Hvor er vi på vej hen?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Hvor er vi på vej hen?

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af jens. This post has been viewed 408 timesjacobsen. This post has been viewed 408 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Hej Jens

Interessant betragtning. Jeg slog også op og fandt bl.a. denne:

“A club is an association of two or more people united by a common interest or goal.”

På dansk:

“Klub, (eng.): Sammenslutning af personer, undertiden tilhørende samme samfundslag eller sociale interessegruppe, med det formål at dyrke fælles selskabelige, politiske, idrætslige, kunstneriske eller andre interesser.”

Amatørastronomien falder så ind under “andre interesser” – men jeg kan ikke lige se, at organiseringsformen, klub fratager denne for at have vedtægter.

Jeg er medlem af KDA, Kongelig Dansk Aeroklub. Den startede i sin tid som en ballonklub, men fik efterhånden andre grene af luftsporten ind under sine vinger. Disse forskellige grene er nu blevet til unioner – eller sammenslutninger. Jeg er også medlem af Dansk Paragliding og Hanggliding Union – den er så igen tilknyttet KDA.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Tak for forklaringen på ØAA, Torben.

Ang. klub – jeg vil tro at der kreves visse formaliteter hvis/når der kommer penger ind i billedet, som f.eks. en kasserer og vædtekter. En ølklub eller vinklub har måske en fordel af at ikke have en kasse, fordi ingen husker noget fra dagen før allligevel! LOL

Mvh,
        Bjørn

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Just præcis Smile

Forskellen på en klub og en forening er at en forening kan stilles til ansvar, jvfr. den har en bestyrelse og en formand, vedtægter, generalforsamling, etc. Hvis en klub også har det, er det rent faktisk en foreningClap

Men man kan da godt kalde det for en klub, bestemt.

mvh
          Jens

camilla
          Deltager
            • Giant

Så er det da sjovt, med en forening der både er “kongelig” og “klub”. Formelt og uformelt på een gang.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Camilla

Ja, det er lidt pudsigt 🙂

Jens, det lader til, at klub og forening er to sider af samme sag. Hvad med KDAK? Se her:

En klub med vedtægter, bestyrelse og det hele.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Torben.

Som jeg sagde detSmile En forening kan godt kalde sig for en klub eller selskab eller forbund.

Se for eksempel denne jagtklub, som ganske korrekt benævner sig som en forening.
                http://www.shooting.dk/

Men folkeligt og sprogligt set, så forbindes “Klubber” ofte med sportsudøven eller anden “hobby”. F.eks en modelbaneklub.
                De lidt mere seriøse aktiviteter vi udøver, bør retteligt falde ind under foreningslivet. Hvem har f.eks hørt om en “Kunstklub”? De fleste vil nok mene at kunstforening er den korrekte betegnelse.

Se f.eks her DTU’s ret fine distinktion mellem klub og forening:
                http://www.dtu.dk/Om_DTU/Klubber_og_foreninger.aspx

mvh
                Jens

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Hvor er vi på vej hen?' er lukket for nye svar.