Hvordan laves flats til en HA-kikkert

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvordan laves flats til en HA-kikkert

• Dette emne har 17 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af erik. This post has been viewed 287 timesnielsen. This post has been viewed 287 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

erik.nielsen
    Deltager
      • Super Giant

Som det kan ses på mit billede på Mogens indlæg om Merkur på skiven, så har jeg nogle pletter på, som jeg ikke har kunnet lokalisere.
      Normalt vil det jo være muligt at fjerne dem med flats, men hvordan laves det med en LUNT???.
      Jeg vil prøve i morgen ved middagstid, at lægge noget pergamentpapir over objektivet, og se, hvad det kan bruges til.
      Er der nogen, der har erfaringer????

mvh Erik

Erik Nielsen2016-05-09 19:59:54

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Det er ikke nemt. Vi forsøgte forleden at lave flats gennem solfiltret, men doughnuts kom til at se forkerte ud.

Til sidst tog vi solfiltret af, og tog så skyflats gennem diffuseren – men det er du jo afskåret fra med dit instrument.

Det bliver interessant at se, om du kan lave brugbare flats – held og lykke med det.

Mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hvad med godt ude af fokus, så Solen fylder hele feltet og så nogle passende lange eksponeringer?

/Rudi B. Rasmussen

erik.nielsen
          Deltager
            • Super Giant

Jeg måtte give op.
            Focuseringen tør jeg ikke røre ved, jeg regner med at den skal stå nøjagtigt som ved billederne.
            Jeg forsøgte først at lægge undertrøjen over objektivet, men skulle op på så lange eksponeringer, at der kom en masse underlige reflekser med, måske fra lys-indfald fra focus-systemet, powermate og kamera. Så fjernede jeg den yderste ekstra front-etalon, og kom så længere ned i eksponeringen, så jeg kunne se de to støvskygger jeg havde. Men de havde ikke samme facon eller størrelse som på billederne.
            De bedste resultater fik jeg ved at pege på et stykke klar himmel, men fortsat ikke med samme størrelse på støvpletterne, støvplamagerne blev nærmest tegnet skarpt som et skarpt billede af selve støvkornet.
            SÅ, nu er jeg i gang med at fjerne de to plamager i Photoshop, det går også fint, men det er jo 110 billeder, det skal gøres på. (Jeg har optaget 110 avi-sekvenser med 5 min mellemrum) Så der går lidt tid inden jeg kan se det samlede resultat.
            Men tak for indlæggene.
            mvh Erik

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Gad vide, om man kan bruge blitz og en diffuser?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Det skal vel være noget Ha lys? Derfor jeg foreslog Solen ude af fokus.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Uden at jeg kender den spektrale fordeling på

blitzlys, så vil jeg tro, at der også være en andel

af det røde lys. Ellers vil lyset ikke være hvidt.

Mogens Zachariasen
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Erik m.fl.

Man er nødt til at lave en kunstig flat frame.

Der er noget om det fra side 61 her:

Og her:

Og her:

Næstsidste indlæg. (Kort og ret præcis vejledning)

Håber det kan bruges.

Mvh

Mogens

Mvh
                    Mogens

erik.nielsen
                    Deltager
                      • Super Giant

Tusind tak for konstruktive forslag.
                      Jeg
                      havde tænkt på at forsøge at lave en kunstig flat ved at trækkew
                      skyggeområderne ud fra en af billederne, – Det virkede nu ikke. Men jeg
                      skal forsøge mig med de tre link fra Mogens, hvor der både forsøges med
                      out-off fokus (du havde ret Rudibr), og alm. flats mv. Det er en ordentlige smøre, men det
                      skal forsøges.
                      Jeg vil fortsat forsøge at forbedre min optagelse, som jeg synes fortjener det. I kan se de første 23 frames (hver fra ca 500), hvor jeg har forsøgt manuelt at fjerne pletterne – det må kunne gøres bedre.

mvh Erik

Erik Nielsen2016-05-12 13:48:34

xplode
                      Deltager
                        • Nova

Hvilken programvare bruker du for å aligne bildene så dem kan brukes til video?

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

Mht. til de underlige lysindfald i det første forsøg, så kan det være falsk lys, der kommer ind ad alle revner og sprækker. Det kan evt. hjælpe at dække det hele til med noget, der skærmer for lyset.
                          Jeg oplevede det med min Newton ved sidste solformørkelse. Normalt er der jo mørkt omkring teleskopet, så man lægger ikke mærke til det. Men ved dagslys om der lige pludselig lys ind alle mulige steder, så jeg måtte dække det til bagude, bare for at kunne tage mine billeder af solen dengang. Siden da har jeg også sørget for at gøre det, når jeg laver flats, specielt hvis solen skinner uden for.

erik.nielsen
                          Deltager
                            • Super Giant

YES, JEG SKAL PRØVE IGEN MED ALT DÆKKET AF, og jeg bruger Paintshop ver.5.
                            Jeg kan godt forstå du spørger, jeg er selv overrasket over, hvor godt de enkelte frames bliver alignet. Jeg forsøgte første med Maxim5dl, som jo har ry for at aligne bedst, men resultat ver middelmådigt. Så det var sidste forsøg med Photoshop, og jeg synes de står rigtigt godt alle frames.
                            Tilbage står naturligvis at vende dem rigtigt (nord op), samt beskære lidt i kanterne. Men de må vente til jeg forsøger med nye flats, selv om det er en træls omgang.
                            mvh

Erik

erik.nielsen
                            Deltager
                              • Super Giant

Nu lykkedes det.
                              Først og fremmest skulle alt dækkes af med mange lag sort materiale, lige ud til forreste linse, der var utroligt mange lysindfald, men nu lignede det alm. flats.
                              Derefter defokuserede jeg til solen dækkede hele skiven.
                              Så en hvid t-shirt over objektivet.
                              Jeg kunne så tage alm. flats a´ca 1 sek pr. frame. Hvis jeg drejede væk fra solen kunne jeg fortsat lave dem, men nu med ca 60 sek pr frame. Men så kom der så meget støj med, at der skulle laves darks.
                              Der var stadig masser af vignettering i hjørnene, så efter at have haft Autostekkart2 til at lave en master-light, hev jeg den ind i PaintShop, hvor jeg fjernede hjørnene.
                              Piece of cake.
                              Tak for hjælpen,
                              nu skal jeg starte forfra, men vil forsøge at lave nogle windows-makroer, så jeg får en ensartet behandling af hvert frame-sæt.

mvh Erik

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Godt at det lykkedes. Jeg tænkte jo nok at afokus på den der store projektør kunne blive til noget.

Ser vi så et par før/efter billeder ?

/Rudi B. Rasmussen

erik.nielsen
                                Deltager
                                  • Super Giant

Ja, så længe urenhederne sidder bag fokusmekanismen, bør det vel kunne lade sig gøre, det havde jeg ikke tænkt på.
                                  Her er et billede før flat:

Så en masterflat som optaget:

Så fjernede jeg newtonringe og vignettering, for det er der ikke meget af på billedet:

Og endeligt lagede jeg masterflat ind i Autostakkert :

En skam, jeg ikke kan lave mouseover her.

Indrømmet, det kan sikkert gøres bedre, men det bliver ikke nu. Nu skal alle billeder færdig-behandles, vendes rigtigt og laves til en AVI-fil.

Igen tak for hjælpen.

Erik

Erik Nielsen2016-05-14 09:43:36

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Hvordan laves flats til en HA-kikkert' er lukket for nye svar.