Hvor kan man tage hen?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hvor kan man tage hen?

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 620 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

andersp
    Deltager
      • Moon

Hej,

Jeg vil gerne tage teleskopet væk fra Københavns lysforurening, men mit problem er at jeg ikke har et batteri til teleskopet, så jeg er afhængig af at have en stikkontakt inden for rækkevidde af forlængerledningen.

Mit spørgsmål er om nogen herinde har en god ide til hvor man kan tage hen på sjælland og langt ude i mørket finde en stikkontakt?

Er der evt. noget ved Brorfelde observatorium?

Mvh

Anders

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Kroppedal har et udendørs strømudtag, og ligger mellem Ballerup og Albertslund – sådan ca.
        Det er også der hvor KAF afholder mange af deres foredrag, så der er mulighed for at mødes med ligesindede.

Ellers er en simpel løsning, at anskaffe et bil-batteri + en 12V -> 220V konverter.
        Koster lidt knaster, men du kan nu køre alt udstyr uden at konvertere det hele til 12V.
        Husk dog, at et bil-batteri ikke har godt af, at blive afladet til under 50%.
        Men løsningen er tung, så kræver nok en bil til transport.

Anonym
          • Super Nova

Hej jeg har tidligere – både herhjemme og i Frankrig, kørt ud på landet og forsynet min kikkert fra bilens strømudtag, mens jeg selv blev siddende inde i bilens varme og så med en bærbar på passagersædet! Det var faktisk meget hyggeligt, og myggene slap man også for på den måde!

Mvh.

landbo
          Deltager
            • Nova

Hvis du vil anskaffe et batteri, bør du købe et såkalt forbrugsbatteri. Et sådanne bruges typisk i campingvogne og lystfartøjer. Det kan tåle dybteafladninger og koster ikke ret meget mere end et bilbatteri. For alle blybatteriers vedkommende gælder den regel at de skal opbevares fuldt opladet, ellers vare de ikke så forfærdenteligt længe.

Men du kan da også tage strømmen fra dit bilbatteri, bare husk og start den eksv. 10-15 minutter for hver et times drift af udstyret. Så kan du samtidig også holde varmen en kold vinternat.

Mørke steder på Sjælland kan jeg ikke rigtig hjælpe med, tøws der er lyst alle steder der ovre. Men det forlyder, her på forum, der er et sted nede omkring Møn hvor der er knap så lysforurenet som andre steder.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Hej Anders

Hvis du er villig til at transportere dig lidt langt, så er Avnø også en mulighed.

Her kan du få strøm og en varmestue bord og stole mm. Du “risikerer” dog at

løbe ind i ligesindede

Til gengæld får du et utroligt mørke og en næsten fri horisont.

vejrudsigten ser jo fantastisk ud for weekenden, så måske det er rejsen værd.

du kan eventuelt gå ind på http://www.kaf-astronomi.dk og se lidt billeder fra nogle

arrangementer vi har holdt dernede.

hilsen Claus

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Husk også astrotræf på Stevns

se under astrotræf og klubsnak

hilsen Claus

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Hej Leif

Ja det er rigtigt, faktisk er øst Møn blandt de mørkeste steder i DK bare spørg Tom

Jeg er faktisk ikke sikker på at det “mørke Jylland” er så mørkt, som øst Møn

hilsen Claus

landbo
                  Deltager
                    • Nova

ClausKAF wrote: Hej Leif

Ja det er rigtigt, faktisk er øst Møn blandt de mørkeste steder i DK bare spørg Tom

Jeg er faktisk ikke sikker på at det “mørke Jylland” er så mørkt, som øst Møn

hilsen Claus

Tja’e Claus. Nu lever Tom, som jeg forstår det, jo af der kommer kunder i “butikken” nede på Møn. Her omkring kan jeg sagtens finde rigtig mange steder hvor der er bælgmørkt i ordets dybeste forstand. Afstanden til bylys og anden “forurening” kan man nok heller ikke komme uden om kan blive rigtig mange gange længere, så’e måske er udsagnet “en smule” overdrevet. Landbo2014-03-28 06:50:37

andersp
                    Deltager
                      • Moon

Mange tak for alle jeres svar, det er en stor hjælp!

Jeg tror første forsøg bliver at bruge bilen direkte, så må jeg have anskaffet et batteri 🙂

Det bliver nok ikke Avnø eller møn i denne omgang, men det skal helt sikkert prøves på et tidspunkt!

Nu håber jeg bare vejrudsigten holder stik, for så bliver det da en fantastisk weekend!

mogens
                      Deltager
                        • Super Nova

Stenbjerg i Thy skulle være et af de mørkeste steder i Danmark, men fejer lysstrålen fra Hanstholm fyr ikke hen over nattehimlen her, Landbo?-Den gør det i Klitmøller og Vorupør!

Anonym
                          • Super Nova

Kære venner – glæd jer til fremtiden, når indlandsisen smelter! Så kortslutter alle elinstallationerne, og samtidig får vi kortere til stranden. Så kan vi overalt rigtig nyde den mørke himmel, og er vi heldige kan vi tage fodbad samtidig!

Mvh.

tom.a
                          Deltager
                            • Super Giant

Landbo wrote:

Tja’e Claus. Nu lever Tom, som jeg forstår det, jo af der kommer kunder i “butikken” nede på Møn.

Jeg ved ikke hvor du har den påstand fra? Jeg lever ikke af at der kommer “kunder” i butikken på Møn, men dyrker min hobby i min sparsomme fritid.

Men jeg vil ikke lægge skjul på at jeg gerne ser at der er flere danske amatørastronomer der opdager at Danmark faktisk har mørke steder og man ikke behøver at flyve til den anden ende af verdenen for at se Mælkevejen og andre “eksotiske” objekter.

Om Østmøn er mørkere end det “Mørke Jylland”, kan jeg kun udtale mig om ud fra sattellitbilleder og modeller af lysspredningen i atmosfæren. Og her ser det vittelig ud til, at meget af det såkaldte “Mørke Jylland” ikke er så mørk som Østmøn! Men der meget få konkrete målinger tilgengælig af nattehimlens kvalitet fra andre dele af DK! Så indtil der forelægger målinger (helst lange serier) vil diskussionen om hvor det er bedst i DK, være svær at slutte.

Vurderet ud fra lysspredningsmodellen, så findes nogle af de bedst steder i Jylland ude ved vestkysten. Hvor Thy, Hanherret og Vendsyssel har nogle af de bedste og største områder.

Det bedste sted i DK er helt klart Anholt.

Man kan altid drømme om et observationssted med mørkere og klarere himmel. Det bedst observationssted er immervæk det sted man nemmest og oftest kan benytte! Og hvis det er ens baghaven i villakvarteret, jamen så er det jo perfekt!

Tom A2014-03-28 09:54:36

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Anonym
                              • Super Nova

Selvom man har større byer liggende i periferien, kan man sagtens opleve lokale steder, hvor der er ganske mørkt – som nu i Sdr. Stenderup hvor jeg bor. Ofte kan en gadelampe 20 meter væk ødelægge mere end 10.000 gadelamper 15 km. væk! Ufiltreret fotograferer jeg mest højt på himlen, og hvis jeg bruger cls filter går det også fint skråt ind mod Kolding! Tom – havde det ikke været for afstanden og de dumme bropenge, ville jeg meget gerne være en af kunderne i butikken ovre hos dig.

Mvh.

landbo
                              Deltager
                                • Nova

mogens wrote: Stenbjerg i Thy skulle være et af de mørkeste steder i Danmark, men fejer lysstrålen fra Hanstholm fyr ikke hen over nattehimlen her, Landbo?-Den gør det i Klitmøller og Vorupør!

Nu er lyset fra de danske fyr jo blevet reduceret ret betragtelig da de ikke mere spiller nogen rolle for/ved navigation. Men fortrækker du bare en smule ind i landet er du totalt fri for det lys, da det er blevet stoppet lang tid før af klitter samt bevoksning. Nej, de egentelige syndere nu til dags er TV senderen nær Thisted og den nye afmærkning af testcenteret for vindmøller NØ for Østrild. Men gudskelov er jorden rund og der er også bakker i Thy såå ….. Og du skal selvf. også huske at krybe langt væk for bilernes lange lys for og få 100% mørke. Der er et stykke plantage superb når/hvis.

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Nå!!! Det var da overraskende nyt at fyrene er slukkede, ikke mindst for de søfarende.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Hvor kan man tage hen?' er lukket for nye svar.