› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvilket kamera?
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Ă„r siden af jakob. This post has been viewed 87 timesandersen. This post has been viewed 87 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
31. januar 2015 kl. 14:26 #127970
store.bjoernDeltager- Giant
Hej astro-forum.
Har et spejlteleskop http://skywatcher.com/product.php?cat=4&id=260, som jeg fik til min 40-Ärs fÞdselsdag for snart to Är siden. Det er jo ikke ligefrem stjernestÞv, som prÊger teleskopet, jeg har i ny og nÊ stillet op ude i haven og fÄet et godt kig pÄ mÄnen, og med lidt god vilje kan man se Jupiter, og nogle af dens mÄner.
DĂ©n SynScan-betjening har nok ogsĂ„ kvalt ambitionerne en gang imellem, sĂ„ nu er jeg igang med at opgradere lidt, sĂ„ oplevelsen kan blive lidt bedre, specielt ogsĂ„ for at fĂ„ familien med pĂ„ den. Lige nu glĂŠder vi os til at fĂ„ koblet StarSeek/Orion pĂ„, sĂ„ selv den mindste kan vĂŠre med, udpege et interessant emne pĂ„ ipad, og fĂ„ styret “skopet” i den rigtige retning.
SĂ„ er der den visuelle oplevelse, og jeg har researchet lidt pĂ„ de forskellige kameraer, men det er jo lidt af en jungle, sĂ„ jeg hĂ„ber nogle af jer kan hjĂŠlpe mig videre. Jeg havde lidt naivt hĂ„bet pĂ„ et cam, som kunne levere et lettere forstĂžrret billede “live” pĂ„ en laptop eller ipad, sĂ„ alle kunne se pĂ„ en gang. Men, tror nu nok ogsĂ„, at det kan blive en god familieoplevelse, at tage nogle billeder, selv om det tager lidt tid.
Har haft kig pÄ et DFK: http://www.vegaoptics.de/DFK41AU02ASUSBSonyICX205AK_p3370_x2.htm
Og Skyris http://www.kikkertland.dk/skyris_ccd_618c_color-p-1329.html
Skyris har lidt lavere oplĂžsning ift. DFK, men hvor meget betyder det? specielt ift. det begynder-teleskop jeg har.
Er der nogen, som har bedre forslag? PrismĂŠssigt vil jeg helst ikke over 5000 (skal ogsĂ„ ha en ny laptop etc., det lĂžber jo op). Jeg vil dog gerne vĂŠre “fremtidssikret” ift. kamera, det mĂ„ gerne vĂŠre lidt overkill ift. nuvĂŠrende, for en dag fĂ„r man mĂ„ske lyst til et nyt og bedre teleskop. SONY-chippen lader til at vĂŠre anbefalet, og jeg vil gerne tage farvebilleder i god kvalitet. Kameraet behĂžver vel ikke at kunne tracke, nĂ„r StarSeek kĂžrer…?
Mvh
BjĂžrn
1. februar 2015 kl. 18:09 #128050
Har lige et par tillĂŠgsspĂžrgsmĂ„l, I mĂ„ bĂŠre over med mig…
DFK41 har lidt hĂžjere oplĂžsning end DFK31 (1280×960 vs.1024×768), til gengĂŠld har DFK31 frames pĂ„ 30 ift. DFK41’s 15.
Skal man satse pÄ frames eller oplÞsning i dette tilfÊlde?
Og, er wi-fi overfĂžrsel bedre end usb, specielt ift. merprisen (over 100âŹ)?
Mvh
BjĂžrn
1. februar 2015 kl. 21:33 #128068
tommyfDeltager- Neutron star
De flete har jo et DSLR stÄende i sÄ fald hvad med at starte med det,,, kan vÊre det er lige tungt nok til din montering og kan det bruges med parabol spejl, det mÄ andre besvarer..
2. februar 2015 kl. 18:25 #128115
Hej Tommy. DSLR var selvfĂžlgelig ogsĂ„ en mulighed, men er ikke helt det jeg efterlyser. Tror osse det er for tungt til min Go-to. Har ogsĂ„ lĂŠst om modificerede webcams, men, det skal helst vĂŠre en sĂ„ “ud af ĂŠsken” som muligt kameralĂžsning.
Tak for input ellers.
2. februar 2015 kl. 19:13 #128117
tommyfDeltager- Neutron star
Det er svĂŠrt, kameraet skal vĂŠre ‘fremtidssikret’,, dvs store penge og ogsĂ„ lidt tungt…
MÄske et Orion starshot mono/color, du for ikke den store oplÊsning, men et kÞlet mono kamera,, ellers gÄr de hurtigt hen og koster 12000 og opad..2. februar 2015 kl. 23:41 #128129
Mja, lissom med alle de andre ting, jeg sysler med, sĂ„ kan man hurtigt smide mange penge efter det. Jeg bli’r drillet herhjemme med, at de penge jeg f.eks. har brugt pĂ„ flysim. kunne kĂžbe mig et fly. SĂ„, jeg skal undgĂ„ at kunne ha’ kĂžbt en rumrejse for hele familien…der er dog stĂžrre accept pĂ„ hjemmefronten, nĂ„r mine udgifter kan samle familien om dĂ©t her.
Min StarSeek kommer imorgen, sĂ„ har jeg noget at rode med, mens jeg tygger pĂ„ kamerakĂžb. Jeg ligger nok et sted mellem DFK 31 og Qcam IMG0S color, som umiddelbart synes jĂŠvnbyrdige i pris (ca 4K) og egenskaber. Qcam krĂŠver angiveligt jĂŠvnlige opdateringer, som en navngiven entusiast hele tiden udvikler pĂ„, og dĂ©r begynder jeg nok at blive “magelig”.
Men, hvis der er nogen der kan udpege fordele og ulemper ved mine umiddelbare valg, sÄ hÞrer jeg gerne.
Vil gerne dele mine erfaringer med StarSeek i Ăžvrigt.
3. februar 2015 kl. 17:36 #128141
outlookDeltager- Super Nova
Hvis kravene ikke er stÞrre end at vise et life billede af fx MÄnen, sÄ er der mange alternativer, men nÄr du har et IS DFK kamera og IMG0S i sigte sÄ kan det gÞres billigere. Med IS fÄr du prÞvet teknologi efter industriel standard. Med Qcam kinesisk enten virker det eller ogsÄ virker det 50%.
For sÄdan ca halv pris kan du fÄ dem samme ydelse som med IS blot med cmos sensor i stedet for ccd med mindre det er et krav, at det skal vÊre ccd som fx Sony. Jeg har et par kameraer i tankerne som dette:Eller dette:Det fÞrste er et nyt kamera fra Celestron som skal vÊre en forbedret version af sensoren som sidder i kameraet i nÊste link og derfor lidt dyrere. Det er understÞttet af Icap softwaren som ogsÄ IS benytter.Det sidste kamera er farveudgaven af det meget populÊre mono kamera i samme udfÞrelse. Men igen kinesisk og enten virker det 100 eller ogsÄ 50%. Meget afhÊnger af computeren du har derhjemme og jeg ved ikke hvilke.Ser du, nÄr du i sidste ende vil tage billeder af himmellegemerne er det kameraets fÞlsomhed og antal billeder pr. sek du skal vÊre opmÊrksom pÄ. Og DFK kameraet er i dag desvÊrre lidt bedaget, altsÄ det med de flere pixeler. 618 chippen er til gengÊld meget fÞlsom, men med fÊrre antal pixeler og ikke at anbefale, hvis du vil vise life billeder.Hvis du vil have en ccd sÄ er en Sony 445 chip at anbefale. Den har flere pixeler og tillige fÞlsom og den kan du fÄ i et IS kamera:Det er ganske vist et usb3 kamera, men det er vel efterhÄnden standard i dag og du skal jo ha en ny laptop. Jeg har ikke prÞvet det, men man har jo 14 dages returret..
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting3. februar 2015 kl. 22:09 #128155
Tak for input, Leif. DFK 23 synes at vĂŠre et godt emne. Nu osse interessant som trĂ„dlĂžs udgave, skulle give hurtig overfĂžrsel. Vil lige studere lidt op pĂ„ det, nĂ„r jeg har tĂŠmmet StarSeek…
19. februar 2015 kl. 00:07 #128988
Det endte med ZWOs ASI120MC-S-USB3.0 se evt. min trÄd om EXview I eller II
Blev efterhÄnden frustreret over alle de valg, sÄ endte jeg med to referencer til ASI120, og fandt den til en god pris.
Og sĂ„ blev jeg nok ogsĂ„ inspireret lidt af A Space Odyssey, som i aften har kĂžrt pĂ„ TCM (for x’nde gang). Jeg synes kameraet med linse pĂ„ minder om HAL9000, men jeg vĂŠlger at tage det som et godt tegn ;-), satser trods alt ikke pĂ„ at fĂ„ SĂ massive software-problemer…
22. februar 2015 kl. 18:30 #129076
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Du skrev pĂ„ et tidspunkt noget med at “Qcam krĂŠver angiveligt jĂŠvnlige opdateringer”. Helt generelt vil jeg da mene, det er bedre med en driver, der faktisk bliver udviklet og opdateret pĂ„, end en der stĂ„r stille og hvor evt. problemer dermed ikke bliver lĂžst. Men derudover, er det jo sĂ„dan med driver-opdateringer, at du behĂžver ikke foretage dem, hvis den driver du har, virker.
Mht. problemer med kinesiske produkter, skal man nok heller ikke gÞre dem vÊrre end de er. Jeg ved ikke med det specifikke Qcam, du kigger pÄ, men vi er en del, der bruger QCam5 til guiding uden at det giver en masse problemer.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Hvilket kamera?' er lukket for nye svar.