Hvilket okular/tilbehør til Skywatcher 10 Flex

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Hvilket okular/tilbehør til Skywatcher 10 Flex

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 7 måneder siden af fibiger. This post has been viewed 95 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

fibiger
      • Asteroid

Hej folkens. Er ny inden for stjernekiggeriet og også her på forummet. Jeg er for nyligt blevet den heldige ejer af en Dobson Skywatcher 10″ Flextube. Jeg bor i valby, så her er rimeligt meget lysforurening. Syns det er lidt af en jungle mht Okularer og filtre og håber jeg kan få noget hjælp til mit første køb. Har et UW 80 grader 30mm Okular. Det er flot at se på månen med. Her er et billede jeg har taget igennem teleskopet med mit canon 100s http://www.fotostart.dk/index.php?p=604&u=27730&pl=78337&br=u

Hvad kan jeg forvente at kunne se med dette teleskop? deepsky lyder meget interresant.
      Hvilke okulare og filtre vil i anbefale? max 2000kr til at starte med har tænkt på dette zoom okular http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p675_Baader-Hyperion-Zoom-Kombi-mit-Barlow—3-5mm-bis-24mm—.html
      På forhånd tak Palle

jacobjjc
        • Giant

Hej Palle

Du behøver ikke mere end et par gode okularer og så en god barlow. En barlow indsættes mellem dit teleskop og så dit okular. Typisk forstørrer det 2x, men du kan få dem både 3x, 4x og 5x zoom.

På den måde får du to forskellige zoomstørrelser på dit teleskop pr. okular

Ang. filtre: Kig efter lysforureningsfiltre hvis du synes der er for meget lys der hvor du er.

God fornøjelse!

fibiger
          • Asteroid

gode okularer en god barlow og et lysforureningsfilter. Tak jacob 😉 Kan man Bruge barlow til det zoom okular jeg linker til og er det overhovedet et der kan anbefales til en dobson 10?

syntes ikke jeg kan finde nogle 2 tommer zoom okularer. Er det ikke bedre med 2 tommer istedet for 1,25 tommer når nu der er plads til det?
          Er Meget intresseret i forslag til et godt setup af okularer. evt Links
          På forhånd tak. Palle

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Palle

Som Jacob skriver behøver du ikke så mange forstørrelser.

En god barlow koster jo næsten lige så meget som et okular, og da det kan være svært at “fitte” brændvidderne sammen, kan du også “nøjes” med 3 okularer istedet.

Barlowen er så også en god ting at have hvis du vil forsøge noget planet/måne foto, men hvis du er rent visuel behøver du den ikke.

Zoom’s er sjældent helt så gode som fastbrændvidde okularer – ligesom det er tilfældet med zoom- vs. telelinser.

Desuden har de ikke samme tilsyneladende synsfelt, men har oftest et mindre synsfelt ved de lange brændvidder. Så selvom de er “3x” zoom, er synsfelts effekten typisk kun 2x.

Men når det er sagt, er Hyperion zoom’en faktisk ret godt.

Skywatcher har også nogle ret fede zoom-okularer, men de er er “extra-flat” typen, som er bedst egnet til lange linseteleskoper, APO’er, maksutovs, SCT’ere og længere newtons, så jeg ville også anbefale Hyperion zoomen til din f/4,7 newton

Hvis du kombinerer en god zoom med et widefield okular med et stort tilsyneladende synsfelt, vil du være ret godt dækket ind. Det er selvfølgeligt godt til de store objekter, men jo også når du skal finde objekter (Især hvis du ikke har computerstyring).

Mvh Henrik

http://www.lyra.dk

jacobjjc
              • Giant

Hej Palle

JA! Din flextube er en sand lysspand og som de siger: Aperture is king!

Bare rolig, du skal nok blive glad for dit teleskop

En barlow har i øvrigt den fordel at du kan bruge den sammen med et kamera. Her tænker jeg på et webkamera, som du eventuelt kan bruge til at tage billeder af planeter med.

Men som Henrik også skriver: En god barlow koster ca. det samme som et okular og er du mest til det visuelle, så er det nok bedst du holder dig til dem.

De blandt bedste på markedet er TeleVues PowerMates:

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p920_Tele-Vue-POWERMATE-Foto-Barlow—2fach—2—-4-Linsen.html

Men de er altså også tunge skal jeg hilse og sige!

fibiger
                • Asteroid

Kan man bruge barlow til zoom okulare? for så tror jeg jeg køber det zoom okular jeg linker til.

Og mange tak for responcen 🙂

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Ja, selvfølgelig kan man bruge barlow til zoomokularer! Og det zoomokular, du har nævnt, Baaders Hyperion 8-24 zoom, er endda et af de bedste zoomokularer overhovedet. De sælger det selv med nyudviklet 2.25x barlow som pakkeløsning. Jeg tror, du vil blive meget tilfreds med det, med eller uden barlow.

Thomas, Bornholm

fibiger
                    • Asteroid

laves der zoom okulare i 2″? ville det ikke være det bedste at vælge 2″ når der nu er plads til det ?

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

2″ er ikke nødvendigvis bedre end 1.25″. Man bruger 2″, hvor det er nødvendigt, f.eks af hensyn til vægten, eller hvor man har brug for en særlig stor feltblændeåbning. Det er feltblændeåbningen der bestemmer okularets synsfelt og jo længere okularets brændvidde er, jo større skal den være, for at bibeholde det samme tilsyneladende synsfelt i et givet design.

Lad os tage et 40mm og et 20mm okular som eksempel. Lad os sige, de begge har 70° tilsyneladende synsfelt. Dette er det maksimale, man kan presse ned i et 2″ format ved 40mm brændvidde, da feltblænden skal være ca 46mm i diameter. Ved 20mm brændvidde behøver vi ikke længere 2″ format ved 70° tilsyneladende synsfelt, da feltblænden nu kun behøver at være ca 23mm i diameter. Der er derfor ingen grund til at bruge 2″ format her.

Baaders Hyperion Zoom kan bruges både som 1.25″ og 2″, ved at udskifte næsestykket (jeg sidder for meget på engelske fora! Jeg ved simpelthen ikke længere, hvad det hedder på dansk!), men der ændres ikke noget i selve okularet ved dette, synsfeltet bliver altså ikke større. Det kan jo være bekvemt, at have alle okularer i samme format, da man så ikke skal ligge og fedte med adaptere, hver gang man skifter okular.

Thomas, Bornholm

fibiger
                        • Asteroid

Mange tak. så er jeg snart klar til at bestille lidt varer.

Hyoerion zoom 8-24 + barlow
                        Lysforureningsfilter (hvis det virker)
                        Månefilter ku måske være en go ting da månen brænder min nethinde af.
                        Og en foto adapter http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p5488_Digiklemme2—Universelle-Befestigung-vieler-Digitalkameras.html Den burde jeg ku bruge til mit canon 100s (kompact kamera med fast linse)
                        Sig endelig til hvis i har forslag eller ændringer til mit første setup.
                        På forhånd tak
                        Palle
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Hvilket okular/tilbehør til Skywatcher 10 Flex' er lukket for nye svar.