Hvor langt ude kan man fotografere

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hvor langt ude kan man fotografere

• Dette emne har 37 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af joergen. This post has been viewed 816 timesk. This post has been viewed 816 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Hvad med M33 den kan da også ses med det blotte øje, hvis der er mørkt nok…? Ligger den ikke længere væk?

Andromeda skulle ligge 2,6Mly væk og M33 ligger 2,9Mly væk. Den er sværre men kan dog ses.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

M31 skulle være nem, og M33 skulle være en udfordring.

Alt andet skulle være tættere på, eller mere eller mindre umuligt at se.

M1 skulle faktisk være til at se med det blotte øje, hvis man ved hvad man skal se efter samt hvis der er mørkt nok.

Er man god nok skulle M104 være mulig… Som ligger 60Mly væk.

M49 ligeså og ligger 70Mly væk.

M61 skulle så også være til at se, og ligger også 70Mly væk.

Men kræver en meget mørk himmel, og at man er en meget trænet udøver i at se uden hjælpemidler.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

M31 er jo, som vi ved, let at se med det blotte øje. M33 er svær, men kan skimtes fra virkeligt gode steder, også i danmark. Den næste udefter er M81, der er super svær, men som er blevet set af adskillige observatører i udlandet. Jeg kender ingen danske observationer af M81 med det blotte øje. Jeg prøver selv hvert år, men indtil videre uden held.

Fra den sydlige halvkugle er NGC 5128 blevet set uden optiske hjælpemidler og jeg har også hørt om en enkelt observation af M104. De Magellanske Skyer er meget nærmere end M31.

På den nordlige halvkugle skulle M82 faktisk være mulig, da den har meget højere overfladelysstyrke end M81, selvom totalmagnituden er svagere, men jeg har aldrig hørt om visuelle observationer af M82 uden optiske hjælpemidler. Den er dog synlig i selv den mindste kikkert uden problemer. En anden jeg mistænker som mulig er M32.

Som Stauning siger, den slags observationer kræver meget mørk himmel og at man er meget øvet. Måske skulle vi holde en konkurrence til dette års MAF starparty? Vi kunne lave en liste over Messierobjekter og andet der lige kunne ses med det blotte øje og dem der havde lyst kunne prøve at se så mange de kunne. Der er jo masser af ventetid ved sådan en 30″ dobsonian, så her kunne man passende bruge tiden på at teste sig selv og sine øjne.

Thomas, Bornholm

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Lyder som en god ide Thomas…

Også hjælper det jo også hvis man er ikke ryger og under 14 år 🙂

mhansen
            Deltager
              • Nova

Jeg har prøvet at fange Abell 2218’s gravitationslinser, der jo bøjer lyset fra galakser, hvor en har en rødforskydning målt til 5.58, som skulle være det objekt længst væk vi har observeret. Det lykkedes dog kun at skyde Abell 2218, men den befinder sig også 2 mia. lysår fra os, så det er da også et stykke ud i tiden.
              http://astrophysics.homelinux.com/Galakser/abell2218.jpg
              Jeg har sendt linket med her.. Resten af mine billeder kan ses på samme adresse.

MHansen2010-01-27 15:40:42

camilla
              Deltager
                • Giant

Nightsky wrote: Selv har jeg observeret Q0957 +561A/B som har en rød forskydning på 1,41 og ligger ca. 8,7 milliarder lysår borte

Ahh – en klassisk kvasar – den første gravitationelle linse man opdagede og en “dansk” klassiker. Man fulgte den i mange år med Schmidt kikkerten på Brorfelde, fordi vi fra Danmark kan se den hele året rundt (den ligger i Store Bjørn). Lysvariationer i de to billeder kan bruges til at bestemme afstanden til den og det kræver kontinuerte målinger. Jeg lavede førsteårsprojekt som fysikstuderende på Schmidtkikkerten. De havde netop skiftet fra glasplader til deres første CCD, og vi fik lov at lave optagelser af netop denne kvasar.

Visuelt har jeg set nogle stykker, 3C273 som nævnes i tråden, er den klareste og den er godt placeret for observation her i foråret.

Jørgen Albertsen har fotograferet en del kvasarer og taget spektre:

En kvasar er i øvrigt kernen af en lysstærk galakse. Går man efter afstande, er det klart de fjerneste objekter vi kan se, omend de kun optræder som prikker i kikkerten.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Den konkurrence vinder jeg
                  Cool

Nicolaj
                  Deltager
                    • Giant

Hov, jeg har da også et billede af en lille fyr laaaaaaaangt langt borte:

Det er også en kvasar men hele 12 miliarder lysår væk! Rødforskyddningen er på 3,91.

Der er ikke brugt mere end 15 minutter på den.

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Heine, Michael, Thomas – tak for input. Den eneste jeg med sikkerhed kan sige at jeg har set med det blotte øje er Andromeda-galaksen (M31). Men det kunde være sjovt at prøve de andre I nevnte her hvor jeg bor nu. Så jeg har sat op en liste, sorteret på magnitude:

M31 – 2,54 Mly – Mag 3,44

M33 – 2,90 Mly – Mag 5,72

M81 – 11,8 Mly – Mag 6,94

M32 – 2,65 Mly – Mag 8,08

M1 – 6500 ly – Mag 8,40

M82 – 11,5 Mly – Mag 8,41

M104 – 29,3 Mly – Mag 8,98

M49 – 49,4 Mly – Mag 9,40

M61 – 52,5 Mly – Mag 10,18

Mine øjne er ikke som de en gang var, men måske kan jeg få øje på M33 og M81.

Mvh,
                      Bjørn

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

M33 har selv jeg set, så den burde være nem 🙂

kubach
                        Deltager
                          • Super Giant

Jeg har da set både M1, M82 og M104 fra min have i Næstved.Wink

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Mark – uden kikkert?

kubach
                            Deltager
                              • Super Giant

Hov, HÆHÆ, jeg har vist ikke supersyn så det var med en 8″ Newton. Nu gider jeg ikke gøre meget ud af visuel observation men burde gøre det noget oftere… Specielt på Avnø burde der være god mulighed for at kunne se svage objekter – også uden kikkert Clown

mhansen
                              Deltager
                                • Nova

Rent teoretisk kan man jo sige, at den maksimale fotografiske afstand er den afstand som lyset fra fjerne galakser er nået os. Teleskopets størrelse har ikke nogen direkte betydning, blot den tid man fotograferer.. Men, rent praktisk har teleskopets størrelse betydning. Aparturet bestemmer blandt andet hvor meget lys teleskopet kan indhente pr sekund (mener det kaldes flux) og opløsningen. Dette betyder også at jo større teleskopet er, jo mindre detaljer kan man opløse. Samtidig har teleskopets brændvidde også en reel betydning for hvor hurtigt du kan hente lys hjem. Tilsidst skal det på ingen måde glemmes at atmosfæren og lufturo har stor betydning for mængden af lys vi kan hente og mængden af detaljer vi kan opløse.

johnni.gade
                                  • Giant

Det lyder helt uoverskueligt langt ude :O

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'Hvor langt ude kan man fotografere' er lukket for nye svar.