Hvis bare vi havde sådan en park i DK

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Hvis bare vi havde sådan en park i DK

• Dette emne har 16 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af mikael_joe. This post has been viewed 287 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

A spot in Scotland has picked up an international award, confirming it as one of the best places for stargazing in the world.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8362265.stm

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

“Hvis bare vi havde sådan en park i DK”

Hva’ ævler du om? Det har vi da allerede! Den hedder Bornholm…

Seriøst, himlen er superb herover. Kom bare og se. Fem minutter udenfor Rønne by kan man se Mælkevejen fra horisont til horisont. Det meste af gadebelysningen, som er næsten alle steder er af full-cutoff typen, slukkes efter midnat og flere steder, har jeg hørt, allerede kl 23 og tændes først kl 5.

Faktisk er her så mørkt, så jeg spekulerer på, om vi kunne få status som specielt område af IDA. Det kunne være lidt sejt!

Thomas, Bornholm

lehmann
          • Super Giant

Du er heldig, her i Ringsted er det et rent lyshelvede Confused alt er tændt døgnet rundt.

Vi har fået nye gadelygter og det har hjulpet lidt men desværre er der skudt flere store industrier op de senere år som arbejder om natten. Værst er Brdr. Dahl som har bygget et stort centrallager i Benløse hvor jeg bor. Det er oplyst hele natten som et fodboldstation også i weekenderne..

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Burde næsten forbydes i disse miljø tider..

lehmann
              • Super Giant

Ja det har du ret i, men co2 debatten er åbenbart ikke nået her ud endnu..

Ringsted er lysets by, du skulle se vores julebelysning, der er fuldstændig gået fars fede juleferie i det. Angry

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Lehman, du/i burde skrive et pænt brev til kommunen, hvor i påpeger det vanvittige i lysspildet og med kraftig hentydning til økonomien og co2 debatten.
                Skriv det som et åbent brev til den nye borgmester Wink
                Jeg burder gøre det samme i min kommune! Embarrassed Der er lige så meget behov for det hos mig!

Hvis vi ikke siger noget, så er der ingen der hører. Sådan er det bare.

Thomas, jeg husker Bornholm fra mine spejderdage og der er mørkt.
                Men det var der også i Nordsjælland dengang i start-80’erne med den lille olie-krise.
                Men det er faktisk en rigtig god idé med at søge om at få Bornholm eller i det midste en del af Bornholm (Almindingen?) optaget som beskyttet særområde!
                Hvad mon der skal til for at søge om det? Hvem skal man skrive til ??

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Lars

Well, jeg kan jo begynde med at spørge IDA, men jeg er faktisk ikke medlem. Det har jo aldrig rigtig været noget jeg tænkte så meget over, førend jeg begyndte at komme i kontakt med andre astronomer og begyndte at forstå, at de forhold jeg havde var temmelig usædvanlige.

Desuden skulle jeg måske tage kontakt med nogle lokale politikere og den slags. De fleste vil gerne have lyset tændt om natten igen, men det er kommunen heldigvis(?) for fattig til.

Der er nok mørkere på Bornholm nu, end der var i starten af 80’erne, for gadebelysningen er bedre designet nu og slukkes jo om natten.

Thomas, Bornholm

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Pladsen Mikael referer til ligger her: Galloway Forest Park Hmmm…. måske et fint sted at have et Starparty?

Mvh,
                    Bjørn

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

“Pladsen Mikael referer til ligger her: Galloway Forest Park Hmmm…. måske et fint sted at have et Starparty?”

Men måske lidt langt væk, for os skandinaver? Skulle jeg rejse så langt for at tage til et starparty, så skulle det da være et, hvor der er langt større chancer for klart vejr end netop England, stedet hvor de opfandt tåge, som et værn mod invaderende romere og skandinaver.

Thomas, Bornholm

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Nåja, lidt tåge har aldrig stoppet vikinger fra at invadere noget som helst. Måske pigerne ikke var fridstende nok eller de tåbelige munkene skrek så meget at vikingene fik vondt i ørene. Men tågen var det nok ikke. Wink

Mvh,
                        Bjørn

camilla
                        Deltager
                          • Giant

Her kan man finde de mørkeste steder i Danmark og Nordeuropa:

Øst-Bornholm, Anholt og Læsø ser rigtig mørke ud. Nordvestjylland ude ved kysten ser også rigtig god ud.

Min arbejdsplads har sommerhuse til medarbejderne i (eller ved, ved ikke præcis hvor grænsen går) Thy nationalparken, hører til det mørke som også ser rigtig mørk ud. En af de kommende somre, når jeg alligevel ikke kan tage på vandreture pga småbørn, vil jeg helt sikkert tage derop.

Problemet er bare at mørke steder også er en længere rejse. Man tager jo ikke lige et smut til Bornholm eller Læsø, når man bor i København. Fra Kbh er Stevns noget af det nærmeste mørke, hvorfor vi har holdt vores astrotræf der, de seneste par år, se detailkort:

De mørkeste steder jeg selv har været, har været i nationalparker i USA, specielt Death Valley og Bryce Canyon husker jeg som mørkt. Ligeledes Grand Canyon når man vandrer og er væk fra byen.

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

“Problemet er bare at mørke steder også er en længere rejse. Man tager jo ikke lige et smut til Bornholm eller Læsø, når man bor i København.”

Der udvises ikke den store forståelse i de forskellige ministerier for, at det modsatte også er tilfældet… Man kan ikke bare lige tage bilen og smutte til København, når man bor på Bornholm.

Nå, brok nok for i dag!

Camilla, hvornår er kortet over lysforureningen taget? Situationen her over er bedre end nogensinde. Jeg har efterhånden været på mange hjemmeværnsøvelser og lysforureningen fra byerne er så lav efter midnat at man ikke kan se noget skær fra dem på nogle kilometers afstand selvom man bruger mørkekampsudstyr. På nordlandet er lysforureningen fra Sverige (40-50km borte) stærkere end den fra de lokale byer, selv før midnat.

Nu har jeg ikke prøvet i årevis, men dengang jeg studerede tog jeg sommetider en af de sene busser hjem og selv inde midt i Rønne kunne man se M31 med det blotte øje, når blot man skærmede øjnene fra gadebelysningen.

Og så er da der kortere til Bornholm end til USA…

Thomas, Bornholm

mikael_joe
                            Deltager
                              • Super Nova

Vidste slet ikke forholdene på Bornholm var så gode. Kan knap nok få øje på M31 med en prismekikkert her i Hvidovre. Men som sagt det er ikke lige sådan at tage et smut derover midt om natten.

ksondergard
                              Deltager
                                • Giant

Jeg har hørt at der er MEGET mørkt i Jylland!!!!

nive
                                Deltager
                                  • Super Nova

HE HE Ksondergard . Du har vel også set det . eller sov du LOL ( MAF Starparty )

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Hvis bare vi havde sådan en park i DK' er lukket for nye svar.