Hvor køber man spejle ? eller glas ?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hvor køber man spejle ? eller glas ?

• Dette emne har 33 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af mads. This post has been viewed 2661 timess. This post has been viewed 2661 times. This post has been viewed 2661 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Kunne være sjovt at prøve med små 8″

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Er det noget, jeg skal prøve at skaffe? Måske er der nogen, der kan lave runde skiver i forskellige størrelser.

Thomas, Bornholm

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Hvis nogen i Jylland er med på at prøve at slibe granit spejl selv, vil jeg gerne deltage.

MEN jeg har INGEN erfaring med selv at slibe spejle, så der er behov for erfaring.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg tror ikke, der er NOGEN her i landet, der har erfaring med granitspejle til teleskoper.

Thomas, Bornholm

morten
            Deltager
              • Super Nova

Granit, kan man overhovedet slibe et brugbart spejl af det. Materialet er jo ikke homogent??? Hvad er der i vejen med pyrex glas? Granit er stenhårdt (Shocked) og sikkert en totalt masochistisk oplevelse at slibe. Når man så er færdig, har man formodentligt en masse mikrorevner og en overflade med forskellige termiske egenskaber i de forskellige komponenter.

Temperaturudviddelseskoefficienten for granit er 7.9 *10E-6, for vindusglas 9*10E-6 og for pyrex 4*10E-6.

Granit er altså termisk dårligere end pyrex.

morten2013-01-03 16:03:07

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Aner ikke om granit kan bruges til spejl, men jeg har på jobbet en kraftig granit blok, glatslibet som jeg bruger til min højde-ridser, det er spejl glat og laver let genskin fra solen, men jeg har dog ikke prøvet at spejle mig i den Wink

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Er der ikke mikrorevner i den, det er der i al granit, jeg har set.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg tror, brugbarheden til astronomiske spejle må komme an på en prøve. Materialet er jo i hvert fald ganske billigt.

Er der en modig sjæl, der tør tage en dyst med granitten? Jens? Lars?

Thomas, Bornholm

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Tommy du kan ikke regne med hvad du ser når du spejler dig i den. Jeg har altid syntes at billedkvaliteten var underligt ringe når jeg spejlede mig i de fine OO spejle. Men det er sidenhen gået op for mig at det nok ikke har noget med spejlenes kvalitet at gøre Clown. Jesper2013-01-03 17:37:58

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Granit duer ikke til selve spejlmaterialet. Det kan ikke poleres ned til samme finish som glas. Men det kan bruges som tool, en rund skive af granit er et rigtig godt slibeværktøj, især hvis man sliber facetter i tool’et.

mvh
                        Jens

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har søgt og læst lidt mere på nettet og der er der ligeledes tvivl og granit’s evne som spejl materiale, det nævnes bla. at granit “suger” vand til sig og dermed ændre form som funktion af fugtigheden, og ændringen skulle være uhomogen 🙁

Så nok ikke noget billigt kvalitets granit spejl til mig denne gang.

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Nej, jeg vil heller ikke prøve granit, men Jenses idé med at bruge det som tool lyder fornuftig.
                            Der har været prøvet mange mange materialer til at lave spejle af.
                            Indtil videre slår glas alle andre materialer, måske med undtagelse af ren berylium.
                            Dette metal er et af de letteste, kan poleres lige så blankt som en alu-coating, koster omtrent ligeså meget som 1½ rumfærge, og så sidst men ikke mindst, så er det dødeligt giftigt!

Nej, jeg tror jeg holder mig til glas Embarrassed

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Desuden er granit crazy tungt, den plade jeg har flyttes kun med 2 hænder og den er ca kun 500x350mm dog ca 120mm høj…

Cool

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Øh, har du prøvet at løfte en glasblok med de samme dimensioner…? Mit 12″ spejl er ingen letvægter og det er kun omkring 50mm tykt.

Thomas, Bornholm

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

Jeg har spurt om referencer på granit mirrors, og her er svaret “ikke checket hvad der står i disse referencer endnu”:

Quote:

————————-

Yes. Dilworth’s ceramic mirrors are didscussed in Sky and Telescope, October 1975, page 259.

A mirror by Patrick Canan was shown at the 1983 Riverside Telescope Makers Conference.

A 9.5 inch mirror is described in Telescope Making No. 20, Summer / Fall 1983, page 38.

An 8-inch f/8.2 mirror is shown in Peter Manly’s book “Unusual Telescopes” It was made by Jackson T. Carle.

Obsidian and rock mirrors are described in Sky and Telescope August 1981 page 122, and November 1979 page 410.

Gems and Minerals magazine, June 1966 page 25 has an article about rock mirrors.

Again, Peter Manly’s book “Unusual Telescopes” offers many more details.

I recently received a comment from another amateur telescope maker right here through ebay telling me that he made a granite mirror in the 1980s and is using it in a solar telescope.

Hope this helps.

Sent Date: Jan-04-13 04:05:27 PST

Dear greypers,

Hi

Do you have any referances to where Granite has been used as mirror matriale ?

/Regards

henrik.schneider2013-01-05 08:31:20

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 34 i alt)
                                • Emnet 'Hvor køber man spejle ? eller glas ?' er lukket for nye svar.