Hvilket CCD skal man vælge

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Hvilket CCD skal man vælge

• Dette emne har 22 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af rigo. This post has been viewed 2020 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

morten.brix
    Deltager
      • Super Giant

Lad os antage at man har ca. 12000,- Hvilket CCD er så det bedste til prisen.

Qcam 8

Orion starshoot PRO

Orion starshoot II mono med auto filterhjul og filter.

Meade DSI III

ShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShockedShocked

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Atik 314L mono til ca. 9500 ville jeg vælge, da det er top dollar, og prisen er laver end de andre i samme klasse

filterhjul og filter skal dog også oven i hatten. Men ren LUM kan brugs “Længe” = helt vildt hvor meget man kan hente ned på få frames og min…

Her en ren lum, mit først skud stor set.

http://www.rigorigo.dk2008-09-16 21:38:45

jacobb
          • Nova

Hejsa Morten

Det er jo ikke så ligetil at svare på.

Der er ingen tvivl om at den chip der sidder i Rigo’s og mit kamera (sony 285) er super, men den er lille.

Så er der også det med dine lokale forhold med lysforurening, hvis du har meget af det så er et farve kamera ikke sagen.

Jeg kan kun komme med rosende ord om mit eget cam, et Qcam2pro, det er et rigtig dejligt cam!

Og Henrik (AstroQcam) yder en service jeg ikke troede fandtes mere.

Hvis du kan leve med en forholdsvis lille chip så er Qcam2pro, Atik314L og Starlight-express H9 rigtig gode.

Ellers er der snart nye cams på vej fra Qcam og Atik men det er i 20kkr+ kategorien.

Mvh

Jacob

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Det er vel ikke kun CCD kamera, hvis det er mono kommer der jo filterhjul og filtre til.
            Men kik efter om du kan styre temperturen, så bliver alt det med darks også videre meget nemmere.

morten.brix
            Deltager
              • Super Giant
              Takker.

Der er vist ingen tvivl om at sony 285 bare er super men så er jeg jo også endt i 15-18000 inden jeg er færdig.

Tænke tænke tænke

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Tjae, men jeg vil altid anbefalde noget hvor du kan sætte en tempertur og den så kan holde den hele aftenen/natten, da man netop sparer meget tid på darks. Jeg ved godt at der er mange der ikke bruger darks med sonychips, men jeg ville altid bruge den.

Men skal det være mono, eller oneshot?

motomandk
                  • Main Sequence

Som MS er inde på – går man efter mono eller farve?

Prisen på et mono er mellem 3000 og 30000 så der er masser at vælge imellem – resultaterne er mest op til fotografen!

Ovenstående billede er 14 minutter totalt – med et 3000,- kamera hvor kølingen ikke er anvendt. Blot til sammenligning med Rigos billede.

/Henrik (Q)

rigo
                  Deltager
                    • Super Nova

PS Mit var nu helle ikke kølet på det tidspunkt, jeg kørte med forkert strømforsyner det gav kun Højer blæse omdrejninger, men gav ingen køling. Mine darks test var meget BAD VS i forhold til nu

motomandk
                      • Main Sequence

Hej Rigo
                      det var BESTEMT ikke en kritik af dit meget flotte billede (pænere end mit) – jeg synes bare, at når man STARTER med mono/filter => ‘big bucks’ ……. kan man lave OK billeder for små midler indtil man finder sin rettet astro-foto hylde! Så at sige finde sit rette element uden at skulle omprioritere jordhulen ….. igen!

/Henrik (Q)

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Lyder som en god plan Henrik. Husk på jeg startede med LPI, fik så en DSI men den gav altså alt for meget støj. Var så lige over en StarShoot men indså at mono nok var vejen frem for mig. Fik så mit Sbig ST-2000xm og vil ikke bytte. Har også et Qcam6 som jeg skal have leget en del med, så i må nok finde jer i at der kommer nogle sort/hvid billeder fra min hånd. Til min Qcam6 har jeg en Qcam5 som guider,.

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

jo jo henrik, det var en hård kritik, næsten gang vi ses, skal du bare se LOL

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Rigo må jeg spørge om hvor lang tid det er, og fordelt på hvor mange subs?

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Grunden til at jeg spørger er fordi jeg har noget M51 jeg ikke er tilfreds med, men er da sikker på de objekter også er med.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova

Jeg har skrevet dette ned: FISTLIGHT ATIK 314L No filter at all: 10 x L60sek. + 10 x L180sek + 10 x L120sek. + 10 x L240sek + 7 x darks

Det var så uden køler, og darks bruger jeg jo ikke mere. Men en lys sommer nat

http://www.rigorigo.dk2008-09-21 22:41:40

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Oki jeg har 9 x 100sek, samt 3 x100 RGB.
                                  Har aldrig kikket på hvor langt ned det går i Mag, mit er lavet 15 feb 2008.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Hvilket CCD skal man vælge' er lukket for nye svar.