Hvor mørkt er dit observationssted ?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvor mørkt er dit observationssted ?

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af 2mas. This post has been viewed 23 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

claus_bagger
      • Asteroid

Alle amatørastronomer ved, at man skal finde et godt mørkt sted for at kunne se svage deep-sky objekter. Men hvor svage stjerner kan du egentlig se fra dit observationssted ?

Det viste kort kan bruges til at bestemme, hvor svage stjerner du kan se. Læs mere her.
      Venlig hilsen
      Claus

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Tak for kortet.

Jeg har altid haft et lidt ambivalent forhold til NELM, da den er personlig og dermed er svær at bruge til at sammenligne himler med. Så den himmel en person ser som NELM 6,5 er en anden persons 5,9 og en tredjes 6,9 osv.

Det er derfor jeg for et år siden købte en SQM-L. Den er ligeglad med hvor gode eller dårlige øjne man har Smile

Nå, men skal jeg give en NELM fra i foråret, så så jeg på to (tre?) forskellige aftener en stjerne af 7,1 nær M81. Da jeg var på “jagt” efter M81 med det blotte øje.

De aftener målte jeg med SQM-L himlen (i zenith) til hhv. 21,79 mag/buesek.^2 og 21,74 mag/buesek.^2.

Tom A2013-08-23 09:17:32

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Anonym
          • Super Nova

Ca. mag 6

I ursa minor, bag polaris “HIP 19454” ifølge stellarium mag. 5.80 ser jeg nemt.

Lyren, skråt imellem Vega og dobbelstjerne parret “HIP 91373” ifølge stellarium mag. 6.00 Den mener jeg at ha spottet men husker ikke 100% om det var den.

Men ihvertfald mag.6 herfra sydals med mine gamle øjne

claus_bagger
            • Asteroid

Hej Tom

Vi kan ikke komme uden om, at visuelle observationer er
            subjektive observationer. Det er noget af det, som er med til at gøre visuelle
            observationer så fascinerende. Man ser faktisk tingene med sine egne øjne, og
            dette kan give én en person oplevelse.

Det er altid godt at kunne referere sin subjektive oplevelse
            til noget mere konkret; derfor er stjernekort, der angiver, hvor svage stjerner
            man egentlig ser på en given nat, gode til at få sat lidt system på sine egne
            oplevelser.

Med en SQM-L er du ovre i en anden boldgade, for her måler
            du med et stykke optik og elektronik, og du får derved et objektivt tal for, hvor
            mørk din himmel er. Med lidt omhyggelighed, så kan man formodentlig finde en
            sammenhæng imellem grænsestørrelsesklassen set visuelt og SQM-L-værdierne.

Venlig hilsen

Claus

http://www.baggerastro.dk

2mas
            Deltager
              • Nova

Hvis du bruger Dark Sky app til IOS eller Android. Så kan man se målinger her også: Dark Sky map

Så lad os få nogle flere målinger på, fra hele landet. Det kunne være meget sjovt at se.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Hvor mørkt er dit observationssted ?' er lukket for nye svar.