› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Hvor er vi på vej hen?
- Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år siden af jens. This post has been viewed 407 timesjacobsen. This post has been viewed 407 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. februar 2011 kl. 19:11 #56816
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Nedenstående indlæg er sendt på Astrolist i dag. Jeg sender det også her på Astro-Forum for at sikre mig, at så mange som muligt har mulighed for at læse det.Jeg har med vilje ikke markeret dette som off topic, for det
er noget som vedkommer os alle.For tre år siden skrev jeg nedenstående leder. Jeg sender
den her på Astrolist, fordi jeg føler, at dansk
amatørastronomi er under forandring, og at vi måske ikke er
helt i fodslav omkring den måde, som vi organiserer os på.
Der er jo nedsat en gruppe, som arbejder med klubbernes
tilhørsforhold og samarbejde med Astronomisk Selskab, og i
den anledning har jeg noget materiale, som måske kan
inspirere denne gruppe.
Skriv til mig, hvis nogen i udvalget ønsker at få mailet
dette udspil:
mailto:ttau@tocobs.orgI øvrigt hører jeg gerne kommentarer.
ØAA – hvor er vi på vej hen?
Som tidligere annonceret har jeg planer om at forlade formandsposten. Jeg har i de senere år tænkt meget over, hvad vi vil med vores klub – især set i relation til den stigende mængde tilbud som møder en på Internettet. I mange år har vi haft Astrolist, og senere er der kommet flere konferencer til, så der er noget for enhver smag både hvad angår emner og fagligt niveau.
Derudover kan man søge astronomisk viden i f.eks. Astronomibladet – og selvfølgelig også hos en del andre astronomisk orienterede foretagender som beskæftiger sig professionelt med astronomi og anden videnskab – NASA, ESA osv. – jo, udbuddet er stort – især hvis man kan begå sig på engelsk.
Set i forhold til ovenstående foretagender er ØAA blot en lille bolsjebutik som fra tid til anden kan tilbyde medlemmerne en mundsmag til den søde tand i form af foredrag om forskellige emner.
Måske er det bare mig som føler, at klubben på en måde er ved at blive overflødig, fordi folk med interesse for astronomi via konferencer kan få besvaret spørgsmål som f.eks. angår køb af instrument, observationsteknik og forskellige astronomiske objekter.
Oven i dette er der også sket det positive, at et astronomisk instrument ikke længere er så dyrt at anskaffe, så det er forholdsvis billigt at komme i gang.
Jeg ved, at det også hænder at folk der er tilmeldt disse konferencer mødes, hvis der er lyst og behov for det, og på denne måde opstår der måske små nye grupper som helt uforpligtende kan samles om specielle emner. Man har ikke et fast klubhus, der er ikke vedtægter, og man betaler ikke kontingent.
Ovenstående er et eksempel på, hvad klubben kan gøre for astronomiinteresserede – ligesom før i tiden – hvis man kunne finde den.
ØAAs formålsparagraf lyder:
”Foreningens formål er at samle astronomisk interesserede til bl.a. gensidig erfaringsudveksling, samt foredrag og andet af interesse”.
Kan man ikke godt sige, at eksemplet fra konferencen stort set opfylder formålsparagraffen? Ønsker man at gå til foredrag, skal man blot melde sig ind i Astronomisk Selskab. Her kan man overvære spændende foredrag som foregår på Århus Universitet – man skal bare betale kontingentet, og så finde sig en plads i auditoriet.
Tiderne skifter, og de fleste følger med – vi vil have det nemt, og er der noget som vi er interesserede i, så skal vi have hurtig adgang, og det skal helst også være uforpligtende.
Observatoriet
Jamen, hvis klubben lukker, skal vi så ikke længere mødes i disse hellige haller? (ORO) Kan nogen så spørge. Observatoriet er et fantastisk sted at mødes – man mærker historiens vingesus i det 100 år gamle sted, så der kan ikke klages over rammen.
Da jeg blev medlem i 1986 – tror jeg det var, holdt klubben møder i et af universitetets lokaler på Ringgaden. På et tidspunkt kunne vi ikke længere låne lokalet, og så var gode råd dyre. Jeg foreslog, at vi kunne høre, om vi ikke kunne låne Ole Rømer Observatoriet. Der var flere der mente, at det var helt urealistisk, men Ole J. Knudsen var med på ideen, og nu har vi holdt møder i observatoriet i rigtig mange år – omkring tyve tror jeg. Klubben havde i mange år et bibliotek – det fyldte en stor kuffert, som Mogens Blichfeldt troskyldigt slæbte med til alle klubmøderne. Antallet af udlånte bøger var beskedent. Senere flyttede biblioteket ind i et skab i ORO, og for ikke så længe siden blev bøgerne bortauktioneret til medlemmerne. Det er mit indtryk, at ingen begræder dette salg.
Klubbens instrument
Vi har også en klubkikkert og et H-alfa-filter til solobservaton. Udstyret udlånes stort set ikke – det er nok for bøvlet at slæbe det hjem. Så er det meget nemmere at købe sin egen kikkert, som oven i købet selv kan finde det man har lyst til at observere – hvis man ellers kan finde ud af at betjene den. Men så er der heldigvis hjælp at hente i klubben – og ellers er det bare at tilmelde sig en konference og skrive ”HJÆLP”, så kommer der straks svar fra andre – som heller ikke kan få skidtet til at fungere – og sandsynligvis også svar fra en kikkertnørd der kan vise dem, hvordan man gør. Problem løst – og måske er der samtidigt opstået en lille GOTO brugergruppe som kan mødes og observere.
Observatoriets instrumenter
Nu har Ole Rømer Observatoriet jo nogle udmærkede instrumenter som vi kan få lov at kikke i. Det er godt nok ikke tit det sker. Vi er faktisk også blevet tilbudt at bruge et af instrumenterne til CCD fotografering, hvis der var interesse for det, men mig bekendt har ingen interesserede meldt sig, og det er måske lidt underligt. Måske er glansen gået af Skt. Gertrud – det der før var spændende og interessant er ikke så tiltrækkende mere – vi er simpelthen blevet forvænt tror jeg.
Astronomiens år 2009
Så er der Astronomiens År 2009, hvor vi i samarbejde med andre danske klubber kunne søge om et elektronisk planetarium – en stor Dobson forsynet med kamera som trådløst kan sende billeder af himlen ud til et antal fladskærme. Hele herligheden leveret på en trailer lige til at hægte på krogen på bilen og så ud og vise himmelske objekter frem for videbegærlige unge poder. Hos ØAA valgte vi at springe over dette tilbud – det var ikke muligt at mønstre folk, som ville stå for disse forevisninger. Jeg må tilstå, at jeg ikke selv er indstillet på at stå for den opgave – jeg vil hellere bruge tiden i mit eget observatorium, for så mange gode nætter er der heller ikke.
Fremtiden
Jeg synes, at det er på tide, at vi tager en snak om klubbens fremtid. Hvordan synes du, at klubben skal køre i fremtiden – hvis den skal køre videre? Hvordan kan vi gøre møderne mere interessante?
Jeg lægger op til, at vi tager en diskussion om ovenstående på det kommende klubmøde –”medlemmernes aften”.
Der vil som tidligere være mulighed for at komme med indlæg af astronomisk karakter. Jeg kan allerede nu oplyse, at Bjarne vil vise billeder fra MAFs Starparty den 6. september.
Jo – så er der også fremmødet – vi er omkring 50 medlemmer. Det er sjældent, at vi er mere end 15 på klubmøderne. Hvor bliver folk af?
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 11:13 #56862
andreas- Super Giant
Hej Torben
Det er et interessant dilemma du og foreningen står i, og når jeg skriver er det ikke fordi jeg direkte har relationer til jer men ofte har stillet mig selv spørgsmålet generelt. Der er ingen tvivl om at spørgsmål om teknik og teori er havnet på internettet, i Danmark bl.a. her på forum. Det oplever mange af os selv, når vi har noget der plager os så skriver vi en hurtig post og svaret er gerne fremkommet inden aftenen er omme. Samtidig har jeg selv oplevet at forum giver adgang til en masse uforpligtende observationsaftener med andre ligesindede.
Der hvor jeg så har oplevet foreningernes store styrke de fine arrangementer der bliver afholdt, og som bestemt kræver engagement fra enkeltpersoner, eller grupper. Jeg har bl.a. deltaget i Brorfeldes december marthon og MAF’s starparty, begge arrangementer som jeg har stor respekt for. Styrken ved denne form for arrangementer er at jeg oplever en mere professionel og dybdegående tilgang til tingene. Der er ganske enkelt flere detaljer end hvad der kommer ud af de online baserede diskussioner.
I dag er jeg medlem af Brorfeldes venner, på trods af dette har jeg endnu mit første klubmøde til gode. Det skyldes en blanding af manglende tid og interesse fra min side, og manglende “kunde” pleje fra klubbens side. Den manglende interesse for nye medlemmer har jeg desværre også oplevet fra andre foreninger. Det skal dog ikke holde mig fra at rose foreningerne for det arrangement flere af dem har med fortovsastronomi, hvor man tager ud og stiller op hvor der kommer “intet anende” forbipasserende.
13. februar 2011 kl. 12:41 #56868
astrojensenDeltager- Neutron star
Nu er jeg ikke medlem i den ovenstående omtalte forening, men jeg synes, ligesom Andreas, at emnet rammer bredere end for blot den nævnte forening.
Internettet har for mig været den helt store redningsplanke. Der er slet ikke astronomiinteresserede nok på Bornholm til at stifte en forening og vores afsides liggende placering på landkortet (nej, vi ligger IKKE oppe i nærheden af Anholt eller syd for Amager…) gør at det ikke vil være muligt for mig at deltage i månedlige arrangementer i en klub på den anden side af vandet – med mindre det var i Ystad, men det vil stadig være besværligt.
Internettet har givet mig adgang til en mængde information jeg slet ikke kunne have fået i en gammeldags forening og det endda til en meget favorabel pris. Nettet er jo ikke gratis, men da man jo også bruger det til mange andre ting end at diskutere astronomi, så kan man vælge at betragte omkostningerne til “internet-astronomi” som værende enten ikke-eksisterende, fordi man alligevel ville have haft internet, eller som meget små, fordi omkostningerne spredes over mange formål.
Det jeg så mangler er den personlige kontakt, altså rent fysisk at mødes og observere og hygge med andre amatørastronomer. Igen er jeg forhindret af min hjemøs afstand til fastlandet, eller rettere, af den nuværende prispolitik hos vores færgeselskab, der har monopol på fragt af biler til og fra øen. Lagt sammen er det simpelthen for besværligt at rejse med teleskop og grej andet end en eller to gange om året.
Til hverdag er jeg altså henvist til internettet og jeg kan slet ikke forestille mig at skulle undvære det. Havde jeg boet et andet sted, hvor der var mulighed for at komme til at mødes i en forening med jævne mellemrum, ja så var jeg dog helt sikkert medlem i en sådan.
Thomas, Bornholm
13. februar 2011 kl. 15:11 #56876
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hvad heder foreningen – eller hvad står forkortelsen ØAA for? Muligt at jeg ikke har læst nøjaktig nok, men jeg kan ikke finde det noget sted …
Mvh,
Bjørn13. februar 2011 kl. 15:35 #56879
Hej Bjørn
ØAA er forkortelsen for Østjyske Amatør Astronomer. I virkeligheden burde det være ØA, da amatørastronomer jo er eet ord. På engelsk – OEAA – og her er det ok med to A’er 😉TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 15:39 #56880
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Torben, for at dele sol og vind lige, burde du poste dette indlæg på Astro’s forum. Der er en ret stor ikke-overlappende målgruppe.
mvh
Jens13. februar 2011 kl. 15:40 #56881
Hej Andreas
Det er jo supergodt for dig, at du har Internettet. Det er rigtigt, at nogle af foreningerne laver nogle virkelig gode arrangementer. Jeg har selv været til Starparty en enkelt gang, og jeg er fuld af beundring for den lokale klub, der har resurser til at få sådan et arrangement op og stå.Det er jo lysten der driver værket, så det er helt op til den eneklte, hvor meget der skal investeres i interessen.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 15:43 #56882
Hej Jens
Det vil jeg også godt, men jeg er blevet smidt af – mit password virker ikke mere.Det er lidt træls, at man skal poste et indlæg flere steder for at komme i kontakt med alle.Du må godt videresende det, hvis du kan overtales til det 😉mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 15:45 #56883
Hej Thomas
Det er jo supergodt for dig, at du har Internettet – ligesom Andreas. Jeg forstår godt, at du gerne vil i kontakt med andre ligesindede – det er oftest meget givende. Det kan jo heller ikke være meningen, at du skal helt til Ystad for at møde amatørastronomer – som jo for det meste taler svensk 🙂mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 16:00 #56885
Hej Torben.
Send mig lige en PM med teksten, så skal jeg lægge indlægget på.mvh
Jens13. februar 2011 kl. 16:49 #56893
Hej Jens
Tak for hjælpenJeg er på 2Astro igen. Det var mit brugernavn den var gal med, ikke pw 😉TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 17:07 #56897
Det kan jo heller ikke være meningen, at du skal helt til Ystad for at møde amatørastronomer – som jo for det meste taler svensk 🙂
Det sidste er nu absolut ikke noget problem! Jeg taler flydende svensk, endda helt uden accent. Jeg fik engang Persson fra Astro til at tro jeg var svensker. Det var ret morsomt.
Det er kun vest for Øresund det svenske gi’r problemer…
Thomas, Bornholm
13. februar 2011 kl. 20:20 #56912
Hej ThomasDet er jo en fin ting, at du også taler svensk, hvis en interesant jobmlighed viser sig i Sverige 🙂Som jeg ser det, så er svenskerne kun et problem, når de banker os i fodboldTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2011 kl. 20:35 #56915
Hej Torben
Jeg har arbejdet i Sverige to gange, som vikar på kvæggårde. Jeg har truet på jobcenteret og fagforeningen med at flytte til Sverige, hvis mulighederne ikke bød sig herhjemme. Jobcenteret var ligeglade, men fagforeningen var ikke så fornøjet ved udsigten til at miste et medlem.
Jo længere op i Sverige man kommer, des flinkere er folk. Jeg arbejdede i Vindeln, nord for Umeå, og Bonden der mente, at Svenskere syd for Klarälven (cirka midt i Sverige) faktisk ikke var værd at beskæftige sig med…
Naturen der oppe er helt fabelagtig. Jeg kunne godt finde på at flytte derop, hvis jeg blev for træt af vores usle vintre. Problemet ville så være afstanden til familien.
Thomas, Bornholm
13. februar 2011 kl. 20:51 #56918
Hej Torben.
Jeg kan ikke lade være med at bide mærke i at du mange gange kalder ØAA for en “Klub”. Har ØAA ikke vedtægter og en generalforsamling da?
Det der er forskellen på en klub og en forening er f.eks at en forening har vedtægter og generalforsamling, en forening kan f.eks påtage sig et ansvar i lovens forstand. Det kan en klub ikke. Den hårfine forskel ses her:
http://da.wikipedia.org/wiki/Forening
Men man kan godt kalde en forening for en “Klub” men det er den som regel ikke
mvh
Jens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvor er vi på vej hen?' er lukket for nye svar.