Hvordan ødelegge 1100D – Steg for steg

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hvordan ødelegge 1100D – Steg for steg

• Dette emne har 37 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2536 timessneis. This post has been viewed 2536 times
Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
  • Forfatter

norup
    Deltager
      • Super Giant

Respekt for at du tør kaste dig over en så drastisk modifikation af kameraet.
      Som Frank nævner, tror jeg det det er vigtigt at bruge et redkab der er blødere end Silicium til fjernelse af masken, for at undgå ridser.
      Lykkedes det at optage billeder med kameraet mens du havde fjernet mindre dele af masken? Kunne være interesant at se.

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Lars Malmgren wrote:

Mjaa, så er det vist heller ikke værre!

Ok – der er sket lidt siden jeg sidst undersøgte det. Dengang brugte man dichloroethan til at opløse/blødgøre bayer matricen og det er noget forfærdeligt stads.

Jeg ser nu at man har fundet at det kun virker på sensorer ældre end canon 400D samt på visse ældre OSC ccd sensorer.

På alle nyere har opløsningsmidler INGEN effect – kun mekanisk skrab og gnub med træ redskab.

http://www.jtwastronomy.com/tutorials/debayer.html

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

det var ærgeligt Kenneth.
          Du må på den igen og gå langsommere til værks.

Men må sige du kom jo ret langt – meget inspirerende – jeg tror jeg vil forsøge mig i den kommende efterårs ferie med enten mit 20D eller 350D som ligger og sjældent bliver brugt.

kenneth.sneis
          Deltager
            • Super Giant

norup wrote: Respekt for at du tør kaste dig over en så drastisk modifikation af kameraet.Som Frank nævner, tror jeg det det er vigtigt at bruge et redkab der er blødere end Silicium til fjernelse af masken, for at undgå ridser.Lykkedes det at optage billeder med kameraet mens du havde fjernet mindre dele af masken? Kunne være interesant at se.

Hei

Her er ett bilde når kun noe av masken var fjernet

kenneth.sneis
            Deltager
              • Super Giant

FrankLarsen wrote: det var ærgeligt Kenneth.   Du må på den igen og gå langsommere til værks.Men må sige du kom jo ret langt – meget inspirerende – jeg tror jeg vil forsøge mig i den kommende efterårs ferie med enten mit 20D eller 350D som ligger og sjældent bliver brugt.

Skal nok ikke gi meg nå. Må bare på jakt etter flere sensorer først

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Held og lykke – og husk at holde masken næste gang

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Kenneth jeg overtager gerne defekte chips, eller mere nøjagtigt printet med defekte chip på, Mit køle projekt er nu i en ny fase hvor jeg prøver at flytte sensoren væk fra printet, og det har til nu kostet mig et print. Så har du nogle i overskud så smid dem ikke ud

kenneth.sneis
                  Deltager
                    • Super Giant

Ligger nå 2 kameraer i deler her, så bare fint om noe kan brukes videre til å forske på…

Vi prates nærmere om detaljer ☺

Viser 8 indlæg - 31 til 38 (af 38 i alt)
                  • Emnet 'Hvordan ødelegge 1100D – Steg for steg' er lukket for nye svar.