Hvilken USB hub

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Hvilken USB hub

• Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mstauning. This post has been viewed 625 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Men nu også hans blå 5meter repeater helle ikke var god

andreas
        • Super Giant

Er der nogen der har kikket på hvor meget båndbrede deres kamera tager på linien?

Eller nogen der har kikket på hvordan kameraet sender sine data? Det er sådan at de fleste cam’s sender “streamer” fremfor at “overføre” data (billedet er ikke gemt lokalt). Og når man streamer er det accapteret at der mistes pakker, det er vigtigere at modtage data realtime fremfor data integritet. Ved at kikke på udnyttelse af bussen, procent et cam optager, måden der sendes og evt. USB standarden 1.1 vs. 2.0 kunne det være man kunne forbedre setupet. Det er muligt at USB 1.1 ville være bedre end 2.0 ganske enkelt fordi data sendes langsommere med dertil hørende bedre signal støjforhold (ikke nødvendigvis men måske).

QCAM5 har en 1,3 Mpixel i 10 bit @ 30 fps. ved ikke om det er hvad kameraet sender med det er hvad chipen kan levere. Det giver 390Mb per sek. langt over usb 1.1 (1,5 & 12 Mbps) men under usb 2.0 (op til 480Mbps). Hvis man guider og vælger at udlæse et mindre område kan man måske reducere båndbreden betragteligt, hvis Qcam understøtter dette! men med 480Mbps er der ikke meget plads til at overføre andre “billed” tunge data.

rigo
        Deltager
          • Super Nova

480Mbps er det ikke det totale i ens laptop hub, så det hjælper ikke noget at bruge flere porte

andreas
            • Super Giant

Det er rigtigt, mener det er det der kaldes root-HUB. Og så kan der være en eller flere af dem på PCI-bussen, eller hvad den hedder PCIe….

Samtidig kan jeg se at på min PC tager Vista 20% til system når jeg bare har en USB-RS-232 konverter på. Nogen der nævnte at Vista kræver resurcer.

Men jeg tror nok at flere Root-HUB’s hver kan køre 480Mbps, det er formentligt derfor det er fordelagtigt at køre to USB-kabler.

Andreas2009-02-23 20:08:10

rigo
            Deltager
              • Super Nova

Ja

Så en USB MUS, USB TASTETUR, USB-RS-232, USB FILTERHJUL, USB FOKUSER, USB GUIDECAM, USB MAINCAM, USB HUB = der går noget til, de 480Mbps kan hurtige blive brugt op.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Har ikke kigget på mit, meeeen, guidekameraet overførerkun et billede pr sekund, måske enda kun i subframe mode,,, og billede kameraet står jo og optager i XXX tid og bruger sikker ingen båndbredde i den tid, meget lidt i hvert flad, filterhjulet, tja det giver et signal og et stop og så ikke mere der, der skulle være mere end rigeligt af overskud.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

nej det er måske nok mest guidecam og mus der køre konstant, med minder der sådan en repeater og hub på

andreas
                    • Super Giant

Jeg vil også tro at guide cam er dimsen der tager mest båndbrede. Selve billedet vil selvfølgelig tage meget men kun kortvarigt, og hvis det gemmes lokalt i kameraets RAM vil man kunne retransmitere defekte pakker. Hvis altså der RAM og kameraet sender data og ikke streamer. Nogen der ved om qcam sender mindre billeder hvis man guider, feks 64×64 eller 128×128 pixels når der guides?

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

jeg tror det er hele rammen den sender, man kan så bin2, men det fylder vel det samme I DONT KNOW. I maxim kan den dog hvis nok kun lige ramme ud det den skal guide på, men ikke Guidemaster

steffan
                        • Giant

FrankLarsen wrote: Jeg kan varmt anbefale Sandbergs 5m USB2.0 Repeater – jeg bruger to i forlængelse af hinanden + en Sandberg 7ports USB hub forenden og har ikke de helt store problemer.
                        Jeg har kører med en USB->4xSeriel + QCam5 mono + Starlight Express SXVH9 + Fingerlakes FilterWheel + nogengange et SC3 LE modded webcam (video+seriel) samt nogengange et Canon350D istedet for SXV’en.
                        HUB’en har egen strømforsyning og den djævle af en blå diode.

Eneste observerede problem kan være hvis alt udstyr er sat på og powered op inden jeg sætter USB kablet i laptoppen – så er det ikke altid at systemet for initialiseret mit QCam5 og mit filterhul korrekt. Klares somregel ved bare at gå ud og tage den pågældende enhed ud af hubben og sætte den i igen.

Og så at falde i ledningen og tabe den bærbare på gulvet mens man er på vej ud for at fokusere – ÆV – heldigvis er det en IBM så den kan tåle det uden at gå ned selvom det var på beton gulv og den ramte på et hjørne. – MEN pas på de der lange ledninger i mørket!!!Clown

Hej Frank,

Er det denne hub du bruger;

Og er det denne du omtaler som en repeater;

Eller er det bare et almindeligt forlænger kabel;

Mvh Steffan

andreas
                          • Super Giant

okay og tak. Smile

Jeg ved at chippen kan programmeres til start kordinat (X,Y) og ramme størrelse. Derfor ville det være oplagt ikke at bruge hele båndbreden på data der alligevel ikke bruges.Cry

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Qcam understøtter udlæsning af subframes, det vil sige at den kun sender de pixels du ber om.

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'Hvilken USB hub' er lukket for nye svar.