› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Hvilket CCD kamera for en foto nybegynder?
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af Mads. This post has been viewed 26 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. februar 2012 kl. 09:13 #78571
helgerasDeltager- Giant
Hej,
jeg har en Meade 6″ ACF Lightswitch, og kunne godt tænke mig at prøve lidt fotografering. Både planter/månen og deek sky hvis muligt.
Der er et kæmpe udvalg af muligheder, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg bør købe.
På den ene side set må det jo gerne være billigt.
På den anden side ville det jo være rart hvis det er fremtids sikret, også selvom jeg skulle skifte til et nyt teleskop som er mere velegnet til foto.
Jeg spurgte i køb/salg om det Atik der var til salg var ok for mig, men fik at vide at det nok var for svært at bruge.
Jeg ville ikke forstyre salgstråden med nybegynder snak, så derfor starter jeg nu denne for at få lidt input.
– Skal det være sort-hvid eller farve? (slutresultatet skal gerne være farve, så hvis sort-hvid skal der også filtre til).
– Hvilken opløsning skal der til? 640×480 eller mere?
– Hvor mange bits til farver? 8? 16?
– Hvilken foto chip? Størrelse?
– etc. etc. etc.
– Hvilket ekstraudstyr skal jeg også have købt? Filtre? Andre ting?
Jeg har kigget på Imaging Source kameraerne, Meades DSI kamera. bwinkler foreslog IMG0S, men det så ud til at være til planeter, ikke deep sky.
Prislejet er max 10.000 og gerne en del mindre, men hvis det er en god fremtidssikring så er det ok at prisen er lidt højrere 🙂
Mvh. Helge
17. februar 2012 kl. 10:03 #78574
mikael_joeDeltager- Super Nova
Hvis du har et DSLR så brug den først for lige at se hvordan det er at tage astrofotos.
Mht til farve vs mono så er det helt op til dig selv. Ved mono får du større opløsning per kanal da alle pixels udnyttes. Samt man kan bruge smalbånds filtre.
Ved farve kamera så undgår man en masser ekstra eksponering men det koster som sagt i opløsningen. Det er så også nemmere da man kun skal skyde en gang for at få farver. Så spørgsmålet er et du selv kan svare på.
Derfor er et DSLR (hvis man allerede har sådan en) et meget god måde at komme ind i astrofoto.
Til deepsky brug 16 bit. Til planter har de garvede folk meldt tilbage at der ikke er nogen fordel ved brug af mere end 8 bit.
17. februar 2012 kl. 10:51 #78576
helgerasDeltager- Giant
Jeg har ikke et DSLR og har ikke brug for et til andet end evt. astronomi, det er hovedsageligt derfor jeg gik efter CCD.
Mvh. Helge
17. februar 2012 kl. 12:16 #78580
jesperDeltager- Neutron star
Jeg vil faktisk mene at det Atik Titan som Bjarne har til salg er et godt valg. Bjarne har ret i at det kan være lidt svært, men det gælder alle CCD kameraer. Det er noget andet end et almindeligt kamera, så der er noget der skal læres. Fordelen ved Titan er at det er designet til at kunee lave både planetfoto og deepsky. Normalt skal man have to kameraer, hvis man vil lave begge dele. Med din Lightswitch vil du være begrænset til ca. 30 sekunders eksponeringstid pga. feltrotation, men du skal bare tage en masse af dem og stacke dem i det gratis program Deepskystacker.
Det Titan Bjarne har til salg er vist farveudgaven, og med farvekamera er det bedst hvis du ikke har for meget lysforurening der hvor du tager dine deepsky fotos. Til planeterne er lysforurening ikke noget problem.Hvis du kan få en god pris på Titan kameraet fra Bjarne vil jeg mene at det er et godt begynderkamera der kan bruges til både planet og deepsky foto. Nyprisen ligger på 4.789,-17. februar 2012 kl. 13:23 #78585
helgerasDeltager- Giant
Tak for inputtet, jeg bor i Albertslund, så der er marker til den ene side, og by til den anden.
Er det for tæt på Kbh for et farvekamera?
Så er der jo også et “Orion StarShoot Pro V2.0 Deep Space CCD (3032 x 2016 pixel) 7.8 x 7.8um.”. Det er noget dyrere (ca 9000 kr. brugt) Jeg gætter på at det er overkill for mig, ikke?
Mvh. Helge
17. februar 2012 kl. 14:56 #78592
Anonym- Nova
Min liste ville være:
1. Bjarnes Titan
2. DSLR
3. 8300-baseret mono CCD, med filter og hele svineriet17. februar 2012 kl. 15:05 #78594
jesperDeltager- Neutron star
Starshoot kameraet giver dig et betydeligt større billedfelt, det er selvfølgelig en fordel, men ikke altid så vigtigt som man kunne tro. Og 9000,- er jo meget mere end hvad Bjarne forlanger for Atikken. Man kan sige at, skulle du gå hen og blive rigtig bidt af astrofoto buggen er ingen af de to nok det første og sidste kamera du køber. Atikken kan bruges som guidekamera hvis du senere får en montering der kan bruges til lange eksponeringer.
Med hensyn til Albertslund så er det jo nol ikke verdens bedste sted, men sikkert bedre end hvad mange af os andre må slås med. Har du ikke mulighede for at køre nogle km væk fra den bymæssige bebyggelse? Det vil hjælpe en del.17. februar 2012 kl. 19:52 #78618
tommyfDeltager- Neutron star
Kig længere tilbage i salg forumet, jeg har eks et moddet 350d til salg og tubus også, der er også et par andre kamera som jeg husker, eller find et umoddet 300/350 i dba, ret billlgt at købe og en god nok til de fleste objekter….
17. februar 2012 kl. 20:29 #78622
MadsDeltager- Giant
Hej
Jeg vil anbefale et Dslr farve setup til at starte ud med,ligeledes som overstående. Der er nok at se til hvis du lige er startet op,snakker af erfaring nu, har lige passeret det første astro år.
Den danske night sky ka godt være lidt sucky, så det tager tid at få det lært + der også skal reserveres tid til den hellige gral ~ billed behandling.
Så et dyrt RGB ccd set vil nok være svært at få i nærheden af det maximale ud af,så jeg mener ikke det nogen skade at starte ud med et brugt DSLR evt, så skal man nok få en masse drømme hvis det fanger .: Edit du er på rette vej, så det lige lidt sent
Mads
Mads-H 2012-02-17 19:30:45 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Hvilket CCD kamera for en foto nybegynder?' er lukket for nye svar.