Hvordan monterer jeg kort 80 mm kulfiber-refraktor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvordan monterer jeg kort 80 mm kulfiber-refraktor

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af flemminga. This post has been viewed 65 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

flemminga
    Deltager
      • Moon

Om ikke så længe står jeg for at skulle montere en lille 80 mm refraktor i kulfiber (Mallincam MCR-80ED)på spejlkassen på min 20″ Obsession dobson.

http://www.mallincam.net/mcr-80.html

Jeg har tænkt mig at bruge den som video-søgekikkert, og til optagelser i lav forstørrelse.

I specifikationerne står der at den kommer med en “Vixen style dovetail base” hvad det så end dækker over. Ifølge Mallincam er denne Vixen style dovetail base ca 4.5 tommer lang.

Jeg er blevet anbefalet ikke at bruge de sædvanlige guide-ringe pga. kulfiber-tubus.

Derfor har jeg fundet frem til denne løsning (Stronghold fra Baader) i stedet, der kan justeres både i altitude og azimuth. Er der nogle der har erfaringer med denne?

http://www.astroshop.eu/?q=stronghold

Hvad skal jeg mere benytte af skinner, adaptere, etc. for at kunne montere teleskopet på spejlkassen på min 20″ Obsession?

Gerne så det er nemt og hurtigt at montere/afmontere den lille MCR-80, og så den bevarer sin alignment i forhold til hovedteleskopet (Obsession).

Jeg vil være meget glad for en præcist specificeret indkøbsliste, så jeg ikke får anskaffet noget der ikke passer sammen

Tak for hjælpen.

FlemmingA2015-12-03 14:16:35

habo
      Deltager
        • Super Giant

Jeg har erfaring med en lign. der hedder Witty, men det er ikke gode erfaringer den er alt for upræcis, hvis du vil afprøve den sælger jeg den gerne for 100kr.

Witty

Jeg vil klart anbefale dette system, som jeg også tilfældigvis har til salg.

Tubus ringe

Hans

habo2015-12-03 13:44:57

Mogens Zachariasen
        Deltager
          • Super Giant

Hej Flemming,

Baaders Stronghold oplyses til at kunne bære op til 7kg fotografisk, så den burde være stærk nok. Og da den kan finjusteres kan de to billedfelter altid alignes.

Baader har denne manual om Stronghold:

Mere info :

M.h.t. det du skal bruge:

MCR-80 leveres med en skinne med vixen profil og Baaders Stronghold leveres med holder til præcis samme skinneprofil, så på den side skal du ikke bruge mere.

Så er det spørgsmålet om hvordan du vil montere Stronghold på spejlkassen.

Der er huller med hhv. M5 og M6 gevind i basispladen til permanent montering på spejlkassen.

Hvis du ønsker at kunne fjerne Stronghold også, kan du montere en vixenskinne (som ikke er så høj) på spejlkassen, og en holder under Stronghold basisplade. Den løsning kan også ses i manualen.

Det er det hele.

Stronghold koster ca. kr. 2.000 inkl. moms

En kort 4” ADM vixen skinne koster kr. 349 inkl. moms

Mvh

Mogens

Forhandler

Astro Optics

Mvh
          Mogens

flemminga
          Deltager
            • Moon

Tak for de fine svar Smile

Mogens løsningsforslag er nok det matcher mit behov bedst.

FlemmingA2015-12-03 22:14:02

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Hvordan monterer jeg kort 80 mm kulfiber-refraktor' er lukket for nye svar.