Hvilket teleskop?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvilket teleskop?

• Dette emne har 15 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af philipmik. This post has been viewed 117 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

kristianh
      • Asteroid

Kære alle astro-nørder,

min mand er meget glad for astrologi, og ønsker sig et teleskop i julegave.

Vi er netop flyttet langt væk fra enhver gadebelysning, og bor på toppen af en bakke med vandet for enden af grunden. Her er med andre ord et uforstyrret blik mod himlen i alle retninger.

Hvis min mand skal prioritere mellem stjerner og planeter, falder valget på planeter; omend han synes, det hele er interessant.

Han har ikke noget ønske om at kunne fotografere på sigt, og da vi har små børn, skal udstyret være nemt at bruge, stabilt og gerne kunne stå fremme/stå klar til dagligt (natligt) brug.

Prisklassen er 4000-5000 kroner.

hvad tænker I?

på forhånd tak!

kristianh
        • Asteroid

Hov. Hvordan flytter jeg mit indlæg til “TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER”? Jeg ved ikke, hvordan jeg fik det postet her. Men det passer vist ikke helt ind..

Anonym
          • Super Nova

Bedst bang-for-the-buck er nok en 8″ f/6 Dobsonian. For eksempel deluxe versionen fra GSO til knap 500 €. Hertil en Baader Hyperion Mark 3 zoom 8-24mm til ca. 200 €, så har man en fin start.

Jeg har selv en laser kollimator fra Hotec til 150 € som er pærenem at bruge – men så ialt bliver det vist lidt over budget..

Hilsen

Anders

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Eller hvis ønsket er et teleskop der kan det hele selv (næsten>)Teleskop 1

Teleskop 2: (lidt dyrere)Teleskop 2

Men der er mere for pengene ved en Dobson dog skal man kende stjernehimmelen bedre at kende, måske et tilhørsforhold til rn lokalforening kunne afdække behovet.

Hilsen Claus

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Sender lige link til Dobson:Link

Anonym
                • Super Nova

Ja Claus, det var lige netop den Dob jeg ville anbefale.

Til planeterne er der jo også en lang akromat. Men så bliver det hurtigt meget dyrt med et ordentligt stativ og montering..

Hilsen

Anders

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Maj

Jeg har flyttet emnet til den rigtige plads.

Er det astrologi din mand interesserer sig for eller er det astronomi?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

noodles
                    • Super Giant

Torben Taustrup wrote: Er det astrologi din mand interesserer sig for eller er det astronomi?

Hehe, det tænkte jeg også jeg ved intet om astrologi, men jeg vil tro at selv det billigste vil kunne bruges? Hvis man vil kortlægge ting (er det ikke en del af det de gør?) så er det nok smart med computerstyring.

Simon

Finn
                    Deltager
                      • Neutron star

Torben og Simon

Kan man ikke udlede af spørgsmålet at det “er” Astronomi der spørges ind til, ingen gadebelysning, mørkt og uforstyret himmel, ingen foto til at starte med og med lidt kikken til vores planeter, vi alle kan vel komme til at skrive/formulere sig forkert.

mvh Finn

noodles
                        • Super Giant

Hej Finn,

Helt bestemt og jeg tror da også at vi snakker astronomi i dette tilfælde, men jeg synes det ville være forkert ikke at gøre opmærksom på det.

Simon

dennis.torsten
                          • Main Sequence

KristianH wrote: Kære alle astro-nørder,

hvad tænker I?

på forhånd tak!

Stakkels kvinde…hvad har hun dog rodet sig ud i ? At spørge nørderne her på forumet om gode råd, bidrager da kun til total forvirring og kaos (haha)

Men rolig nu, -hun er sikkert en fornuftig kvinde, og er forlængst videre med sit liv !

Julegaven til manden er købt, og julefreden kan sænke sig i deres nye hjem !

Imens nørderne tumler videre… (hahaha)

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Thomas, Bornholm

landbo
                            Deltager
                              • Nova

KristianH wrote: Kære alle astro-nørder,

Vi er netop flyttet langt væk fra enhver gadebelysning, og bor på toppen af en bakke med vandet for enden af grunden. Her er med andre ord et uforstyrret blik mod himlen i alle retninger.

Hvis min mand skal prioritere mellem stjerner og planeter, falder valget på planeter; omend han synes, det hele er interessant.

Han har ikke noget ønske om at kunne fotografere på sigt, og da vi har små børn, skal udstyret være nemt at bruge, stabilt og gerne kunne stå fremme/stå klar til dagligt (natligt) brug.

Prisklassen er 4000-5000 kroner.

hvad tænker I?

på forhånd tak!

Ja der er vist nogle, øh lidt sære mennesker, der længtes så ubeskriveligt efter en klar himmel.

Men ellers vil jeg, lige som ACNielsen, anbefale en Dobson da man her får mest lys taget ned for pengene. Dog vil jeg ikke anbefale et zoom okular, men et sæt 10, 25 og 40 mm almindeligt Pløssel okulare. Ydermere en Barlow linse med 3 ganges forstærkning til planeterne.

Grunden til min anbefaling er at selv mindre børn kan finde ud af og betjene en Dobson, idet det bare er og skubbe den der hen hvor man vil kigge. Ulempen er så man manuelt skal følge objektet, hvilket slet ikke er svært efter mindre end 10 minutters øvelse, mens man observerer.

Og en almindelig billig laser kollimator til omkring kr 300-400.Landbo2015-12-12 14:38:04

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej Kristian.

Jeg tænker, at jeg havde stor glæde af GOTO, da jeg fik mit første “rigtige” teleskop, det gør det meget nemmere at finde objekter, når man endnu ikke kender himlen specielt godt.

Skal det være et nyt teleskop, indenfor budgettet og nemt at sætte ud/håndtering, så kunne det fx være dette:

link

Det er et handy teleskop med montering og GOTO, det kan han og børnene sikkert hurtigt lære at få fornøjelse af. Til lykke med den mørke himmel, den skal I nok blive glade for.

Jesper G.

kristianh
                                  • Asteroid

Hej alle I rare mennesker med jeres mange svar,

Spørgsmålet gik ganske rigtigt på astronomi, men da vi også har en vis interesse for astrologi herhjemme, kom jeg ganske enkelt til at forvirre de to begreber.

Jeg er heller ikke meget mindre forvirret ifht. køb af teleskop efter at have læst jeres svar; men sådan er det jo med ethvert komplekst område. Det tager tid og grundighed at finde sin vej.

Jeg taler videre med et par forhandlere, og vil bruge jeres pejlinger som ledestjerner på den ufatteligt mørke himmel her langt ude på landet på en lille ø.KristianH2015-12-12 18:34:43

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'Hvilket teleskop?' er lukket for nye svar.