Hvor god er nattehimmelen?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvor god er nattehimmelen?

• Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 253 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Lige det samme her, fik nye lygter foran komplexet, fedt nok, men det andet blænder bare løs, men ok, nu oplyses mine værelser da ikke mere af gade lygten Cool

johnni.gade
        • Giant

I vores by plejer de at slukke hver anden gadelygte om natte. Ved ikke om det er standard, men det er meget rart.

camilla
        Deltager
          • Giant

Vær også lige opmærksom på, at der er meget store individuelle forskelle. Jeg ser fx ikke særligt godt, og har ved forskellige lejligheder vurderet stjernehimlen anderledes end observationsmakkere. Blev for første gang opmærksom på det, da jeg for mange år siden observerede meteorer sammen med min daværende kæreste, i regi af meteorsektionen i Astronomisk Selskab. Ved meteorobservationer tæller man efter mørketilvænning stjerner i nogle standardfelter som kan omregnes til en grænsestørrelsesklasse. Selvom vi lå ved siden af hinanden, var der næsten en magnitudes forskel på hvad vi kunne se. Til gengæld kunne jeg se næsten de samme antal stjerneskud som ham. Så der var både en magnitude korrektionsfaktor og en “personlig” faktor, som også medtager hvor godt man reagerer på lys i bevægelse. Det klarede jeg åbentbart “relativt” godt.

Lindhard – jeg tør godt skrive det, fordi der er langt til Esbjerg. Men at du så mere for 25 år siden, kunne måske også have noget med alderen at gøre :o) Pupillens evne til at udvide sig, formindskes lidt med årene.

Tommy F – prøv at observere fra strandparken. Alt andet lige, så kigger vi over Køge Bugt mod syd, hvor der ingen lysforurening er. Så i betragtning til afstanden til København, er himlen faktisk OK mørk.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Ja, holder det klart i aften kan jeg da lige trille derud, bare for at se forskellen, det tager kun 5 min herfra.

nhaagh
            Deltager
              • Super Giant

“Hvor god er nattehimlen” afhænger natruligvis af lysforureningen men også af seeingen. En god nattehimmel må være:

1) mørk = god transperens samt lidt/ingen lysforurening

2) god seeing

Lysforureningen er det relativ let at vurdere på forskellige lokationer, men hvad med seeingen ?

Er der nogen der har et bud på hvor man finder god seeing ? På bakketoppe ? Tæt ved havet ?

For astrofotografer er det faktisk vigtigere at finde god seeing end super mørke da eksponeringstid, filtre m.m. kan kompensere for den manglende kontrast men ikke for dårlig seeing !

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

camilla wrote: Lindhard – jeg tør godt skrive det, fordi der er langt til Esbjerg. Men at du så mere for 25 år siden, kunne måske også have noget med alderen at gøre :o) Pupillens evne til at udvide sig, formindskes lidt med årene.

Hvad? Umuligt! Jeg ser jo ung og som en ørn Cool

Seriøst: ja alderen betyder naturligvis også noget, men byudvikllingen er i denne sammenhæng en meget væsentlig faktor.

I 1984 lå området her uden for byen og der var bart til næsten alle sider – undtagen syd.

Nu er det hele udbygget med industriområder, stort dagligvareområde med to/tre “centre” og masser af belysning.

Så selv om synet har ændret sig, så er forholdene også objektivt set desværre blevet meget ringere.

mvh
                Lars

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Hvor god er nattehimmelen?' er lukket for nye svar.