› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Hvordan ødelegge 1100D – Steg for steg
- Dette emne har 37 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 2534 timessneis. This post has been viewed 2534 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. oktober 2015 kl. 14:01 #137880
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Her kommer så en liten steg for steg beskrivelse av hvordan man IKKE skal gå frem når mann åpner ett Canon 1100D kamera.
Planen var å utføre en “Full Spectrum Modification” + fjerning av color filter array (CFA) for å få ett B&W kamera.
Så startet med ett test bilde av kamera før det hele startet
Så kamera før start
Åpner opp
og finner sensoren
De to glassene fjernes og “Full Spectrum Modification” er i prinsipp gjennomført
Så kommer den vanskelige biten
Foran sensoren sitter det ett lag glass. Her hadde jeg ikke gjort gode nok undersøkelser på forhånd, for dette var jeg ikke klar over.
Å fjerne dette glasset var ikke enkelt. Det sitter limt fast. Og her har ikke Canon spart på pengene og brukt noe dårlige saker. Det glasset sitter noe inni hæl..e godt fast!
Ifølge denne snutten skal det funke å bruke varme
https://www.youtube.com/watch?v=Wh12RY2mu_A
NB! Det er ikke så lett som det ser ut på filmen
Varme + makt førte til det katastrofale. Glasset sprakk og i samme slenget ble flere av de mikroskopiske gulltrådene ifra sensoren ødelagt
Valgte å gjøre ett forsøk på å fjerne color filteret når det først var tilgjengelig. Forsøkte litt forskjellige metoder og tror at det skal være mulig å fjerne pent. Da jeg var sikker på at sensoren var ødelagt ble dette mest en test og ikke ett reelt forsøk på å utføre fjerningen pent og godt.
Skrudde det hele sammen igjen. Kamera starter og virker fint, men får denne feilmeldingen
Err 70: Image malfunction
Something related to the data being captured and/or written to the memory card is detected as being problematic in some way… this may not be a simple memory card error, although of course that can’t be ruled out.
Så må anta att de mikroskopiske gulltråder har en funksjon …
Så da får jeg starte jakten på en ny sensor. Om det ikke skulle lykkes har jeg i det minste ett delekamera …
7. oktober 2015 kl. 14:26 #137881
viggo.tDeltager- Super Giant
Arrrrgghhhh
mvh Viggo.
7. oktober 2015 kl. 14:44 #137882
JuliusDeltager- Nova
Kjedelig selv tatt livet av en Sony Nex-3 på samme måte.
De små gulltrådene har jeg selv erfaring med de er veldig skjøre. Om du har en elektronikk ingeniør skole med ett rentrom i nærheten kanskje noe kan prøve å fikse den for deg.
Ser ut som at man får en ny sensor for ca 600kr på Ebay.7. oktober 2015 kl. 16:44 #137884
niveDeltager- Super Nova
ØV
7. oktober 2015 kl. 17:10 #137885
Så har jeg fått tak i en sensor til (eller ett kamera til), til en billig penge.
Henter den trolig imårra og prøver igjen da..
Kan jo liksom ikke bare gi opp nå
7. oktober 2015 kl. 17:29 #137887
mortenDeltager- Super Nova
skal det glas overhovedet af?
7. oktober 2015 kl. 17:42 #137888
Slik jeg ser det er det eneste måten å komme til sensoren på. Forsøkte å plukke det hele ifra hverandre “bakfra” også, men det var ikke mulig
7. oktober 2015 kl. 18:15 #137889
henrik.schneiderDeltager- Nova
Uha uha, check lige om kablet til sensoren sidder på 😉 (men det gør det sikkert)
Og enig Kenneth, om du vil fjerne Bayer-masken, da må det glass fjernes.
henrik.schneider 2015-10-07 18:34:47 7. oktober 2015 kl. 20:24 #137891
Anonym- Nova
Surt! 1100d er vist kendt for at have det glas limet på så det er næsten umuligt at fjerne. Skriv endelig hvis du finder en god metode 🙂
7. oktober 2015 kl. 20:25 #137892
swr- Giant
Hej Kenneth
De små guldtråde er forbindelserne til chippen så de skal være der.
Du kan evt. prøve om du kan lodde dem med en meget tynd spids og et rigtigt godt forstørrelsesglas – det bedste er et vision udstyr med 10 – 20 gange forstørrelse og en meget rolig hånd.
Chancerne er små hvis man ikke lige har håndelaget, men da sensoren ellers er skrot er der vel alt at vinde og intet at tabe ved forsøget?
Mvh Søren
7. oktober 2015 kl. 20:38 #137893
Hei
Henrik: Er 99.9 % sikker på at alle kabler sitter som de skal. Var selv på denne tanken så kamera var oppe en gang til etter montering for å kontrollere alle kabler: Dessverre satt alt på plass.
Madsen: Etter at glasset sprakk/knuste og det hele virket kjørt fjernet jeg resten av glasset ut mot kantene ganske lett med å påføre kraftig varme. Satte da gasspistolen rett på glasset i 2 sek. Limet/glasset løsnet da momentant. Veldig usikker på hvordan en slik høy varme påvirker sensoren, men frykter at det nesten er eneste muligheten. Tror at det er det som blir taktikken i neste forsøk.
SWR: Du har selvfølgelig rett. Skal gi det ett forsøk på å lodde det hele sammen igjen. Uansett moro å prøve
7. oktober 2015 kl. 20:42 #137894
Kenneth Sneis wrote: Hei
Satte da gasspistolen rett på glasset i 2 sek. Limet/glasset løsnet da momentant. Veldig usikker på hvordan en slik høy varme påvirker sensoren, men frykter at det nesten er eneste muligheten. Tror at det er det som blir taktikken i neste forsøk.
Noen tanker om hvor høy varme sensoren tåler ?
Eller er det faren for at disse gulltråder eller andre tynne ting smelter og ryker som er det kritiske ?
7. oktober 2015 kl. 21:08 #137895
henrik.schneiderDeltager- Nova
But anyway…….velkommen i klubben.
“hvo intet vover intet vinder”
7. oktober 2015 kl. 21:11 #137896
JuliusDeltager- Nova
Kanskje en ide å prøve med en varmluftspistol istedet? Eventuelt legge den i stekeovnen.
Blir en lengre periode med varme, men lavere temperatur.
Gull smelter ved 1064 Celsius, tinn/bly ved ca 327 C.
Har selv prøvd en gulltråd bonding maskin og de trådene tåler veldig lite av fysiske påkjenninger. http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_bonding7. oktober 2015 kl. 21:11 #137897
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Læs denne tråd:
http://www.cloudynights.com/topic/497530-diy-astro-ccd-16-bit-color-6mpx-camera/Det er om at bygge et astro-kamera, men de diskuterer også hvordan glasset fjernes fra sensoren.
Jeg mener om jeg husker ret, at de nævner et organisk opløsningsmiddel, som sensoren lægges ned i hen over natten.
Dette skulle opløse limen. MEN det er IKKE UFARLIGT at anvende stærke organiske opløsningsmidler! -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvordan ødelegge 1100D – Steg for steg' er lukket for nye svar.