom det nye ZWO kamera endelig, ud over planet/Måne/Sol kamera, skal det også fungere som guide kamera, og jeg vil som udgangspunkt anvende den gamle 200mm guide kikkert der blev anskaffet sammen med det tidligere QHY kamera.

CMOS cellernes placeringer og kameraernes udforming betyder imidlertidig at jeg ikke kan skubbe ZWO kameraet langt nok frem for at opnå fokus. Den sorte nylon/teflon (?) 1″25 studs er for lang. Det var ingen problem for QHY kameraet, idet det jo var et 1″25 rør og dermed kunne skubbes langt ind i studsen.

På billedet er ZWO kameraet i fokus på det nederste billede, hvor nylon studsen er skruet af. ZWO kamerahusets 2″ flade er da ca 5-7 mm fra guide kikkertens aluminiums rør. (Beklager den ekstra finger i billedet fra min assistent (min 5-årige datter)).

Spørgsmålet er så om jeg skal dreje af nylon studsen ved A eller af kikkerten ved B?

Den nemmeste løsning er jo A da jeg så slipper for at skulle hen og lave gevind, men der er ikke meget plads til at justere fokus bagefter og meget lidt plads til skruen der holder kameraet på plads.

Så det ender nok med B, eller er der andre gode ideer?

Det haster ikke, da der nok går et par måneder inden jeg får brug for det igen

rudibr2016-06-02 10:11:16

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

husk at du kan finjustere fokus ved at løsne den riflede ring fortil og dreje linsehuset længere ind.

ellers er en passende T2 adapter måske en mulighed. det ligner at det er 2″ rør på kikkerten. er det invendigt filtergevind til 2″ som den sorte studs er skruet i?

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

FrankLarsen wrote: husk at du kan finjustere fokus ved at løsne den riflede ring fortil og dreje linsehuset længere ind

Det var også det første jeg prøvede, men linsecellen er allerede skruet helt bund, jeg prøvede endda at fjerne kontra skrue ringen helt, men det gjorde ingen forskel.

FrankLarsen wrote: ellers er en passende T2 adapter måske en mulighed. det ligner at det er 2″ rør på kikkerten. er det  invendigt filtergevind til 2″ som den sorte studs er skruet i?

Hullet er indvendigt Ø 52,45 mm og udvendigt Ø 54,70 mm (+/- en ukendt unøjagtighed på min Harald Nyborg skydelære)

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg kom lige i tanke om dette billede jeg tog der viser hvor dybt QHY kameraet sidder i 1″25 studsen. Og QHY’ens CMOS celle sidder næsten helt ude i spidsen.

Jeg drejer af kikkertens alu rør og laver et nyt gevind.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
            Deltager
              • Nova

Kansje denne passer rett i? Den fås med M52 og M54 gjenger og gjør om til T2

Passer den så vil du i tillegg trenge en T2 male-male adapter.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Ja, det var jo en mulighed Ole. Så kan jeg skrue kameraet direkte i og fin fokusere med linsecellen foran.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Løsningen blev ca det som Ole foreslog.

Jeg fik svigerfar narret hen til drejebænken, og vi fabrikerede en nylon bøsning med 1″25 hul og udvendigt gevind til at skrue i guidescopet. Så ingen ændringer på scopet, bortset for en 10mm hul som låseskruen sættes i.

Et par billeder:
                  Gevindet indvendigt i tubus blev målt til ca 0,75mm stigning, og det passer ret godt når det skrues i.

Kraven er 3 mm, så ZWO kameraets krave kommer til at sidde ca 4 mm fra, så er der lidt luft til fin fokusering.

Og så lige en klat sort maling indvendigt, måske ikke nødvendigt?

rudibr2016-07-04 12:43:32

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Det ser bra ut

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg syntes lige I skal høre hvor godt den passer:

[TUBE]aZLWFRE_pM8[/TUBE]

/Rudi B. Rasmussen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Hvordan skal kagen skæres?' er lukket for nye svar.