Hvordan forbinder jeg mit Kamera

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvordan forbinder jeg mit Kamera

• Dette emne har 10 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 12 måneder siden af michael1987dk. This post has been viewed 288 times
Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Forfatter

michael1987dk
      • Main Sequence

Hej Astrovenner. Skal jeg downloade et program for at forbinde mit DSLR kamera til computeren? og bruge det til astrofoto. min computer kan ikke finde mit kamera. det er tilsluttet via usb.

Mvh. Michael.

jakob.halskov
      Deltager
        • Planet

Hej Michael,

Er det et Canon eller Nikon du benytter? Og når du siger at din computer ikke kan finde det, hvor kigger du så henne?

Så vidt jeg ved kan du ikke benytte de typiske astrofotoprogrammer med et DSLR. Jeg har selv tidligere benyttet mig af EOS Utility til at skyde ‘tethered’.

Mvh Jakob

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Til astrofoto så bruker man gjerne programmer slik som Backyard, Nebulosity osv.

https://www.otelescope.com/index.php?/home/

michael1987dk
            • Main Sequence

Hej jeg bruger er Canon. Når jeg har det tilsluttet via USB kan computeren godt finde den med det samme. Jeg kan bare ikke oprette forbindelse til det via deepskystacker. Som jeg går ud fra man skal kunne.

Mvh. Michael

chris_h
            Deltager
              • Super Nova

DSS er kun til stacking

finnr
              Deltager
                • Main Sequence

Du skal bruge et kameraprogram, fx Digicamtrol, der er gratis og kan anbefales (bruger det selv, det er er meget let at bruge) eller det meget roste BackyardEOS, der kan købes for et meget beskedent beløb.

Når du har optaget en stak billeder i kameraprogrammet, kan de stakkes vha. Deep Sky Stacker. Det sidst kan godt drille, indtil man vænner sig til programmet. Husk at optage alle billeder i RAW format, og brug gerne korrekstionsbilleder (darks og flats). Det færdigstakkede billede bør efterbehandles med “levels” og “curves” fx Photoshop (eller fx Gimp, der er gratis).

Go’ fornøjelse, FinnR

michal.powalko
                Deltager
                  • Moon

Hvis de ikke lykkes for dig at styre Canon fra PC, og du er fresk nok at lege med din DSLR, så kan du bruge MagicLantern firmware til at optage billede. Jeg har samlet gode erfaringer med denne møde at håndtere min Canon 60D på:

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=16516

Hilsen

MichalMichal.Powalko2017-03-08 09:56:59

neder
                  Deltager
                    • Main Sequence

Du burde have fået EOS tools med på cd da du købte dit kamera.

Du kan også downloade EOS tools hvis du kan finde kameraets serienummer.

Med EOS tools kan du styre kameraet fra din pc.

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Neder wrote: Du burde have fået EOS tools med på cd da du købte dit kamera.

Du kan også downloade EOS tools hvis du kan finde kameraets serienummer.

Med EOS tools kan du styre kameraet fra din pc.

Lige netop – EOS Utility – Har du ikke fået en CD med til kameraet, så kan programmet downloades fra CANON’s hjemmeside.
                      Så vidt jeg huske skal de idag bare bruge kameraets serie-nummer så kan du downloade

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja, man kan downloade med s/n, jeg gjorde det for nogle uger siden da jeg konfigurerede min nye PC.

Der er kommet en ny EOS utility som virker mere stabil end den gamle.

/Rudi B. Rasmussen

michael1987dk
                          • Main Sequence

Hej alle. Jeg har først haft mulighed for at svare nu. Jeg har haft lidt travlt de sidste par dage. Tak for alle jeres svar

Jeg har fået det til at virke nu. Dejligt med en ordenlig favn af folk der med glæde vil hjælpe. I er nogle alle sammen.

Mvh. Michael

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
                        • Emnet 'Hvordan forbinder jeg mit Kamera' er lukket for nye svar.