› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Hvor kan man tage hen?
- Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 621 times
-
ForfatterIndlæg
-
28. marts 2014 kl. 13:23 #115946
landboDeltager- Nova
Tom A wrote:
Tja’e Claus. Nu lever Tom, som jeg forstår det, jo af der kommer kunder i “butikken” nede på Møn.
Jeg ved ikke hvor du har den påstand fra? Jeg lever ikke af at der kommer “kunder” i butikken på Møn, men dyrker min hobby i min sparsomme fritid.
Men jeg vil ikke lægge skjul på at jeg gerne ser at der er flere danske amatørastronomer der opdager at Danmark faktisk har mørke steder og man ikke behøver at flyve til den anden ende af verdenen for at se Mælkevejen og andre “eksotiske” objekter.
Om Østmøn er mørkere end det “Mørke Jylland”, kan jeg kun udtale mig om ud fra sattellitbilleder og modeller af lysspredningen i atmosfæren. Og her ser det vittelig ud til, at meget af det såkaldte “Mørke Jylland” ikke er så mørk som Østmøn! Men der meget få konkrete målinger tilgengælig af nattehimlens kvalitet fra andre dele af DK! Så indtil der forelægger målinger (helst lange serier) vil diskussionen om hvor det er bedst i DK, være svær at slutte.
Vurderet ud fra lysspredningsmodellen, så findes nogle af de bedst steder i Jylland ude ved vestkysten. Hvor Thy, Hanherret og Vendsyssel har nogle af de bedste og største områder.
Det bedste sted i DK er helt klart Anholt.
Man kan altid drømme om et observationssted med mørkere og klarere himmel. Det bedst observationssted er immervæk det sted man nemmest og oftest kan benytte! Og hvis det er ens baghaven i villakvarteret, jamen så er det jo perfekt!
Nu er det ikke en påstand, men et gæt/udtalelse begrundet i du selv arvaterer kraftigt for stedet nederst i dine indlæg samt du “snakker” meget husvandt om stedet. Men se det lige i det sammenhæng det er skrevet.
Det var ikke et særligt godt link du der fandt frem Tom. Her, bedre link til og undersøge lysforureningen i Danmark. kan alle, der har adgang til Google maps, kigge lige nøjagtig på det sted man har udset sig at observere.
Du har ret, Anholt er nok det suverent bedste sted i DK jævnfør de data.
Landbo 2014-03-28 12:27:39 28. marts 2014 kl. 13:48 #115948
landboDeltager- Nova
rudibr wrote: Nå!!! Det var da overraskende nyt at fyrene er slukkede, ikke mindst for de søfarende.
Jaaaaaa’e. Jeg skrev nu at lyset er reduceret på/fra de danske fyr, de står mest for nostalgien og turisternes skyld.
Men, det er korrekt der også er fyr der er blevet helt lukket/slukket.
Navigation nu til dags er baseret på GPS/radar og ikke ret meget på hvad folkene på broen visuet kan se. Men de skal da stadig holde udkig.
28. marts 2014 kl. 16:30 #115950
nightskyDeltager- Neutron star
Det er nemt for dig Anders, du skal ikke langt for at komme til det mørkeste sted i Europa.
Du skal blot til:Christiansborg
Lovsikret med den ny lov om mørkelægning.
Undskyld, kunne ikke lade være
28. marts 2014 kl. 17:42 #115953
tom.aDeltager- Super Giant
Landbo wrote:
Nu er det ikke en påstand, men et gæt/udtalelse begrundet i du selv arvaterer kraftigt for stedet nederst i dine indlæg samt du “snakker” meget husvandt om stedet. Men se det lige i det sammenhæng det er skrevet.
Det var ikke et særligt godt link du der fandt frem Tom. Her, bedre link til og undersøge lysforureningen i Danmark. kan alle, der har adgang til Google maps, kigge lige nøjagtig på det sted man har udset sig at observere.
Jeg synes nu det er noget mærkelig noget at skrive og har svært ved at se sammehænget. Specielt set i lyset af at du kun basere din udtalelse på hvad jeg har stående nederst i mine indlæg, uden at kende mig.
Selvfølgelig vil jeg avartere for Møn og tale “husvant” om øen. For jeg bor ligesom på øen og ved hvor mørkt nattehimlen er og har også målinger til at basere min påstand på.
Og Avnø Naturcenter er stedet hvor Astronomisk Forening for Sydsjælland, som jeg er formand for, holder til. Så det sted taler jeg også “husvant” om og selvfølgelig vil jeg gøre reklame for stedet. Især når Avnø Naturcenter, er det mørkeste sted tæt på København hvor ALLE har lov til at opholde sig om natten, uden at skulle spørge en lodsejer om lov.
Tja, det er sammen kort, blot i googlemaps.
Nå, men jeg har vist afsporet denne tråd mere end nødvendigt. Så over and out herfra.
Tom A 2014-03-28 16:43:32
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/28. marts 2014 kl. 18:28 #115955
tommyfDeltager- Neutron star
Bor selv på et helt håbløst lys forurenet sted og har derfor lagt foto på hylden til viderer, var også tvungen til at køre væk fra brøndby,, Kroppedal har 220v men er ikke rigtigt godt mere, syntes kun sydvest kan bruges,,,, MEN køre du til Igelsø(parkering pladsen) er der en god plads vi har brugt i årevis,, der er sydøst til sydvest rigtig god. MEN der skal du have batteri med, men stedet vil ikke skuffe dig.
28. marts 2014 kl. 20:00 #115957
landboDeltager- Nova
Tom A wrote:
Jeg synes nu det er noget mærkelig noget at skrive og har svært ved at se sammehænget. Specielt set i lyset af at du kun basere din udtalelse på hvad jeg har stående nederst i mine indlæg, uden at kende mig.
Selvfølgelig vil jeg avartere for Møn og tale “husvant” om øen. For jeg bor ligesom på øen og ved hvor mørkt nattehimlen er og har også målinger til at basere min påstand på.
Og Avnø Naturcenter er stedet hvor Astronomisk Forening for Sydsjælland, som jeg er formand for, holder til. Så det sted taler jeg også “husvant” om og selvfølgelig vil jeg gøre reklame for stedet. Især når Avnø Naturcenter, er det mørkeste sted tæt på København hvor ALLE har lov til at opholde sig om natten, uden at skulle spørge en lodsejer om lov.
Tja, det er sammen kort, blot i googlemaps.
Nå, men jeg har vist afsporet denne tråd mere end nødvendigt. Så over and out herfra.
Nu skal du se Tom. Har tilladt mig at google hvor Avnø ligger, da informationerne for udefra kommende er ret sparsomme. Gik i min uvidenhed og formoede det var på Møn, foranlediget af Clauses bemærkning. Det gør det jo ikke, da man skal til SV Sjælland. Og Møn finder man SØ for Sjælland. Undskyld jeg har blandet de to steder sammen. Men det rører nu ikke ved mine betragtninger omkring mørke steder i DK.
Landbo 2014-03-28 19:01:49 28. marts 2014 kl. 20:43 #115958
clauskafDeltager- Nova
Hej Alle sammen
Nu var det vist mig der var skyld i at fremkalde listens “mørkemænd”
Det siger jeg meget undskyld for
Det udspringer ene og alene i misundelse, når man jo selv bor ALT for nær på København
Jeg har tidligere promoveret for et link:
http://www.avex-asso.org/dossiers/wordpress/?page_id=2754
Det er godt nok på fransk(jeg kan INTET fransk)men det lykkedes alligevel at få det til at virke. Det er et layer man kan lægge ind over Google map. Jeg synes det virker bedre end de link nævnt her.
Hilsen Claus
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvor kan man tage hen?' er lukket for nye svar.