› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Hvor er det klart?
- Dette emne har 20 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af Frank Larsen. This post has been viewed 570 times
-
ForfatterIndlæg
-
27. februar 2009 kl. 10:17 #11379
mortenbDeltager- Super Giant
Super flot !
(en eller anden fotograf, har garanteret et eller andet at brokke sig over !)
mvhMortenB 2009-02-27 09:21:30 27. februar 2009 kl. 10:18 #11380
wiebenDeltager- Nova
Jakob, du skal have kollimeret dit teleskop….der er en kæmpe komet på dit billede
Spøg til side. Flot billede. Jeg tror dog at du har klippet lidt i levels, så det er gået lidt ud over halen i det sidste billede.Jeg sad og trippede i går, og kunne ikke beslutte mig om jeg skulle køre til Maglesø. Der var dog for mange skyer på Frederiksberg, og MS skycam i Holbæk vise ikke stjerner, så det blev sengen der vandt. Jeg statser dog stærkt på en all-nighter i dag.27. februar 2009 kl. 10:27 #11382
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej
Det var klart periodevis i aftes i Tåstrup og da jeg havde lagt Emma til at sove
23 tiden gik jeg ud og pakkede teleskopet ud at dets 2måneder lange
vinterhi. Heldigvis var der ikke dug på spejlet og kun en smule på
correctorpladen som hurtigt forsvandt da heateren blev tændt – men pyha den trænger til en rensning efterhånden.Min 600mm guide kikkert bærer desværre præg af at have været dugget til
mange gange nu – støvet sidder i klatter – og det var skidt da jeg i aftes havde tænkt mig at skyde
løs på Lulin med den.Men først skulle jeg da lige kigge lidt på Saturn – og HOV – shit den står roligt i aften.
Så frem med min 5x Barlow som hiver brændvidden helt op over 15m –
Shiiiit – billednedbrydning tydelig, men absolut genkendelige ringe i
et 17mm Hyperion (vi er altså ude i 882x).Ja – så kunne Lulin altså være Lulin – mine planet abstinenser gjorde
at jeg måtte finde laptoppen frem og cleare et Gb så jeg kunne få taget
nogle avi’er.Det er der så kommet lidt ud af – men seeingen blev værre og computeren
drillede så jeg holdt mig til en S/H optagelse og droppede RGB.Jeg skal lige have stacket noget sammen så poster jeg lidt.
Men så kom turen til Lulin – UPS – jeg troede den var kommet højere på
himlen men er på vej ned i taget på mit hus – så jeg har kun fået nogle
få expos på et par minutter da jeg lige skulle have overtalt PHD til at
guide gennem min LX200’s 3048mm istedet for de sædvanlige 600mm. Men
det lykkedes da at guide på kernen med 2s expos – coool. Billed kommer
– men kan ikke matche Jacobs.Og så kom skyerne igen – og jeg gik ind i seng.
…men der er chance for klart igen i aften
gaab – gid man lå hjemme og sov sammen med sin datter.
FrankLarsen 2009-02-27 09:36:14 27. februar 2009 kl. 10:34 #11383
PS. jeg fandt igår iøvrigt en vejledning i at filme cometer – ikke så meget nyt.
Tag en lang serie på 2-5minutter pr. expo som er guidet på kernen.
Median stack eller sigma clip dem. Stjernerne forsvinder.
Tag en kort serie på 2-5minutter pr. expo som er guidet på stjerner
Median stack dem eller sigmaclip. Kometen bliver nedtonet.
Kombiner de to optagelser med layers i photoshop eller sum dem simpelthen sammen.
27. februar 2009 kl. 10:40 #11384
mr.mox- Nova
Wieben wrote: Jakob, du skal have kollimeret dit teleskop….der er en kæmpe komet på dit billede
LOL!Wieben wrote: Spøg til side. Flot billede. Jeg tror dog at du har klippet lidt i levels, så det er gået lidt ud over halen i det sidste billede.
Ja, det er også kun en “førstebehandling”. Der er helt sikkert mere at trække ud af billedet, og jeg har nok været lidt hård med levels – det er sgi også svært.Lidt data iøvrigt. Billedet er stakket af 10 billeder af 120 sekunder UGUIDET (Jeg har ikke nogen autoguider). Darks, flats og det hele er brugt (fandt iøvrigt ud af hvor vigtigt det er at dække søgeren på kameraet! Det har jeg ikke gjort tidligere, men det gør jeg fremover!)Billederne er stakket i DeepSkyStacker, som kan lave en “dobbelt” alignment, dvs. stakke to gange, en gang alignet på kometen, og een gang på stjernerne, som er lavet med median, så der ikke kommer streger.Wieben wrote: Jeg sad og trippede i går, og kunne ikke beslutte mig om jeg skulle køre til Maglesø. Der var dog for mange skyer på Frederiksberg, og MS skycam i Holbæk vise ikke stjerner, så det blev sengen der vandt. Jeg statser dog stærkt på en all-nighter i dag.
Jeg kan anbefale at bruge Foreca.com til vejrudsigter. De forudsagde allerede for tre dage siden at det ville klare op i løbet af fredag aften. De leverer lokaludsigter med seks timers interval.27. februar 2009 kl. 13:45 #11400
Så fik jeg uploadet lidt:
Lulin.
3stk 2min eksponeringer med Canon 350D gennem 102/600mm Akromat guidet på kometen
(diverse støjreduktion og baggrundsflatten for at trække den frem)
Saturn viser jeg i en seperat tråd
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvor er det klart?' er lukket for nye svar.