Hvordan skal jeg starte?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvordan skal jeg starte?

• Dette emne har 19 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af anqders. This post has been viewed 1216 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Hej syntes lige at jeg ville fortælle at jeg også som ny / genopstartet har handlet mig til en Celestron 102SLT, den har goto og tager ingen tid at opstille.. 🙂

anqders
        • Asteroid

Nu har jeg i første omgang bestilt et stativ til mit kamera, og køber i morgen en 10×50 kikkert jeg har fundet billigt, og så vil jeg prøve at lege lidt med det hele. Jeg må hellere få fat i Jespers bog når jeg er kommet lidt ind i det, for det lyder jo til at være en god bog. 🙂

lehmann
          • Super Giant

Det er fint at du starter i det små, det kan være svært at vide på forhånd hvor meget tid man orker at bruge på denne hobby.

Hvis du beslutter dig for at opgradere til noget større, så tænk over om du er villig til at bruge noget tid på at stille udstyret op eller om du er typen der spontant får lyst til at kigge

stjerner og derfor helst skulle være igang 5 minutter efter.

Det kommer også an på hvordan du bor. Har du en have du lige kan gå ud i eller bor du på 4. sal.

En 150 mm newton på en ækavtorial montering kræver lidt forberedelse og vedligeholdelse. Du kan f.eks ikke bære alt udstyret på en gang, hvor i mod en lille computerstyret alt-az kan tages under armen og gøres klar på under 5 minutter.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Når du engang skal til at have noget teleskop noget, og når du nu gerne vil tage billeder. Så husk en ting: Det er din montering der bestemmer! Det kan virkelig betale sig med så god en montering som pengepungen tillader, også se hvad man kan ofre til teleskop.

Man kan ganske vist lave fine billeder med alt, men det hjælper altså meget hvis monteringen er iorden.

anqders
              • Asteroid

Jeg er så heldig at jeg bor et sted som jeg vil kalde “ude på landet” hvor jeg har mulighed for at gå op på en kæmpe bakke 500 meter bag vores hus, hvor udsigten er helt fantastisk. 🙂 Jeg har tænkt på at lave en lille vogn til alt grejet, så jeg bare kan trække afsted med den når jeg får lyst.

Mens jeg leger med kameraet og en normal kikkert vil jeg kigge efter en brugt computerstyret kikkert så det kan være lidt “nemt” for mig i starten. 🙂

MANGE tak for hjælpen alle sammen. Jeg er blevet meget klogere de sidste par dage.

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Hvordan skal jeg starte?' er lukket for nye svar.