› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvilket okkular til planeter?
- Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af simen1. This post has been viewed 124 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. april 2012 kl. 23:51 #81448
simen1- Planet
Jeg har en Celestron Nextrar 4 SE , men blir ikke helt fornøyd med det. Jeg bruker det medfølgende 25mm okkularet og synes planetene blir for små. Planetene er lyssterke nok så jeg tenker på å kjøpe et annet okkular. Hvilken brennvidde vil dere anbefale? På den ene siden vil jeg har vesentlig større forstørrelse så kanskje en plass mellom 3 og 10mm okkular. På den andre siden har jeg hørt mye negativt om å overdrive forstørrelsen grunnet dårlig seeing. Jeg bor ved havnivå på kysten av Nord-Norge og har nok ikke særlig god seeing her. Halve året er også ubrukelig på grunn av midnattsol/sommerlys. Hva vil dere anbefale? 3, 5 10 mm?
Så over til det andre spørsmålet: Jeg har også T-adapter og kameraadapter, men synes ikke bildene blir bra. Når jeg først får eksponeringen riktig så blir bildene uklare. Mye mer uklare enn når jeg bruker okkularet. Selv om jeg prøver å stille fokusen nøyaktig med live view, mange ganger og setter 12 sekunder utløserforsinkelse med speillås og har stativet på stødig underlag. Hva tror dere årsaken og løsningen kan være?
3. april 2012 kl. 00:12 #81449
joakim- Giant
Hei Simen!
Okkular som er “medfølgene” på teleskop, pleier ikke å være de beste, hvilket du skal ha får andre svare på.
Hvor lang eksponering bruker du når du tar bilder? Hvilken align metode bruker du?3. april 2012 kl. 00:15 #81450
chris_hDeltager- Super Nova
Kjøp en god 2x barlow og bygg okularsettet ut i fra den.
Vis oss et bilde så skal vi forsøke å svare deg
3. april 2012 kl. 11:12 #81459
simen1- Planet
Jeg kan gi dere et bilde senere. Bildene av månen og Venus har jeg prøvd å ta uten tracking siden de er lyssterke. Uskarpheten er ikke retningsbestemt så jeg mistenker ikke at trackingen er mangelfull. Deep sky og svake objekter har jeg ikke prøvd på siden jeg ikke får månen skarp en gang.
Jeg får skarpere bilder av månen med stillestående stativ og en Tamron 70-300mm f/4-5,6 og den er ikke kjent for å være særlig bra på 300mm.
Fokusen stiller jeg manuelt med 6x live view forstørrelse. Mange forsøk og finjustering hjelper ikke noe særlig. Jeg tror ikke seeing er problemet siden jeg ser månen mye skarpere i okkularet og får skarpere bilder med Tamron-objektivet. Maksutov Cassegrain skal ikke trenge kollimering.
3. april 2012 kl. 11:21 #81461
simen1- Planet
3. april 2012 kl. 13:43 #81465
Sant nok at MAK teleskop ikke trengs å kollimeres like mye som andre typer men det betyr ikke at du ikke må sjekke – særlig hvis du skal ta bilder!
Uskarpe bilder kan kan bety kollimering, avklimatisering (det er jo en MAK!), vibrasjoner, dårlig fokus, forholdene osv… Et bilde sier mer en tusen ord så det er bare å legge ut 1 eller 5
Barlowen og okularene du linker til er av dårlig kvalitet. Kjøp en 2x Orion/Antares barlow. Ikke den dyreste men du må også bruke LITT penger på kvalitet
12. april 2012 kl. 10:31 #81991
simen1- Planet
Chris_H wrote: Uskarpe bilder kan kan bety kollimering, avklimatisering
(det er jo en MAK!), vibrasjoner, dårlig fokus, forholdene osv… Et
bilde sier mer en tusen ord så det er bare å legge ut 1 eller 5Simen1 2012-04-16 15:59:40 16. april 2012 kl. 15:59 #82250
simen1- Planet
Chris_H wrote: Barlowen og okularene du linker til er av dårlig
kvalitet. Kjøp en 2x Orion/Antares barlow. Ikke den dyreste men du må
også bruke LITT penger på kvalitetEr GSO 9mm super plössl ok?
16. april 2012 kl. 19:38 #82266
Jeg husker ikke hvor gammel du var Simen, men jeg husker at du var ung så jeg skjønner at du ikke har mye å bruke. Okularet i seg selv er OK (i forhold til prisen!) men se på eye relief’en – kun 6mm. Dette er ikke et behagelig okular å bruke! For å se hele synsfeltet må du presse øyet godt ned i okularet. Hold deg heller til okularer med 15mm to 20mm eye relief og bruk heller en barlow om du ønsker høyere forstørrelse.
16. april 2012 kl. 21:23 #82274
simen1- Planet
Jeg har egentlig nok penger, men jeg ønsker å prioritere astro som en sekundær hobby.
Det er også en tollgrense på 200 kr (eks frakt) som gjør kjøp rett over 200 kr veldig ugunstige. Jeg forsøker dermed å finne et okkular til under 200 kr, eller et til vesentlig mer enn 200 kr. Jeg kunne sikkert kjøpt ekstrautstyr for tusenvis av kroner, men føler det blir feil å bruke så mye mer penger enn jeg allerede har gjort på denne sekundære hobbyen. Kanskje jeg blir fornøyd nok med et billig okkular? Jeg er jo bare en nybegynner og bruker ikke så veldig mye tid ved teleskopet. Kanskje en halv time annenhver uke.
Okkularet fra GSO foreslår jeg fordi det får god omtale på nettet, men dersom dere mener det er ubehagelig så velger jeg nok noe annet. 9 mm passer ganske bra med planene om 2x baader. (Da vil jeg få totalt 4,5mm 9mm, 12,5mm og 25mm) Teleskopet er oppgitt å ha maks nyttig forstørrelse på 241x. Dvs. 5,5mm okkular. Baader + okkular blir vel bare flere glass og lavere kvalitet enn å ha et okkular med passende brennvidde i utgangspunktet?
102mm teleskop er vel for lite for å kunne se stjernetåker særlig klart uansett okkular så det vil hovedsaklig bli brukt til månen, planeter og som kikkert og teleobjektiv til kameraet på landjorda. Månene til mars, jupiter og saturn forventer jeg ikke å kunne se detaljer på med mitt nybegynnerutstyr, så jeg vil konsentrere meg om planetene og ikke deres måner. Teleskopet vil også bli brukt både som kikkert på landjorda (fugler, dyr, folk) og som teleobjektiv til kameraet.
Solen er også et veldig spennende objekt så jeg kommer sikkert til å kjøpe et solfilter etter hvert.
Ønskeliste:
ca 8-9mm okkuklar (Det første jeg vil anskaffe)
Solfilter
2x baader
2x telekonverter til kameraet (delvis på grunn av teleskopet)
0,5x reducer
Større 12V batterienhetSimen1 2012-04-16 21:55:11 16. april 2012 kl. 22:39 #82288
Hadde ikke du en 12″ LightBridge også da? Mener jeg så at du hadde vært i Danmark og hentet en (NAS forumet)?
Personlig syns jeg det er lite å spare på å kjøpe standard okularer fra utlandet. De dyre modellene derimot! Som jeg sa, GSO sin Plössl serie er helt OK. De beste barlowene har ingen negativ innvirkning på okularet så det er ingenting å bry seg om.
Chris_H 2012-04-17 00:19:06 27. april 2012 kl. 17:37 #82791
simen1- Planet
Chris_H wrote: Hadde ikke du en 12″ LightBridge også da? Mener jeg så at du hadde vært i Danmark og hentet en (NAS forumet)?
Det er ikke meg.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvilket okkular til planeter?' er lukket for nye svar.