Hvor køber man spejle ? eller glas ?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Hvor køber man spejle ? eller glas ?

• Dette emne har 33 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af mads. This post has been viewed 2660 timess. This post has been viewed 2660 times. This post has been viewed 2660 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Forfatter

mads.s.
      • Asteroid

Som overskriften siger, kunne jeg godt bruge lidt hjælp.

Planen er, at jeg vil bygge selv.

Jeg har et PVC rør som er 410mm i diameter røret er 2 meter langt. Det er så meningen at jeg vil bygge noget af det. Ved ikke om jeg laver det som en dobson eller om jeg bikser en stor montering sammen.

Hvor køber jeg spejle. Eller glas, hvis jeg kaster mig ud i en slibning !!!

Mvh Mads

holm
      Deltager
        • Super Giant

Et godt bud på spejle..

http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/cat/c91_Telescope-Making—–Optics.html

men der er sikkert også andre…

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Hej Mads,

Velkommen til at fantastisk hobby, ATM, Amateur Telescope Making!
          Du kan købe færdige spejle af Astro i Ålborg http://www.2astro.dk og af
          Orion Optics i UK, http://www.orionoptics.co.uk/OPTICS/opticsinformatio.html,
          Galvoptics Ltd i UK http://www.galvoptics.fsnet.co.uk/telescope2.htm,
          og mange andre steder.

Stathis Kafalis i Munchen (LOL ja det hedder manden virkelig!) kan levere ufærdige glas, som du selv kan slibe til det eget hjemmelavede spejl. Han har også karborundum og polermidler. http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/materialeng.htm

Jeg kan se, at vi ikke bor så langt fra hinanden. Det ku være sjovt, hvis vi var flere spejlslibere på Sjælland Thumbs%20Up
          At slibe sit eget spejl er noget helt særligt, men kræver tålmodighed.
          Jeg har gang (on-and-off) i et par slibe projekter, så hvis du har spørgsmål, skal du bare fyre løs…

mads.s.
            • Asteroid

Jeg kaster mig ud i en omgang slibe-feber. Forsøger at bestille en 400mm mirror blank. Så skal jeg genopfinde en opstilling der kan slibe den automatisk. Jeg kommer nok til at spørge irriterende mange gange om det her projekt. Takker for hjælpen indtil videre.Mads S.2012-12-19 16:57:56

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Åh Mads,

Jeg er altså lige nødt til at stikke en kæp i dit hjul !!

Lad nu være med at starte med et GIGA STORT spejl som første projekt !!!!!! Wacko
              Please, du giver dig selv enorme udfordringer.

Det er ikke fordi det er en 100% umuligt projekt, men det er måske 98% umuligt.
              At slibe et spejl er ikke så synderligt svært, HVIS ALTSÅ
              – det er et relativ beskeden størrelse, feks. 8″
              – det ikke er sindsyg hurtigt/kort brændvidde, f.eks. f/6 eller f/7 er fint at starte med.
              – ikke skal have asfærisk form (hyberbolsk osv).
              – ikke er tyndt i forhold til diameteren, 400mm/25mm=1:16, gamle spejlslibere sværger til et forhold 1:6, altså ca 67mm tykkelse ved 400mm!

Så min anbefaling er at begynde med et 8″ glas og ca 1200mm brændvidde.
              Det er et ret let projekt, som du med en vis rimelighed kan blive færdig med over ca ½ år.
              Det kan gøres hurtigere, hvis du har mulighed for at bruge 1-2 timer 4-5 gange om ugen.

Et 400mm glas er enormt stort og tungt.
              Bare det at grovslibe kræver en del kræfter ! Din tool kommer let til at veje 10-15 kg.
              Og et 400mm spejl der er 67mm tykt vejer ca 22kg.
              Det lyder ikke af meget, men når du har skubbet den frem og tilbage, løftet den af og på osv, i 1 time, SÅ ER DU TRÆT I ARMENE !
              Når du begynder at polere sådan et monster, så opstår der nogle kapilær-kræfter (hedder det vist) mellem tool og blank.
              Det føles som om, at de 2 skiver suger sig sammen, og kræver så endnu flere kræfter.
              En full-size polere-tool i den størrelse er nok ikke muligt at arbejde med for en voksen mand! I kind you not!

Jeg ved godt, at det hurtigt går apertur fever i blodet, men ATM er ligesom et håndværk.
              Det skal læres, og skal resultatet være godt er man bare nødt til at øve sig.

Jeg vil ikke skræmme, men jeg vil samtidig have, at du får succes!
              Jeg vil give dig alle de råd du orker at høre på, men er der ét du skal følge, så er det hvad jeg har skrevet i denne post Embarrassed

Lars Malmgren2012-12-19 17:46:50

mads.s.
                • Asteroid

ØV !! Der fløj jeg lige over styret (kæp i hjulet)

Min tilfredsstillelse ved at have “sparet” en masse penge forsvinder bare hvis jeg køber et for lille glas. Det var lige pt. 50% af min motivationsfaktor ! Hvis jeg da bare kendte en der har en keramikovn, kunne jeg selv lave nogle blanks til at øve mig på!

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Rolig nu! Du kan sagtens spare masser af penge – i det lange løb. Lige nu har du brug for uddannelse og erfaring og den slags koster som regel sved, tårer og penge. Følg Lars’ råd og start med et lille spejl. Senere kan du så lave større og større spejle, hvor besparelsen virkelig kan mærkes. Du sparer jo intet ved at satse mere end du kan klare i starten.

Thomas, Bornholm

mads.s.
                    • Asteroid

Kan det ikke lade sig gøre at lave et “ok” spejl af sådan noget som det her.

http://www.mdpub.com/scopeworks/blanks/index.html

Jeg er nemlig snart ejer af en stentøjsovn og tænkte på at kopiere hans teknik. Så kan man lave en masse “øvere”Mads S.2012-12-22 20:09:47

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Mads,

Sorry det sene svar, men der kom lige jul og nytår i vejen Clown
                      Det glæder mig, at du ikke er blevet skræmt helt væk…

Jeg kender godt Mike Davis’s hjemmeside og har flere gange læst om hans forsøg med at smelte glas sammen.

Det korte svar er, JA du kan godt lave meget fine spejle på den måde…. MEN.

Og det lange svar:
                      Du starter et større sideløbende projekt med at lære at smelte glasset sammen, køle og “annealing” af glasset.
                      Glas er noget mærkeligt noget, det er ikke sådan bare lige. Men det kan godt lade sig gøre med alm. sodalime glas, som typisk bruges til vin/ølflasker osv.
                      Pyrex og Borosilicat glas kræver _meget_ højere temperaturer og er en hel del vanskeligere af “anneale”.

Spørgsmålet er hvad der er dit fokus?!
                      At lege med glas i en keramikovn kan sagtens være et rigtig sjovt og spændende projekt.
                      Men hvis dit mål er at slibe et teleskopspejl, sååå er der måske lidt langt til mål.
                      Og du kommer formegentligt ikke til at spare penge på det.
                      Ovnen skal køre mange timer, helt med automatik. Koster en del strøm!

Stathis Kafalish kan levere virkelig fine blanks af borosilicat glas, som er meget velegnet til teleskopspejle. Og til meget rimelige priser!

Det var så det lange svar, og så kommer jeg lige med en krølle på halen Tongue
                      Med en keramikovn kan man udføre en teknik, som de amerikanske ATM’er kalder “slumping”.
                      Det betyder, at man opvarmer glasset, så det bliver blødt. Lidt som honning. Bemærk at det ikke som sådan er smeltet.
                      Glasset vil så langsomt flyde og forme sig efter den form, som ligger under.
                      Ideen med det er, at man kan tage et fladt stykke glas og forme det med den krumning, som man ønsker at slibe.
                      Bagsiden følger med, så glasset bliver nærmest til en flad skål.

Se det er der flere fordele ved.
                      1) man skal slibe meget meget meget mindre!
                      2) pga af skålformen er glasset meget stivere, dvs man kan “nøjes” med et lidt tyndere glas.
                      3) det færdige spejl vil kunne afkøles meget meget hurtigere end et traditionelt tykt spejl.

Hvor stor en ovn har du fået fat i, og hvor høj temperatur kan den køre op på ??

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Blot til info.

Denne tråd kører lige nu på CN

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5583465/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

Forsat rigtig god aften, så vil jeg forsætte med at bygge ENT/RNT 2013

Nightsky2013-01-02 21:10:13

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Meget interessant, Lars Thumbs%20Up
                          Den vil jeg lige læse igennem!

Problemet med Pyrex er, at det er et meget hemmeligholdt produkt.
                          Meget få ved hvilke temperaturer det anneales ved osv.
                          ATM’er har ødelagt meget glas ved at prøve sig frem Shocked

Der er en gut på ATM mail-listen, David Davis, som har eksperimenteret meget med at “fuse” glas med en “glass foam core”.
                          Hvilket materiale den “foam core” er ved jeg ikke, men jeg tænker en form for hård glasuld.
                          Eller lidt som gasbeton, bare lavet af glas…
                          Men meget interessant læsning!

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Folkens.

Man kan hurtigt bruge strøm for lige så mange penge som det koster at købe et stykke kvalitetsglas, anløbet og fri for indre spændinger.
                            Man raffinerer jo heller ikke selv jernet, hvis man vil reparere sin bil selv!

Brug hellere pengene og kræfterne på at lære glassets firnurligheder at kende!

mvh
                            Jens

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Jeg er helt enig med dig Jens, men at “slumpe” et glas er meget meget interessant.

Forestil dig en 16″ f/3, der køler ligeså hurtigt som en 10″, og hvor kurven er pregenereret pga “slumpningen”, så du nærmest kun har finslibet og poleret Thumbs%20Up

henrik.schneider
                              Deltager
                                • Nova

Har i hørt om ideen med at bruge granit som spejl materiale?

Jeg ved intet om spejl slibning, men kunne forestille mig at uenshederne i granit kunne blive et problem, men hvad mener i gavede gutter?

Se denne link

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Tja, granit kan jo leveres i store mængder herfra. Min nabo er faktisk stenbrudsarbejder. Var det noget med en 1-meter klods? Den lysegrå Hammergranit og den mørkegrå Rønnegranit er begge ret finkornede og ensartede i strukturen. De kan begge poleres til spejlblank finish.

Vær dog forberedt på, at granit er ekstremt hårdt, meget hårdere end glas.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
                                • Emnet 'Hvor køber man spejle ? eller glas ?' er lukket for nye svar.