Hvor køber man spejle ? eller glas ?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hvor køber man spejle ? eller glas ?

• Dette emne har 33 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af mads. This post has been viewed 2662 timess. This post has been viewed 2662 times. This post has been viewed 2662 times
Viser 4 indlæg - 31 til 34 (af 34 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Astrojensen wrote: Øh, har du prøvet at løfte en glasblok med de samme dimensioner…? Mit 12″ spejl er ingen letvægter og det er kun omkring 50mm tykt.

Thomas, Bornholm

Nop, bare granit blokken, havde et 10″ engang, men det er peanuts mod blokken…

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Apropos > http://www.cloudynights.com/classifieds/showproduct.php?product=70906&sort=&cat=26&page=2

Jeg skal prøve at finde de S&T artikler frem…

angloamerikansk
          • Main Sequence

spejlet på min 16″ LightBridge vejer 13-14 kg.

mads.s.
            • Asteroid

Lars Malmgren wrote: Hej Mads,Sorry det sene svar, men der kom lige jul og nytår i vejen ClownDet glæder mig, at du ikke er blevet skræmt helt væk…Jeg kender godt Mike Davis’s hjemmeside og har flere gange læst om hans forsøg med at smelte glas sammen.Det korte svar er, JA du kan godt lave meget fine spejle på den måde…. MEN.Og det lange svar:Du starter et større sideløbende projekt med at lære at smelte glasset sammen, køle og “annealing” af glasset.Glas er noget mærkeligt noget, det er ikke sådan bare lige. Men det kan godt lade sig gøre med alm. sodalime glas, som typisk bruges til vin/ølflasker osv.Pyrex og Borosilicat glas kræver _meget_ højere temperaturer og er en hel del vanskeligere af “anneale”.Spørgsmålet er hvad der er dit fokus?!At lege med glas i en keramikovn kan sagtens være et rigtig sjovt og spændende projekt.Men hvis dit mål er at slibe et teleskopspejl, sååå er der måske lidt langt til mål.Og du kommer formegentligt ikke til at spare penge på det.Ovnen skal køre mange timer, helt med automatik. Koster en del strøm!Stathis Kafalish kan levere virkelig fine blanks af borosilicat glas, som er meget velegnet til teleskopspejle. Og til meget rimelige priser!Det var så det lange svar, og så kommer jeg lige med en krølle på halen TongueMed en keramikovn kan man udføre en teknik, som de amerikanske ATM’er kalder “slumping”.Det betyder, at man opvarmer glasset, så det bliver blødt. Lidt som honning. Bemærk at det ikke som sådan er smeltet.Glasset vil så langsomt flyde og forme sig efter den form, som ligger under.Ideen med det er, at man kan tage et fladt stykke glas og forme det med den krumning, som man ønsker at slibe.Bagsiden følger med, så glasset bliver nærmest til en flad skål.Se det er der flere fordele ved.1) man skal slibe meget meget meget mindre!2) pga af skålformen er glasset meget stivere, dvs man kan “nøjes” med et lidt tyndere glas.3) det færdige spejl vil kunne afkøles meget meget hurtigere end et traditionelt tykt spejl.Hvor stor en ovn har du fået fat i, og hvor høj temperatur kan den køre op på ??

Hej!

Ovnen jeg har anskaffet mig er en stentøjs ovn. Kan komme op på ca 1000 grader C. Jeg er bekendt med tid teknikken og prisen. Det er bare fordi det kunne være sjovt, at jeg kaster mig ud i projektet. Jeg har forme klar til 8, 12 og 16 tommer. Nu mangler jeg lige lidt fritid.

Viser 4 indlæg - 31 til 34 (af 34 i alt)
          • Emnet 'Hvor køber man spejle ? eller glas ?' er lukket for nye svar.