Hvor langt ude kan man fotografere

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hvor langt ude kan man fotografere

• Dette emne har 37 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af joergen. This post has been viewed 815 timesk. This post has been viewed 815 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
  • Forfatter

2mas
    Deltager
      • Nova

Hejsa,

Jeg sad forleden og tænkte på hvor fjerne objekter folk herinde egentlig har taget billeder af.

Hvor langt kan man se tilbage i tiden med et moderat størrelse teleskop (6″-10″)?

morten.brix
      Deltager
        • Super Giant

Jeg vil tro omkring grænsen for en 10″ er omkring 100-200 mio. lys år.

wieben
        Deltager
          • Nova

Hej,

Jeg vil tro man kan nå langt dybere.

Jeg tog engang et testskud (kun 25 minuters eksponering) af Abel 2065. Den er mellem 1 til 1,5 milliarder lysår væk, så man burde kunne nå en del dybere ved længere eksponering.

2mas
          Deltager
            • Nova

Hold da op Heine. Det er godt nok langt væk!!

Jeg har selv kigget i retning af nogle Abell objekter, man har altid troet at de var for lyssvage til en 8″ spand. Men jeg kan godt se at man skal ha de lange expo tider frem for at få noget brugbart i kassen.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Det kommer vel an på hvad man sigter efter!

Quasare kan man jo hurtigt nappe et billede af, og mange af dem ligger lidt efter big bang (nu er lidt jo realativt LOL)

Et eller andet sted har jeg lavet noget hvor der opgives afstand… Må lige se om jeg kan genfinde det, var en post herinde mener jeg.

chrjensen
                • Super Giant

Ja, her et et link til den mest lysstærke quasar på himlen. mag 12,8. Det er nemt inde for rækkevidte af et 8″ teleskop. Afstanden er 2 milliarder lysår, men det skal nok være muligt at gå endnu dybere.

2mas
                Deltager
                  • Nova

MS, jeg mente nu mest galaxer, tåger og nebulas. 🙂

Men det er stadig vildt at tænke på, at man kan gå så langt ud med amatør udstyr.

Jeg må på jagt efter nogle Abell objekter.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Skal nok lige finde deres afstande… Dem af dem hvor den er kendt, altså.

2mas
                      Deltager
                        • Nova

@MS

Imponerende.. Jeg må prøve at fange nogle af de sære objekter. Ved ikke om mit 450D kan fange dem, men det skal da prøves. 🙂

Faldt lige over denne side: Link2mas2010-01-26 12:14:30

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Bare lige en nem :

Som “kun” ligger 105milloner lysår væk !

Men der er ikke afstande i særligt mange kataloger, har jeg fundet ud af.

2mas
                          Deltager
                            • Nova

Ja det er sjældent der er afstande med på beskrivelserne. Nogle gange der rødforskydningen oplyst, så kan man regne lidt på det.

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Hejsa

Man kan rimelig nemt komme meget langt tilbage. jeg vil tro ca. 12 milliarder år tilbage med vores udstyr.

Selv har jeg observeret Q0957 +561A/B som har en rød forskydning på 1,41 og ligger ca. 8,7 milliarder lysår borte

Billedet er skærmdump fra en fælles Live observation hvor Lars Malmgren så med.

Galaksen som ligger foran og laver gravitionslinsen er ca. 3,7 milliarder lysår borte.

Lyset fra det ene quasar er 417 dage forsinket i forhold til den anden.
                              Nightsky2010-01-26 22:10:14

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Hvad er det fjerneste objekt man kan se med det blotte øje? Uden teleskop, mener jeg.

Mvh,
                                Bjørn

wieben
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Bjørn,

Jeg vil mene det fjerneste objekt man kan se med det blotte øje må være Andromedagalaksen.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 38 i alt)
                                • Emnet 'Hvor langt ude kan man fotografere' er lukket for nye svar.