Hvordan skal jeg starte?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvordan skal jeg starte?

• Dette emne har 19 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af anqders. This post has been viewed 1215 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

anqders
      • Asteroid

Hejsa alle sammen

Jeg er en newbie, og har længe gået og tænkt på at få et lille teleskop og tage “for sjov” billeder af månen og andre planeter i “nærheden”.

Efter have læst en masse guides (bla. her på siden) endte jeg med at en normal kikkert i størrelsen 7×50 samt et stativ ville være en udemærket start, men den billigeste løsning her render aligevel op i ca. 1000 kr. og jeg vil jo også gerne kunne tage billeder med kameraet.

Derfor har jeg kig på et 70mm Sky-Watcher Capricon med kamera holder og motor, som sammenlagt koster ca. 2000 kr. http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw796&cat=101

Er det noget som kan anbefales? Som sagt, så forventer jeg ikke at kunne se stjerner flere tusinde lysår væk, men i første omgang månen, og herefter andre planeter i vores solsystem. En anden “bekymring” er mit kamera (Canon Ixus 75) som jo ikke er noget særligt, og jeg forstår ikke så meget af det tekniske andet end at det kan klare fra ISO 80 og op, og kan have en lukketid på op til 15 sekunder. http://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/ixus/digital_ixus_75/index.asp?specs=1

Tror i det er noget jeg kan starte op med uden at få alt for store problemer, og hvad kan jeg forvente max at få ud af dette setup? Det vigtigeste for mig er at kunne tage billeder af det jeg ser, og helst til 2-3 tusinde kroner. 🙂

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Din løsning ser da fin ud, men — måske kunne du finde et teleskop som du bagefter kunne bruge som guide – skop når du vil videre. Til DET formål vil de fleste nok anbefale en bredere/kortere refraktor som f.eks http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=sw705&cat=401 eller 80 mm refraktoren lige nedenunder. Fordelen er at du får et teleskop med et lidt bredere himmeludsnit og dermed nemmere at søge med.

Hvis din tidsmæssige horisont er lidt længere kunne en Newton måske være interessant. Der vil du oftes få en større åbning for færre penge, som f.eks disse: http://www.lyra.dk/browse.asp?cat=411

Hvis du gerne vil fotografere andre planeter end månen kan et computerstyret teleskop være en rigtig god løsning. Og dermed bør du måske overveje at købe en lidt større teleskopløsning brugt, hvis økonomien skal hænge sammen.

Til visuel brug er der næsten ingen begrænsninger.

henrik
        Deltager
          • Nova

Hej Anqders

enerelt vil jeg hellere anbefale en 10×50 fremfor 7×50.

7×50’erens udgangspupil på 7,14mm sikrer, at du kun får fuldt udbytte af dens lys når dine øjne er HELT mørketilvænnet.

10×50 giver så også en generelt bedre kontrast og billedgengivelse

Men ellers har du ret; Det er et super godt begynder instrument du aldrig bliver træt af, men er ikke meget til foto.

Refraktoren er den letteste at starte med, men har jo så også en mindre åbning.

Det betyder mindre opløsningsevne på planeterne og mindre lys.

Hvis jeg var dig ville jeg nok hellere kigge på en Explorer150 spejlkikkert som også er på tilbud. Den bliver lidt dyrere, men har en langt bedre montering, større åbning og mere lys.

Du kan godt starte med “håndholdt” digitalkamera henover okularet på Månen. Især når du har mere lys som med en 150mm, så eksponeringstiden bliver kortere.

Men newtonen er også lidt besværligere at håndtere; Er det et problem?

lehmann
            • Super Giant

Jeg ville nok også overveje en løsning der kan tracke eller endda med goto.

Med en kameraholder kan du godt tage billeder med dit Ixus igennem okularet men kun af klare objekter som månen og planeter.

Det bliver så lidt dyrere end de 2000.-

Her er et par eksempler.

Og som Morten skriver kan man jo også vælge at købe brugt, Hold især øje med LXD75 løsninger der bliver handlet en del af dem til billige penge for tiden. Det er en computerstyret ækvatorial montering som regel monteret med en 150 mm. newton.

anqders
              • Asteroid

Tak for de mange gode og hurtige svar! Som nogle af jer selv nævner så er det nok bedst at gå på jagt efter brugt udstyr. 🙂 Jeg har dog et lille spørgsmål mere. Ved flere af kikkerterne ser det ikke ud til at man kan montere et kamera direkte på kikkerten. Hvordan gør man så? Stiller man kameraet op på sit eget stativ ved siden af eller?

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej igen Anqders

..kan montere et kamera direkte på kikkerten..

Hvad mener du; Ovenpå eller til at fotografere gennem kikkerten?

Den ene metode er piggyback

De almindelige digitalkameraer ER ikke så gode til at få meget lyssvage ting med, men noget kan du på. Kræver en motor på en EQ montering

Brug “timer” funktionen til at undgå rystelser

Det er godt til widefield af stjernehimlen, mælkevejen og de største tåger

Den anden er okularprojektion

Dvs. at du holder eller monterer kameraet ned til okularet:

– Find fx. Månen eller planeten

– Fokuser billedet i okularet med øjet

– sæt kameraet på “timer”

– Monter (eller hold) kameraet foran okularet.

– Tag billede

Det er godt til månen, solen, ok til planeter og kan lidt stjerner

Den sidste er primærfokus

Dvs. at du sætter kameraet lige i kikkertens fokus, så du bruger teleskpet som kamera objektiv uden forstyrrende mellemoptik

Det kræver et spejlreflekskamera hvor du kan afmontere linsen og skrue den på med en T2 adapter.

Det er godt til Månen, stjerner og tåger

Henrik2008-11-27 12:23:29

anqders
                  • Asteroid

Nå, det ser jo ikke ud som om det er ligetil at støve en evt. gammel kikkert op, og jeg kan godt se at Explorer150 spejlkikkerten sikkert er noget bedre, men igen: hvordan er det lige det fungerer med et kamera? 🙂

anqders
                    • Asteroid

Nå, jeg kan ikke lige rette mit eget indlæg, TAK for svaret Henrik. Jeg blev meget hurtig lidt klogere der. 😀 Jeg vil prøve at lede efter en apapter til okularprojektiontil til Explorer150 kikkerten. 🙂

bjoern.andersen
                      • Main Sequence

hej,

jeg har selv – i flere år, leget med forskellige typer kamera på forskellige kikkerttyper, simpelthen for at “lege og lære”, og for ikke at kaste mig ud i alt for store investeringer inden jeg fandt ud af at interesser “holdt”

Du er velkommen til at tage et kig på min hjemmeside, som ikke har helt så meget med astro at gøre, men noget er der da med.

De fotos du finder der er næsten alle taget med et lille Soney digitalkamera, igennem forskelleig okularer, og ved hjælp af den kameraholder du kan se.

Der har været er rigtig spændende “læretid”, og nu føler jeg mig klar til at lytte til “profferne” som bare kan det der. problemet er bare at det føles som om man begynder i børnehaveklassen. Der er bare så meget at lære.

God fornøjelse

anqders
                        • Asteroid

Fin hjemmeside du har Bjørn. 🙂 Jeg bliver hele tiden klogere (dejligt). 

Jeg er en af dem som godt kan lide at sætte mig meget ind i tingene inden jeg starter på noget, og jeg tænkte på om du eller andre her på siden har et link til en god begynder guide for hvordan man tager sine første foto af månen, og den slags begynder-ting? Der er jo en masse tekniske begreber som jeg ikke kender til når jeg læser om nogle af de billeder i har taget og lagt ud på forumet. 🙂

anqders
                          • Asteroid

Nå, har fundet en side selv nu (engelsk) som virker til at forklare en hel del ting. Jeg er blevet meget overrasket over hvor meget man faktisk kan lave med et “billigt” Ixus kamera. http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/QUICK.HTM

bjoern.andersen
                            • Main Sequence

hej,

prøv at surfe lidt rundt på danske sider som denne: http://bogwebs.systime.dk/cd/orbit/deniplaneter/nineplanets/nineplanets.html

der findes mange andre som giver god startinformation om foto af planeter, månen

som er rigtig god.

God fornøjelse

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Anders Jesper har jo lavet den bedste bog jeg kan forestille mig om netop det emme, så prøv at spørge efter dem. Jeg er sikker på at du enten kan købe den af Jesper, eller en af de mange forhandlere af astroudstyr i DK.

Den hedder AstroFoto af Jesper Sørensen, link til hans side:

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak for rosen Michael. Bogen kan købes fra mig eller fra Astro i Ålborg. (håber ikke jeg overtræder reglerne ved at nævne det Ermm)

gosky
                                Deltager
                                  • Moon

Jespers bog kan absolut anbefales. Jeg fik rigtig meget ud af at læse den.

/Johnny

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Hvordan skal jeg starte?' er lukket for nye svar.