Hvor god er nattehimmelen?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Hvor god er nattehimmelen?

• Dette emne har 20 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 252 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Jeg fik i en anden tråd (Lysforurening Ringkjøbing) dette link om måling af nattehimmelen:

og prøvede at vurdere min himmel i nat omkring 0.30.

Selv om der var enkelte skyer, og Månen var på vej op i nordøst, kunne jeg med sikkerhed se fem af de seks stjerner i “mag 5” skemaet.

“Næsten mag 5” var bedre end forventet her i den nordlige del af “storbyen” Esbjerg.

Lidt senere på året og uden måne og dis må det blive helt godt.

Det bliver interessant at lave testen ved MAF star party 2010.

mvh
      Lars

johnni.gade
        • Giant

Ja seeing er jo alt i astronomi. Synes ikke der har været virkelig gode nætter i et stykke tid i nordjylland.

lehmann
          • Super Giant

Lindhard wrote: Jeg fik i en anden tråd (Lysforurening Ringkjøbing) dette link om måling af nattehimmelen:

og prøvede at vurdere min himmel i nat omkring 0.30.

Selv om der var enkelte skyer, og Månen var på vej op i nordøst, kunne jeg med sikkerhed se fem af de seks stjerner i “mag 5” skemaet.

“Næsten mag 5” var bedre end forventet her i den nordlige del af “storbyen” Esbjerg.

Lidt senere på året og uden måne og dis må det blive helt godt.

Det bliver interessant at lave testen ved MAF star party 2010.

Ja men læg mærke til hvordan antallet af stjerner nærmest eksploderer på de sidste 2 tegninger. Så næsten 5 lyder godt men er det ikke.

Jeg har Mag 6+ i vores ødegård i Sverige og her drukner Svanen i Mælkevejen så den faktisk er vanskelig at se Wink

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Nattehimlen ved MAF er klart bedre end 6, mellem 6.5 og 7, skulle jeg tro, men nok nærmere 6.5. Jeg kunne ikke se så svage stjerner som hjemme fra Bornholm (here we go again… ) og specielt var mælkevejens kontrast en lille smule dårligere og M13 ikke nær så synlig som hjemmefra.

Der er noget svag lysforurening i øst, set fra den østlige observationsplads. Dette kunne konstateres ved at undersiden af nogle svage skyer var belyst.

Men mælkevejen i zenith var alligevel meget fin. Jeg kunne se den snabelformede støvtåge i Cepheus/Ursa Minor strække sig næsten helt op til Polaris og den meget svage kegleformede del af mælkevejen der ligeledes strækker sig op mod Polaris var ligeledes synlig. M33 var meget svagt synlig med det blotte øje.

Thomas, Bornholm

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Lehmann wrote:

Ja men læg mærke til hvordan antallet af stjerner nærmest eksploderer på de sidste 2 tegninger. Så næsten 5 lyder godt men er det ikke.

Jeg har Mag 6+ i vores ødegård i Sverige og her drukner Svanen i Mælkevejen så den faktisk er vanskelig at se Wink

Om mag 5 er godt afhænger af udgangspunktet. Det er desværre vilkårene “i byen” en augustnat med månelys.

M 31 kan normalt også ses med det blotte øje herfra Wink

Ja, som det fremgår af tabellen på side fem i linket, så giver de sidste mag jo mange stjerner. Ved mag 5 kan man teoretisk se 1.700 stjerner og ved mag. 6 4.900 stjerner.

Kan du klare mag 6½ ved ødegården er der altså mellem 10.000 og 14.000 stjerner at se med det blotte øje.

Hvert mag-trin er i øvrigt lig med en forskel på 2,5 gange.

Således vil en mag. 1 stjerne være (2,5) 5 eller 100 gange lysere end en mag. 6 stjerne.

mvh
              Lars

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

M 31 kan normalt også ses med det blotte øje herfra

Blot for at udrydde misforståelser, så talte jeg om Messier tretten og ikke Messier enogtredive.

M31 er synlig under ganske dårlige forhold, i hvert fald kerneområdet, ligesom kerneområdet af vores egen mælkevej i Saggitarius også er synlig i månelys og forholdsvis kraftig lysforurening.

Kuglehoben M13 er imidlertig m 5,5 eller noget i den retning og kan kun ses godt med det blotte øje under rigtig gode forhold.

Thomas, BornholmAstrojensen2010-08-05 15:53:24

lehmann
                  • Super Giant

Lindhard wrote:

Om mag 5 er godt afhænger af udgangspunktet. Det er desværre vilkårene “i byen” en augustnat med månelys.

Det var ikke min mening at nedgøre din betragtning Wink

Du har ret.

Lehmann2010-08-05 16:14:46

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Astrojensen wrote:

M 31 kan normalt også ses med det blotte øje herfra

M31 er synlig under ganske dårlige forhold, i hvert fald kerneområdet, ligesom kerneområdet af vores egen mælkevej i Saggitarius også er synlig i månelys og forholdsvis kraftig lysforurening.

Thomas, Bornholm

Trækker lidt på smilebåndet, her i Brøndby kan jeg skimte de klareste 20-25 stjerner, karlsvognen osv…

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Trækker lidt på smilebåndet, her i Brøndby kan jeg skimte de klareste 20-25 stjerner, karlsvognen osv…

OK, det ser ikke alt for godt ud…

I vinters, da der var COP15, lå jeg i telt på Kastellet og der behøvede man sandelig ikke lommelygte for at finde rundt om natten.

Alligevel kunne jeg da se en hel del stjerner, så helt umuligt er det da ikke at observere fra København. Man skal dog nok ikke satse på en karriere som observatør af Abell’s planetariske tåger…

Dobbeltstjerner og solsystemet er jo dog oplagt.

Og så kan du jo tage på ferie til Bornholm i August og September (dog ikke Sept. 9-12, da skal du til MAF! )

Thomas, Bornholm

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Astrojensen wrote:
                        Blot for at udrydde misforståelser, så talte jeg om Messier tretten og ikke Messier enogtredive.
                        Thomas, Bornholm

Sorry, det står der jo også.

M 13 så jeg også forleden, men det krævede lige lidt hjælp af prismekikkerten.

For godt 25 år siden, da jeg flyttede hertil, var her ret mørkt, kun lidt lys fra Esbjerg nede i syd og vest, ellers fint. Østhimmelen var sort. Dengang var M 13 synlig.

Nu ligger vores “indkøbscentrum” med Bilka og Co. og oplyser østhimmelen til næsten ubrugelighed, bylyset fra Esbjerg når op i ca 50° højde fra sydøst til vest-nordvest, så det er en træls udvikling.

Der kan observeres, men de gode, gamle dage med Pluto næsten blændende i 8-tommeren er forbi.

Selv mine store 14″ kan kun lige slæbe den ind (Bevares, Pluto er dalet fra ca 0° til -18° i mellemtiden, men alligevel.)

Lindhard2010-08-05 17:41:48

mvh
                        Lars

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

men de gode, gamle dage med Pluto næsten blændende i 8-tommeren er forbi.

Øh, ham der har coated de spejle vil jeg gerne have adressen på…

Iøvrigt kedeligt at høre om at udviklingen er gået mod så slem lysforurening. Her på øen er det BEDRE nu end for ti år siden, da mange gamle gadelygter er udskiftet til bedre modeller og lyset slukkes efter midnat, dog ikke i weekender.

Thomas, Bornholm

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Alt er tændt i Brøndby hele tiden, motorveje, de store fabriks områder HELE VEJEN RUNDT om mig, og BIF stadion klarer jo resten søndage og mandage som regel LOL

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Hmm, mener at MAF gav mag +21/22, det skulle modsvare mellem 6,11 og 6,62

johnni.gade
                                • Giant

Lindhard wrote:

Præcis. Mag 5 er nogen gange alt man har 😛

lehmann
                                  • Super Giant

Ja her i Ringsted er det heller ikke for godt nye fabrikker og butikker gør livet svært. Til gengæld har vi fået nye gadelygter der ikke spreder lyset så meget, men det opvejer ikke alle de nye virksomheder der absolut skal have alt tændt 24 timer i døgnet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Hvor god er nattehimmelen?' er lukket for nye svar.