Hvordan laves flats til en HA-kikkert

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvordan laves flats til en HA-kikkert

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af erik. This post has been viewed 288 timesnielsen. This post has been viewed 288 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Det ser da godt ud, jeg kan ikke se spor at de uønskede pletter i sidste version.

Og for dælen da, det er altså utrolig flotte billeder man får med et “ægte” Sol teleskop.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Godt at det lykkedes

Resultatet er blevet rigtig godt.

Det ser ud som om Solen er mørkest i midten. Normalt vil den være lysest.

Den ukorrigerede flat er lysest på midten, men det er den korrigerede

ikke, så det er ikke kun Newtonringene der er fjernet.

Kan det være den hvide T-shirt der har genereret ringene pga. interferens

– og hvorfor er de ikke cirkulære?

mvh

Torben

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

erik.nielsen
        Deltager
          • Super Giant

Ja du har såmænd også ret,
          Jeg skulle ikke have korrigeret mine flats for andet end vignetteringen, jeg synes jeg kan ane newtonringene på alle billederne.
          Så det var ikke undertrøjen, og den var ren.
          Nu har jeg lavet alle 75 billeder med brug af flats, og jeg orker ikke at lave dem igen men når jeg animerer kan jeg se, at Solen ikke var klar over at min opstilling er perfekt pol-alignet,- den har i hvert fald ikke rettet sig efter det. Jeg skal nok vise resultatet, soloverfladen er i hvert fald lidt spændende at se på.
          Det har været en ganske lærerig proces, og jeg har foreløbigt gemt alle data.

mvh Erik

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Hvordan laves flats til en HA-kikkert' er lukket for nye svar.